liza_hemsida

Liza Ferschtman, violin

Klicka för att öppna CV

Holländska violinisten Liza Ferschtman är känd för sina passionerade uppträdanden, intressanta program och kommunikativa kvaliteter på scenen. Som dotter till ryska musiker växte Liza Ferschtman upp ständigt omgiven av musik. En av hennes tidigare influenser var violinisten Philipp Hirschhorn, en nära vän till familjen. Hon fick sin officiella utbildning av Herman Krebbers vid Conservatorium van Amsterdam, Ida Kavafian vid Curtis Institute i Philadelphia och David Takeno i London. År 2006 erhöll hon det högsta musikpriset i Nederländerna, Nederlandse Muziekprijs.

Liza Ferschtman har uppträtt med BBC National Orchestra of Wales och London Philharmonic, Dallas och San Francisco symfoniorkestrar, Philharmonie Essen, Staatskapelle Weimar, Schleswig-Holstein festivalorkester, Orchestre National de Belgique, Flanderns symfoniorkester, Prags radios symfoniorkester, Malmö symfoniorkester, Bergen Filharmoniska Orkester, Yomiuri Nippon Orchestra, Malaysian Philharmonic, Hong Kong Philharmonic så väl som i stort sett varje Holländsk orkester, inklusive  Concertgebouworkestern och Rotterdam Filharmoniska orkester. Några av de dirigenter hon jobbar med är Stefan Blunier, Frans Brüggen, Christoph von Dohnányi, Claus Peter Flor, Neeme Järvi, Yakov Kreizberg, Zdeněk Macál, Jun Märkl, Gianandrea Noseda, Marc Soustrot, Leonard Slatkin, Thomas Søndergård, Karl-Heinz Steffens, Mario Venzago, Jan Willem de Vriend och Jaap van Zweden.

Som ivrig kammarmusiker har Liza Ferschtman regelbundet samarbetat med artister som Jonathan Biss, Nobuko Imai, Elisabeth Leonskaja, Christian Poltera, Lars Anders Tomter och Alisa Weilerstein. Enrico Pace och Inon Barnatan anses vara hennes duopartners. Förutom i konsertsalar som Alice Tully Hall (New York), Wigmore Hall (London), Musikverein (Wien), Concertgebouw (Amsterdam), Liederhalle (Stuttgart) och Beethoven Haus (Bonn), kan hon även ses uppträda på stora internationella Kammarmusikfestivaler. Sedan 2007 har Ferschtman verkat som konstnärlig ledare för Delft Chamber Music Festival, en av de mest beundrade festivalerna i Nederländerna.

Bland karriärens senaste höjdpunkter kan nämnas framförandet av Bachs fullständiga soloverk i Amsterdam och en turné med Budapest Festival Orchestra under Iván Fischers ledning, om vilken New York Times skrev: “…med Holländska violinisten Liza Ferschtman som gav elegant skönhet och karaktär till solodelarna i Bernstein [Serenade] …konserten var inget mindre än avslöjande”. 2015/16 ser hon fram emot konserter med Residentie Orkest i Haag, Nürnberger Symphoniker, Staatskapelle Weimar och Bremen Philharmoniker. Hon kommer även att göra en turné tillsammans med Concertgebouworkestern i Tyskland. Kammarmusikprojekt med olika partners för henne till  Schumannfest i Düsseldorf, till Utrecht, Amsterdam och norska Risør Kammermusikkfest.

Liza Ferschtmans inspelningar av Beethovens violinkonsert och romanser kritikerrosades, likaså andra inspelningar med konserter av Dvořák och Röntgen, soloverk av Bach och Ysaÿe (STRAD CD månadens val), och duoverk av Beethoven och Schubert. Hennes senaste CD innehåller soloverk av Bach, Biber, Bartók och Berio (Challenge Classics.)

Kreeta-Maria Kentala, violin

Klicka för att öppna CV

Violinisten Kreeta-Maria Kentala är en banbrytare inom den finländska rörelsen i gammal musik. Hon känner sig hemma i barocken, klassicismen, romantiken samt folkmusiken, som solist, ledare och pedagog. Hon konserterar ofta både som solist och med olika kammarmusikprojekt samt som solist, konsertmästare och ledare för olika orkestrar.

Kreeta-Maria studerade violin vid Mellersta Österbottens musikinstitut under ledning av Mauno Järvelä, Juha Kangas och Kaija Saarikettu. Därifrån fortsatte hon till Sibelius-Akademin och senare till Edsberg i Stockholm, där hon studerade för Jennifer och Endre Wolf. Under en mästarkurs vid Edsberg kom hon i kontakt med Reinhard Goebel, varpå hon fortsatte till Köln för att studera barockmusik. Kreeta-Maria har även studerat barockmusik för barockviolinisten Monica Huggett i samband med olika mästarkurser och projekt.

Under sin karriär har Kreeta-Maria hunnit arbeta som orkestermusiker i Radions symfoniorkester och som barockmusiker i ensemblen Musica Antiqua Köln. Hon har ett stort intresse för undervisning, tydligen ett släktfel, och är även verksam som pedagog på många olika sätt. Hon undervisar vid Yrkeshögskolan Novias specialiseringslinje i barockmusik i Jakobstad och är även en eftertraktad utbildare inom orkester- och instrumentpedagogik, speciellt inom den klassicistiska och den tidiga romantiska genren. Tidigare har Kreeta-Maria verkat som lektor i violin vid Länsi-Helsingin musiikkiopisto samt som lektor i barockviolin vid Sibelius-Akademin.

Kreeta-Maria fungerar som galionsfigur för flera ensembler. Hon är medlem i stråkkvartetten Rantatie som spelar på periodinstrument, i Folkbarockgruppen SAMA och ensemblen Jouheva vars repertoar består av en kombination av barock-, folk- och ny musik. Hon är också medlem i The Jones Band som framför vilda och mera okända sonater från barocken, samt i Barocco Boreale som framför gammal musik och är till stor glädje för speciellt österbottningarna. Kreeta-Maria planerar och framför helst program av mindre kända tonsättare och med mera sällan hörd repetoar. Hon tycker även att det är intressant att blanda olika stilar med varandra: barockmusik passar väldigt bra ihop med folkmusik eller varför inte ett nytt beställningverk?

