liza_hemsida