Kreeta-Marias inspelningar, både som kammarmusiker och som solist, har fått fina recensioner både i Finland och utomlands. Hennes skivinspelningar har vunnit Emma-priset tre gånger och hon har även mottagit Finlands ljud- och bildupptagningsproducenters Janne-pris. Två av hennes skivor har utsetts till årets skiva av YLE. 2016 beviljades hon av Statens konstkommission ett fem år lång konstnärsstipendium för åren 2017-2021.

Som Kaustbybo med rötter i spelmannatraditionen både från sin mors och sin fars sida, samt som utövare av folkmusik ända sen unga år ligger hemortens musikliv Kreeta-Maria Kentala varmt om hjärtat. Kreeta-Maria har fungerat som konstnärlig ledare för Kaustby kammarmusikvecka under åren 2010-2012, samt som ordförande för Kaustby Spelmansförening (Kaustisen Pelimanniyhdisys) under åren 2013-2016. För tillfället sitter hon i styrelsen för Spelmansföreningen samt fungerar även som föreningens ”jamarrangör”.

 

 

Daniel Rowland, violin

Klicka för att öppna CV

” Stellar playing.. Daniel Rowland has a powerful, glamorous tone, gleaming at the top and throaty and rugged down at the bottom” – Gramophone 

Den holländska/engelska violinisten Daniel Rowlands spelande har beskrivits som “fantastiskt, hänförande i sin finess” av The Guardian och som ”fullständigt karismatiskt” av Beeld. The Glasgow Herald har hyllat honom för hans “häpnadsväckande sound och unikt målmedvetna intensitet

Daniel har på den internationella scenen etablerat sig som en synnerligen mångsidig, karismatisk och äventyrlig musiker. Hans breda repertoar sträcker sig från Vivaldi till Ferneyhough. Under de senaste säsongerna har han framfört konserter av bl.a. Mozart, Elgar, Korngold, Berg, Prokofjev, Schnittke, Glass, Saariaho och Ferneyhough tillsammans med orkestrar från Tromsö till Kapstaden. Bland hans senare solistuppdrag kan nämnas Korngolds konsert tillsammans med HET Symfonieorkest (Enschede), Vivaldi/Piazzollas 8 årstider med både Ulster Orchestra och Arcos Orchestra (New York) samt Philip Glass’ konsert tillsammans med Joensuus stadsorkester.

Som en passionerad kammarmusiker har Daniel uppträtt tillsammans med artister såsom Ivry Gitlis, Heinz Holliger, Gilles Apap, Marcelo Nisinman, Martin Frost, Elvis Costello och Lars Vogt. Han är en återkommande gäst på många av världens främsta internationella kammarmusikfestivaler såsom  Kuhmo, Risor, Osnabrück och Sonoro. Daniel har grundat The Stift International Music Festival i Holland och verkar även som festivalens konstnärliga ledare. Festivalen arrangerades för trettonde gången i augusti 2017.

Daniel spelar första violin i erkända Brodsky Quartet och har tillsammans med kvaretten gjort många CD-inspelningar för Chandos. Daniel har även en duo tillsammans med pianisten Natacha Kudritskaya. Den kritikerrosade duon har spelat in två skivor: ’Les Annees folles’ för skivbolaget Gutman Records och en skiva med Enescus musik för Champs Hill Records. Båda skivorna fick strålande recensioner när de utgavs. Daniel är också en av de grundande medlemmarna i den moderna tangokvintetten TANGO=ART som av Süddeutsche Zeitung har beskrivits som en grupp med en kraft lik dynamit. Gruppen har nu spelat in sin andra ”direct to vinyl”-skiva för Berliner Meisterschallplatten.

Som solist/ledare har Daniel arbetat med orkestrar runt om i hela världen. Han är professor i violin vid Royal College of Music i London och har även fungerat som gästande konsertmästare i BBSCO, Scottish Chamber Orchestra och Mahler Chamber Orchestra.

Daniel föddes i London och inledde sina violinstudier i Enschede efter att hans föräldrar flyttade till Twente i östra delen av Nederländerna. Han har studerat för Jan Repko, Davina van Wely, Herman Krebbers, Viktor Liberman och Igor Oistrakh. En stor händelse var mötet med Ivry Gitlis 1995, vilket ledde till lektioner i Paris och senare musikaliska samarbeten. Daniel har även uppnått framgång inom tävlingar och har bland annat vunnit första pris i Oskar Back-tävlingen i Concertgebouw, Amsterdam 1995. Daniel spelar på en “Ex-Rode” Guarneri del Gesù-violin (Cremona ca. 1736) som vänligen lånats honom av Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.  

www.danielrowland.com

Hugo Ticciati, violin

Klicka för att öppna CV

”Hugo har en sällsynt förmåga att uttrycka en djup förståelse för musiken och att kasta ljus på dess spirituella innehåll”

-Arvo Pärt

Som violinist och dirigent insuper Hugo alla möjliga former av kreativitet, oberoende om det handlar om uruppföranden på Carnegie Hall, att improvisera med munkar i Indien eller om att planera innovativa program för O/Modernt.

Hugo är en violinist som närmar sig sitt arbete på ett unikt intellektuellt sätt. Han införlivar element från litteratur, filosofi, andlighet och meditation. Vid sidan om passionen för att upptäcka och lära sig från musik från alla olika tidsperioder och traditioner omfamnar Hugo den samtida musikvärlden och framför verk skrivna för honom i konsertsalar så som Mariinskyteaterns konsertsal, Chicago Symphony Hall, Wigmore Hall, Berlin Konzerthaus och Orientaliska konstteatern i Shanghai. Han ombeds också regelbundet att planera och presentera konserter med en unik twist och samarbetar med ensembler så som  Scottish Chamber Orchestra, Basel Kammarorkester, Scottish Ensemble, Manchester Camerata och hans egen O/Modernt-orkester. Han har beställt över 50 verk av kompositörer så som Erkki-Sven Tüür, Peteris Vasks, Sven-David Sandström, Albert Schnelzer, Judith Weir och Tobias Broström. Hugo är konstnärlig ledare för O/MODERNT-festivalen vid Ulriksdals Slottsteater Confidence i Stockholm. Varje år i juni arrangeras i Sveriges äldsta rokokoteater en serie unika musikaliska möten som utmanar lyssnarnas konventionella tankesät och vanor. 2017-års festival hade temat ‘Vivaldi och Återvändandet’.

Hugo har en stark passion för kammarmusik och uppträder regelbundet vid olika prestigefyllda festivaler så som Kuhmo, Edinburgh, Gstaad, St-Denis, Baltic Sea) och i konsertsalar runt om i Europa och i fjärran östern. Han samarbetar med artister så som Evelyn Glennie, Anne Sofie von Otter, Steven Isserlis, Angela Hewitt och Olli Mustonen. Hugo spelar på en G.B. Guadagnini-violin från 1751.

Hugo ger regelbundet mästarkurser, håller seminarier om violinundervisning och föreläser om musikrelaterade ämnen runt om i världen. En av höjdpunkterna under de senaste åren var en två veckor lång vistelse vid en ashram vid foten av Himalaya. Där ägnade han sig varje morgon åt liturgiskt recitativ sång. På dagarna sopade han golven och på kvällarna satt han med benen i kors vid en brasa och spelade Bach för en grupp barfotade munkar.  Hans musiksmak sträcker sig från kontemplativa indiska raga-stycken till musik av rockbandet Muse (spelad med hög volym) och sånger av Richard Strauss (spelad med ännu högre volym). Hugo lever fortfarande lycksaligt utan en mobiltelefon. Han läser gärna Bhagavad-Gita men har på senare tid fängslats av verk av den franska filosofen Henri Bergson.

Gareth Lubbe, altviolin & strupsång

Klicka för att öppna CV

Foto: PILVAX STUDIOS, BALAZS BOROCZ.

Sydafrikanska altviolinisten och strupsångaren Gareth Lubbe uppträder som solist och kammarmusiker runt om i Europa, Amerika, Afrika och Asien. Han inledde sina musikstudier i piano och violin vid fyra års ålder. När han var nio år gammal gjorde han sin violindebut tillsammans med en orkester och efter detta vann han flertalet priser i olika nationella tävlingar.

Som pianist har han uppträtt tillsammans med den sydafrikanska radioorkestern. Han hade äran att uppträda när Nelson Mandela installerades som president i Pretoria 1994. Efter studier i Sydafrika fortsatte han sin musikutbilding i Tyskland tillsammans med Peter Matzja, Gorjan Kosuta, Barbara Westphal, Alban Berg-kvartetten m.fl.

2005 inledde han sin karriär som första altviolinist, först i Royal Flemish Philhrmonic och två år senare i Gewandhaus Orchestra i Leipzig, under ledning av Riccardo Chailly. Under sina åtta med orkestern i Leipzig började han engagera sig i musikutbildingen vid Felix Mendelssohnkonservatoriet i Leipzig och 2013 utsågs han till professor i altviolin vid Folkwang konstuniversitetet i Essen. Han är medlem i den internationella fakulteten för kammarmusikfestivalen i Stellenboch. Festivalen som arrangeras årligen för sammans ett 400-tal studerande från olika delar av Afrika och övriga delar av världen. Han är också en återkommande gäst vid internationella festivaler så som Kuhmo, Stift och Purbeck.

Bland hans pågående projekt kan nämnas O/Modernt-kvartetten tillsammans med violinisterna Daniel Rowland och Hugo Ticciati samt cellisten Julian Arp.

Multifonisk vokalteknik och altviolinspel går hand i hand med Gareth. Som strupsångare uppträder och undervisar han runt om i hela världen kring förenandet av fenomenet strupsång med ljudproduktion inom olika instrument. 2011 höll han regelbundna strupsångsworkshoppar för Thomaskyrkans gosskör i Leipzig och samarbetet utmynnade i uppträdanden vid Bachs grav vid Thomaskyrkan. Gareth har uppträtt som strupsångare vid Salzburger Festspiele och inbjöds även av Goetheinstitutet att uppträda vid den etniska festialen vid Altaybergen i södra Sibirien, där polyfonisk sångteknik alltid varit ett vitalt element inom regionens musiktradition.

Flera kompositörer har komponerat musik för Gareths strupsång, bl.a. Sören Nils-Eichberg och  tyska Berndr Franke som komponerade ‘verker Fynbos’ för strupsång och stråkorkester som uruppfördes i Stockholm i november 2016. Gareths strupsång- och instrumentalprojekt har lett till samarbeten med artister såsom Hayden Chisholm, Rebecca Horn, Dame Evelyn Glennie, den finländska ensemblen ‘Pipoka’ och många flera. Hans senaste skiva  ‘Lubatov’ (Leo Records) utgörs av en duo tillsammans med den erkända jazzpianisten Simon Nabatov, med vilken han delar ett intresse för och kunskap om ny musik, moderna klassiker och improvisatorisk musik.

Riitta-Liisa Ristiluoma, altviolin

Klicka för att öppna CV

Altviolinisten Riitta-Liisa Ristiluoma inledde sina musikstudier på violin. För att hon skulle bibehålla sitt intresse för spelandet fick hon när hon var nio år gammal en altviolin på prov. Senare studerade hon altviolin för Jouko Manserus vid Sibelius-Akademin och för professor Rainer Moog vid musikhögskolan i Köln. Ristiluoma har också studerat barockaltviolin för Kreeta-Maria Kentala.

Ristiluoma är en aktiv kammarmusiker och har uppträtt på flertalet festivaler runt om i Finland, bl. a. Kuhmo kammarmusikfestival, Crusellfestivalen, Hauhofestivalen och Rauma Festivo. Hon inledde sin orkesterkarriär 1989 i Vihdin viuluviikarit, och har senare spelat i HSO, Tapiola Sinfonietta och Radions symfoniorkester. För närvarande är hon soloaltviolinist i Finlands nationaloperas orkester. Ristiluoma är också en aktiv medlem i kammarorkestern Avanti! Och Helsingfors Barockorkester. En viktig del av hennes karriär är stråkkvartettprojektet där hon samarbetar med singer-songwritern Samae Koskinen.

Julian Arp, cello

Klicka för att öppna CV

Julian Arp uppträder runt om i hela världen som solist och kammarmusiker. Han uppträder regelbundet vid festivaler som Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Musik Festival, Beethovenfest Bonn, den Festspielen Mecklenburg Vorpommern, Beauvais, Montreux, Kuhmo, SoNoRo Bukarest, Stellenbosch, Stift Festival, the Oxford Chamber Music Festival, „Spannungen“ i Heimbach, samt IMS Prussia Cove.

Kammarmusik kan sägas vara Julians största passion. Hans långtida duopartner är pianisten Caspar Frantz med vilken hann vunnit ett flertal nationella och internationella prestigefyllda pris. Julian spelar även tillsammans med flera av nutidens absoluta toppmusiker.

Duon Arp/Frantz har hittills spelat in tre CDn med verk av Debussy, Schumann, Chopin, Janacek and Mendelssohn. ( Fono Forum: The Duo Arp/Frantz make the music become a pure celebration. It all sounds and sings.”) Den senaste inspelningen förenar J.S. Bachs Gambasonater med verk av den ungerska kompositören György Kurtág. Alla tre album har hyllats internationellt.

Julian Arp gör olika samarbeten inom en vid och varierad repertoar. Han är särskilt engagerad i att framföra samtida musik. Kompositörer som Samir Odeh-Tamimi, Sven-Ingo Koch, Sarah Nemtsov och Violeta Dinescu har skrivit verk för honom.

Tillsammans med Caspar Frantz samt författaren och utgivaren Johannes Frank har Julian grundat Zeitkunst – en internationell festvalen för samtida musik och litteratur. 2011 gästade Zeitkunst Centre Pompidou i Paris, Radialsystem Berlin, Israel och England. 2013 ägde festiavalen rum i Rio de Janeiro.

Utöver regelbundna konserter undervisar Julian regelbundet och ger mästarkurser i Tyskland och på övriga håll i världen.

Sedan oktober 2013 verkar han som professor vid konstuniversitetet i Graz, Österrike.

 

 

Tomas Nuñez-Garcés, cello

Klicka för att öppna CV

Tomas Nuñez-Garcés (f. 1984) inledde vid 6-års ålder sina cellostudier vid Ålands musikinstitut. Efter detta fortsatte han till Åbo konservatorium och därifrån till Sibelius-Akademin. Han har studerat för Jacob Lind, Timo Hanhinen, Hannu Kiiski och Marko Ylönen. Tomas har också deltagit i flertalet mästarkurser, både i hemlandet och utomlands.

Vid sidan om egna recitaler har Nuñez-Garcés även uppträtt som solist tillsammans med Åbo Filharmoniska Orkester, Kymi Sinfonietta, Joensuu Stadsorkester, Mellersta Österbottens kammarorkester, Oulu Sinfonia, Sinfonia Lahti, Finlands Nationaloperas orkester,  Helsingfors Stadsorkester och Wegelius Kammarorkester. Han har uppträtt som solist, kammarmusiker och orkestermusiker i Finland, på Åland, i Sverige, på Grönland, i USA, Tyskland, Tjeckien, Japan, Kina och Ryssland. Nuñez-Garcés spelar i Postiglione-kvartetten, som 2009 vann den internationella Night and Sun stråkkvartettävlingen i Rovaniemi. 2010 utsågs han till vinnare och publikens favorit i Åbo XI Cellotävling. Han belönades också för pris för bästa uppförande av tävlingens beställningsverk. Våren 2010 påbörjade han sitt arbete i Finlands Nationaloperas orkester, först som 2. solocellist och fr.o.m. Hösten 2011 som 1. solocellist. 2015 påbörjade han sitt arbete som 1. solocellist i Helsingfors Stadsorkester och sedan hösten 2017 verkar han som 1.solocellist i Radions symfoniorkester.

Tomas spelar på Radions Symfoniorkesters Carcassi-cellolla från 1779.

Niekdegroot©JosepMolina.net

Niek de Groot, kontrabas

Klicka för att öppna CV

Den holländska kontrabasisten Niek  de Groot är en av vår tids främsta solister. Niek började som trumpetist men övergick till kontrabas vid 18-års ålder. På ovanligt  kort tid blev han förste kontrabasist i flera europeiska ensembler samt mottog en 10-år lång ordinarie tjänst som förste solokontrabasist för the Royal Concertgebouw Orchestra. Efter sina formella studier vidareutvecklade han sina färdigheter vid Banff Centre for the Arts i Kanada. Niek har hämtat inspiration  från mästarkurser med de eminenta cellisterna Frans Helmerson, Lluìs Claret, Laurence Lesser och från samarbetet med Leonard Bernstein, György Sebök och Mstislav Rostropovich.

Sedan 2006 har Niek de Groot ägnat sig helt åt kammarmusik och solistframträdanden. Han uppträder regelbundet som solist och kammarmusiker  i de mest kända konsertsalarna och musikfestivalerna. En ny kritikerrosad solo-CD (Nimbus) gavs ut i juni 2015. Under hösten 2017 utges en skiva med moderna duon för violin och kontrabasbas (Audite), samt volym 1 av Hoffmeisters solokvartetter och Rossinis sonater (BIS).  

Hans repertoar innehåller en stor del nutida musik och han har samarbetat tätt med kompositörer som Kurtág, Stockhausen, Saariaho,  Vasks och Gubaidulina.

Sedan 1996 verkar Niek som professor vid Folkwangs konstuniversitet i Essen, Tyskland. Niek är den enda kontrabasistläraren på en sådan position i Tyskland som spelar med fransk stråke. Han undervisar också på institutioner i Norge, Nederländerna, Italien,  Spanien och håller regelbundet mästarkurser världen över. Många av hans tidigare och nuvarande elever spelar i de mest prestigefyllda orkestrarna i Europa.

Under sin karriär har Niek de Groot spelat på ovanliga kontrabasar av Cerutti, Bajoni och på Amatin från 1680. För närvarande äger  han ett instrument av Cesare Candi och alldeles nyligen fick han ett livslångt tillstånd att spela på den världskända Domenico Montagnana kontrabasen från 1747. Hans stråkar är specialgjorda för honom av Jochen Schmidt, Dresden. Hans barockstråkar och klassiska stråkar är gjorda av Gerhard Landwehr.

 

Christoffer_Sundqvist

Christoffer Sundqvist, klarinett

Klicka för att öppna CV

Christoffer Sundqvist inledde sina klarinettstudier vid Jakobstads konservatorium för Bernhard Nylund. År 2002 tog han sitt diplom vid Sibelius-Akademin för Anna-Maija Korsimaa. Han fortsatte sin utbildning vid musikhögskolan i Basel under professor François Bendas ledning och har också deltagit i mästarkurser för Hans Rudolf Stalder, Guy Deplus, Charles Neidich och Ronald van Spaendonck samt studerat kammarmusik för flera betydande musiker. Sundqvist vann ett delat första pris vid Crusell-klarinettävlingen år 2002. Han har också beviljats Pro Musica-medaljen samt två EMMA pris för bästa klassiska skivinspelning.

Sundqvist valdes av Radions symfoniorkester till årets debutant 2004. Under de senaste åren har han spelat som solist med nästan samtliga finländska orkestrar. Till hans utländska solistuppdrag hör gästspel med BBC Symphony Orchestra, Göteborgs symfoniorkesterl, Nordwestdeutche Philharmonie, Norrköpings symfoniorkester samt ERSO Tallinn under ledning av dirigenter såsom Jukka-Pekka Saraste, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, Karl-Heinz Steffens och Hannu Lintu. Säsongen 2016-17 debuterar han bl.a med NDR Hannover samt Camerata Hamburg.

Sundqvist är även aktiv som kammarmusiker och är en återkommande gäst vid Festivaler Som Kuhmo, Kempten Classix, West cork Chamber music och Crusell veckan i Nystad. 2016 debuterar han bl.a i Muziekgebouw Amsterdam.

Sommaren 2007 uppträdde Sundqvist vid Helsingfors festspel vid en konsert som presenterade kammarmusik av Magnus Lindberg och i maj 2008 uruppförde Sundqvist i Helsingfors Magnus Lindbergs Trio för klarinett, cello och piano. Det senaste uruppförandet var i september i år, av Erkki-Sven Tüürs klarinettkonsert Peregrinus tillsammans med Radions symfoniorkester under ledning av Hannu Lintu. Sundqvist gör skivinspelningar för Ondine, BIS och Alba. Till kommande projekt hör bla. En komplett inspelning av Spohrs 4 klarinettkonserter med NDR Hannover 2017. Sedan 2005 har Sundqvist varit Radions symfoniorkesters soloklarinettist. Han undervisar även klarinettspel vid Sibelius-Akademin och håller regelbundet mästarkurser.

Hösten 2012 utsågs Sundqvist till konstnärlig ledare för Jakobstads Sinfonietta och sedan hösten 2013 delar han det konstnärliga ledarskapet för RUSK-festivalen med tonsättaren Sebastian Fagerlund. 

bram_van_sambeek_hemsida

Bram van Sambeek, fagott

Klicka för att öppna CV

Bram van Sambeek (f. 1980) var den förste fagottisten på 30 år att bli tilldelad Hollands kulturpris: The Dutch Music Prize. Priset tilldelades honom personligen av kulturminister Ronald Plasterk år 2009. Vid samma tillställning framförde Bram Gubaidulinas fagottkonsert tillsammans med Rotterdams filharmoniker under ledning av huvuddirigent Seguin. Tidningen De Telegraaf skrev följande om hans uppförande: “Han använder sitt instrument lika lätt som ett munstycke, framkallar de renaste klangfärgerna och är tekniskt kapabel att göra vad som helst.” År 2011 vann han Borletti Buitoni Trust-priset, och han har blivit antagen till The Chamber Music Society Two-programmet i Lincoln Center, New York.

Bram van Sambeek uppträder regelbundet som solist med orkestrar så som Sinfonia Rotterdam och Sinfonia Lahti. På senare tid har han framfört konserter av Villa Lobos, Mozart och Gubaidulina. Många kompositörer, exempelvis Vanessa Lann och Sebastian Fagerlund har skrivit konserter åt honom. Senaste säsongen utökade Bram sina solistframträdanden med orkestrar som Göteborgs symfoniorkester, Hollands kammarorkester, Uleåborgs symfoniorkester, Philharmonie Zuidnederland och ensemblen Combattimento Consort.

2002-2011 var Bram förste fagottist i Rotterdams filharmoniska orkester och sedan 2009 har han undervisat på konservatorierna i Rotterdam och Amsterdam. Från och med föregående termin undervisar han uteslutande på Haags kungliga konservatorium. Bram har hållit mästarkurser på universitet som Bloomington, Indiana, The Royal College i Longon och Hochschule für Musik i Köln. Han har regelbundet uppträtt som gäst med bl.a. London Symphony Orchestra och Mahler Chamber Orchestra. Som kammarmusiker har han regelbundet spelat med Alexei Ogrintchouk, Jörg Widmann, Reto Bieri, Clara Andradas de la Calle, Hervé Joulain, Radovan Vlatkovich, Liza Ferschtman, Christoph Pregardien, Pekka Kuusisto, Nicolas Altstaedt och Rick Stotijn. År 2010 blev Bram erbjuden en Carte Blanche-serie i Concertgebouw i Amsterdam och år 2015 erhöll han ett “Wild Card” bestående av många äventyrliga konserter i Muziekgebouw aan ‘t IJ i Amsterdam. Han är en regelbunden gäst på festivaler som Delft kammarmusikfestival, Storioni Festival, Orlando Festival, West Cork kammarmusikfestival, Lockenhaus kammarmusikfestival och Australian Festival of Chamber Music. Han har undersökt konserttraditioner i samarbete med Radio Kootwijk Live där han, till exempel, experimenterat med idéer som att spela folk till sömns.

Bram är mycket intresserad av att spela vilken som helst genre som han tycker om. Detta  har lett till jobb med rockmusiker som Sven Figee i Berlins konserthus, jazzmusiker som Joris Roelofs på den kända North Sea Jazz Festival, arabiska musiker som Kinan Azmeh på Morgenland-festivalen och improvisatörer som Ernst Glerum på Apples and olives-festivalen i Zürich. Han har nyligen startat sin egen festival “Liquid Music Festival” som är inspirerad av vattnet som omger konserthuset Muziekgebouw aan ‘t IJ. Namnet tillförs en djupare mening genom att kombinera extremt olika musikstilar och skapandet av ett flöde av en enda konsert bestående av 17 delar under tre dagar, inklusive nätterna. Den går av stapeln 7-9 juli 2017.

Bram bestämde sig för att börja spela fagott när han var 10 år gammal. Han inledde sina studier för Fred Gaasterland och fortsatte senare för Joep Terwy och Johan Steinmann vid Haags kungliga konservatorium. Efter att han utexaminerats tog han privatlektioner för Gustavo Núñez, dessutom deltog han i mästarkurser med Brian Pollard och två av världens viktigaste solofagottister: Klaus Thunemann och Sergio Azzolini. Bram spelar också på ett väldigt speciellt instrument; en fagott som tidigare tillhört båda dessa män.

I en tv-intervju, på frågan om hur det är att jobba med Bram, svarade Yannick Nézet-Séguin: “Jag tror han har förmågan att bli förälskad i många aspekter av musiken, och han sätter inte för mycket gränser för sig själv.” I en annan intervju om Bram, kommenterade Valery Gergiev: “…på det hela taget en kombination av att vara artistiskt involverad, motiverad och begåvad, att vara en väldigt trevlig person och också en aning annorlunda!” På sin debutskiva med Brilliant Classics “Bassoon Concertos”, spelade han ett väldigt lättförståeligt material med fagottkonserter av Vivaldi, Du Puy, Villa Lobos, och Olthuis. Skivan fick hänförda recensioner, som den här kommentaren i det Holländska musikmagasinet Luister: “Utgående från hans musicerande väntar en gyllene framtid herr van Sambeek.” I mars 2012 släppte Brilliant Classics hans andra album “Bassoon-Kaleidoscope”, vilket inkluderar olika kammarmusikstycken så väl som en rocksång. 2015-2016 uppförde Bram två nya fagottkonserter av Sebastian Fagerlund och Kalevi Aho och spelade in dem för skivbolaget BIS med vilka han har ett fortlöpande samarbete.

Förra året var han talesperson för Holland Festivals “Save the bassoon”(rädda fagotten)-kampanj. Detta ledde till internationell uppmärksamhet och publicitet för instrumentet i the London Times, the Guardian, Süddeutsche Zeitung och spelningar på många tv-program.

www.bramvansambeek.com

Hervé Joulain

Hervé Joulain, valthorn

Klicka för att öppna CV

“Genom sin gränslösa konst skriver Hervé Joulain in sig i ledet av legendariska valthornister så som Dennis Brain och Barry Tuckwell” (Michel Le Naour ”Le Monde de la Musique”)

Hervé Joulain är en banbrytare inom sitt område: han har spelat som solist med 120 olika orkestrar med vilka han spelat konserter av Haydn, Mozart, Schumann, Weber, Saint-Saëns, Strauss, Britten m.fl.

Hans fantastiska karriär (under vilken han mottagit åtskilliga internationella priser) har lett till uppträdanden med musiker så som Paul Tortelier, Vadim Repin, Boris Berezowski, Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Boris Belkin, Nathalia Gutmann, Pinchas Zukerman, Ian Bostridge, Pierre-Laurent Aimard, Itamar Golan, Patricia Kopatchinskaja och Barry Douglas. Han har uppträtt i Frankrike, hela Öst- och Västeuropa, USA, Kanada och Israel.

Hervé Joulain anställdes som solohornist i Orchestre Philharmonique de Radio-France, Orchestre National de France och Symphonica Toscanini. Han har arbetat tillsammans med dirigenter som Leonard Bernstein, Zubin Metha, Daniel Baremboïm, Pierre Boulez, Lorin Maazel, Seiji Ozawa och Bernard Haïtink och Claudio Abbado. Han har uppträtt tillsammans med Berlinfilharmonikerna, New York Philharmonic, Teatro alla Scala, Royal Concertgebouw Orchestra, Europas kammarorkester m.fl.

Han har spelat in ca 20 CD-skivor och videor.

Hervé Joulain håller mästarkurser i Frankrike, Brasilien, Spanien, Portugal, Tjeckien, Kanada, Irland, Luxemburg, Italien, England, Korea, Japan, Australien, Nederländerna och vid Mahler-akademin.

Natacha Kudritskaya, piano

Klicka för att öppna CV

Unga Natacha klev in i den klassiska musikvärlden som studerande vid musikskolan Lysenko i Kiev, därifrån hon utexaminerades vid 17-års ålder. Efter detta var hon en del av tre olika USA-turnéer (1996-2002) tillsammans med Kievs Symfoniorkester.

Kort eftet detta fortsatte hon sina studier vid den internationella Tjajkovskij-musikakademin i Kiev, Ukraina där hon studerade för lärarna Irina Barinova och Igor Riabov. När Natacha var 19 ansökte om en studieplats vid CNSM i Paris. Hon studerade vid båda läroinsrättningarna samtidigt och utexaminerades med högsta betyg.

Fyra personligheter har lämnat sina avtryck på Natachas pianistiska teknik: först Alain Planès, “min första professor, han utstrålade elegans och hade en ren och sofistikerad stil”, sedan Jacques Rouvier, “väldigt textfokuserad, med en rigorös och noggrann personlighet”. Hennes möte med Ferenc Rados i Budapest var avgörande: “han lärde mig att läsa mellan noterna” och slutligen Henri Barda som “ kändes som en orkan som rev upp hela mitt arbete och all min träning så att det enda som fanns kvar var musikens kraft”.

Rameaus arbete utgjorde en vänpunkt i hennes pianistiska teknik och hon dedikerade två album till kompositören: 2009 tillsammans med Luciano Berio och 2012 tillsammans med skivbolaget 1001 Notes.

2009 inbjöds Natacha att uppträda i några av världens mest uppskattade konsertsalar och festivaler både i Frankrike och i Europa, bl.a. Opéra Comique och Cité de la musique i Paris, Wigmore Hall i London, Oxford’s Sheldonian Theatre, Gstaad’s Festival, Concertgebouw i Brygge, Flagey in Bryssel, tillsammans med HSO i Helsingfors, Konzerthaus i Wien, la Grange de Meslay, Oxford Chamber Music Festival och Kuhmo.

Sedan 2015 spelar Natacha Kudritskaya in för Universal Music. Hennes första album, Nocturnes, gavs ut av Deutsche Grammophon.

 

Raoul Björkenheim,gitarr

Klicka för att öppna CV

Björkenheim föddes i Los Angeles 1956 och har spenderat en stor del av sitt liv med att pendla mellan New York och Helsingfors. Raoul försökte sig först på att spela violin och trumpet innan han slutligen valde gitarren som sitt instrument. Som tonåring spelade han i olika rockband och inledde sina musikstudier vid konservatoriet i Helsingfors. Han fortsatte sedan vid Berklee College of Music i Boston innan han 1981 flyttade tillbaka till Helsingfors. Sedan dess har han varit aktiv på många olika musikscener och utvecklat ett djärvt förhållningssätt till elgitarrspel och att komponera eklektisk musik för bigband, symfoniorkestrar, film, modera dansensembler och egna ensembler. 

När Björkenheim återvände till Helsingfors grundade han flera band, bl.a. Arbuusi, Roommushklahn och Symbioosi. 1983 träffade han den finländska frijazzens guru Edward Vesala. Detta möte ledde till ett 4 år långt och intensivt lärlingskap i Vesalas band “Sound & Fury”, en mästarkurs inom improvisation. 1987 grundade Björkenheim det som skulle komma att bli en av hans största ensembler, Krakatau.

Björkenheim har tillsammans med Vesala och Krakatau gjort flera inflytelserika inspelningar för ECM. Inspelningarna gav honom synlighet på den internationella scenen och har lett till samarbete med musiker so Juhani Aaltonen, Bill Laswell, Anthony Braxton, Reggie Workman, Andrew Cyrille, Mats Gustafsson, Henry Kaiser, Elliot Sharp, Paal Nilssen-Love och Lukas Ligeti.

Björkenheim har upprätt som solist tillsammans med Helsingfors stadsorkester, kammarorkestern Avanti!, Radions symfoniorkester,  UMO big band och Tammerfors filharmoniska orkester. Han har framfört allt från Rachmaninovs “Vocalise” till Turnage’s “Blood on the Floor”, samt även hans egen konsert “Situations”. Allra senast spelade han in Arnhems “Signals” tillsammans med dragspelaren Frode Haltli.

Idag uppträder Björkenheim främst tillsammans med kvartetten Ecstasy, Triad, Blixt tillsammans med Bill Laswell och Morgan Ågren, Scorch quartet, samt som sologitarrist.

Björkenheim har tilldelats flertalet priser, bl.a. Georgie Prize för årets bästa jazzmusiker, Unga Finland-priset och  Emmapriset för årets bästa inspelning. Han har nominerats till Nordic Music Award tre gånger.

Sören Lillkung, baryton

Klicka för att öppna CV

Sören Lillkung är utexaminerad diplomsångare, operasångare och musikmagister från Sibelius-Akademin där han studerade 1987-1995. Han har sjungit en rad huvudroller ss. titelrollen i operan Eugen Onegin (Tjajkovski), Sharpless i Madame Butterfly (Puccini) och Guglielmo  i Cosi fan tutte (Mozart) samt musikalhuvudroller vid Helsingfors stadsteater ss. Javert i Les Misérables (Schönberg), Ingenjören i Miss Saigon (Schönberg) samt Odjuret i Skönheten och Odjuret (Mencken).

Med West Coast Opera-Kokkola har Lillkung sjungit roller ss. Greven i Figaros bröllop (Mozart), Döbeln i Döbeln 1809 (Fagerlund ), Falke i Läderlappen (Strauss), Papageno i Trollflöjten (Mozart) samt operan Harrbådan neito komponerad av Seppo Pohjola.

Lillkung har verkat och verkar som musikutbildningsledare, sånglärare och körledare och han har grundat och lett körer som His Master’s Noise och Wegeliuskören. Han arbetade under åren 2009-2012 som projektombudsman på Svenska kulturfonden och verkar fr.o.m. 1.8.2012 som enhetschef för yrkeshögskolan Novias kulturenhet i Jakobstad. Sören Lillkung är även certifierad sångpedagog från Complete Vocal Institute i Köpenhamn.

Annika Mylläri, sopran

Klicka för att öppna CV

Annika Mylläri, operasångerska och mångsysslare inom musikbranschen, fick sin Musikmagisterexamen från Sibeliusakademin. Under de 10 år som hon var bosatt i USA debuterade Annika bl.a. i Carnegie Hall och Kennedy Center (Washington D.C.). Dessutom arbetade hon vid Opera New York, en liten operateater, samt uppträdde även med egna konserter och som solist. Efter att Annika återvände till Finland grundade hon tillsammans med sopranen Anu Komsi och dirigenten Sakari Oramo Karleby Operaförening. Operaföreningens första produktion var Mozarts Figaros bröllop under Operasommarfestivalen 2006 och sedan dess har Annika sjungit i flera av föreningens produktioner. 2008 mottog föreningen Konstens statspris och 2009 utsågs deras inspelning av Sebastian Fagerlunds opera Döbeln till ”Årets Skiva” av YLE. Sommaren 2015 utges inspelningen av Ahti Karjalainen – liv, Kekkonen och verk, musik Heinz-Juhani Hofmann och libretto Juha Hurme, där Annika sjunger rollen som Viina. Verket uruppfördes 2012 och gästade Esbo Stadsteater 2013. Annika sjunger även i båda de verk som framförs under jubileumsåret då Sibelius Jungfrun i tornet och Seppo Pohjolas opera Harrbådas brud (världspremiär) framförs under Karleby Operasommars festival. Utöver detta jobbar hon med ett Cabaretprojekt och -inspelning tillsammans med pianisten och kapellmästaren Martin Segerstråle, samt Karleby operasommar 2016.

Benny Ojala, kompositör

klicka här för att öppna CV

Benny Ojala (f.1982) hemma från Närpes är utbildad ped.mag. från Åbo Akademi (2008), Musikpedagog från Yrkeshögskolan Novia (2013) och studerar för närvarande komposition vid Yrkeshögskolan Novia under Petri Judin. Till vardags arbetar han på Yrkesakademin i Österbotten som lärare i elgitarr och teoretiska ämnen. Ojala är en aktiv frilansmusiker främst som gitarrist i pop-, rock-, och jazzsammanhang. Han gav 2013 ut skivan ”Never Mind the Squirrel” med the Benny Ojala Trio. Ojala som har ett förflutet i Närpes Skolmusikkår spelar även regelbundet tuba med Amélie Goes to Belgrad och Rickard Eklund. Han har också skrivit arrangemang för blåsorkester och mindre sammansättningar.

”Inspirationen till Road Trip är något så vardagligt som en bilfärd längs en typisk finländsk landsväg.
Dessa resor präglas främst av stadig rytm och repetition. Stämningen och landskapet kan däremot variera kraftigt på grund av utomstående faktorer, och i slutändan är det just rytmen och repetitionen som är den trygghet vi hoppas slippa bryta.”

 

Guillermo Galindo, konstnär

Klicka för att öppna CV

Guillermo Galindo, bildkonstnär

Den experimentella kompositören, ljudarkitekten, performanceartisten, Jungska tarotläsaren och mediaartisten Guillermo Galindos arbete omdefinierar de konventionella gränserna mellan musik, konsten att komponera musik, korsningarna mellan olika konstinriktningar, humanitära frågor, andlighet och samhällsfrågor.

Galindos artistiska skapande innefattar kompositioner för soloinstrument och ensemble, opera, performativ konst, visuell konst, datorinteraktion, elektroakustisk musik, film, instrumentbyggande, tredimensionella installationer och liveimprovisation. 

Hans kompositioner för orkester inkluderar större kammarverk och soloverk, två symfonier som kommissionerats av  UNAM (Mexico university symphony orchestra), Oakland Symphony orchestra and choir och två operor med libretto av Guillermo Gomez Peña och Anne Carson.

Hans kvartett “Remote Control” har nyligen kommissionerats av Kronos-kvartetten och uruppförs i april 2018.

Guillermo Galindos arbete har uppmärksammats av BBC Outlook (London), Vice Magazine, (London), RTS Switzerland, National Public Radio (U.S.), CBC (Canada), California Sunday Magazine (U.S), Reforma Newspaper (Mexico), CNN och New York Times.

Galindos visuella och tredimensionella verk har visats på stora museum och konstfestivaler i USA, Europa, Asien och runt om i världen, bl.a. på documenta14 (2017), Pacific Standard Time (2017) och CTM (2017) festival i Berlin.

Den prisbelönade boken “Border Cantos” som givits ut av Aperture Foundation är ett unikt samarbete mellan Guillermo Galindo och fotografen Richard Misrach och innehåller Galindos instrument och musikpartitur gjorda skräp som lämnats kvar av immigranter. Utställningen “Border Cantos” som har fått stor synlighet i både nationell och internationell media har visats på San Jose Museum of Art, Amon Carter Museum, Texas (2016), Crystal Bridges Museum, Arkansas (2017) och Pace Gallery i New York (2017).

Yrkeshögskolan NOVIA bildkonst

Klicka för att öppna CV

Studerande, alumner och lärare från Novias utbildningar i visuell konst och musik samarbetar under årets RUSK-festival med kompositören, musikern och bildkonstnären Guillermo Galindo (San Francisco/Mexico City). I en värld präglad av snabb förändring, rörelse, öppenhet och rörighet på grund av ekonomiska, sociala och politiska orsaker pågår samtidigt en paradoxal utveckling mot mera indelning, avgränsning, murar och staket. Utgående från Olivier Messiaens Quatuor pour la fin du temps (Kvartett för tidens ände) utvecklas ett gemensamt projekt, där begreppen avgränsning, gränsöverskridning och tillväxt problematiseras och visualiseras. Fokus ligger på det experimentella både vad beträffar innehåll, form och ljudlandskap. Tidsbaserade medier, performativa, installativa och soniska element kontrasteras och förenas till RISK RUSK SITUATION #1/2017.

Deltagare: Carina Ahlskog, Finn Appel, Anton Back, Albert Braun, Moa Cederberg, Joakim Finholm, Guillermo Galindo, Johanna Luukkonen, Michel Ruths, Johan Sandås, Emma Vikberg, Michele Uccheddu, Kevin Åkerlund, Jenni Österlund / Documentation (YA): Marcus Finholm, Sebastian Holmblad, Amanda Sandvik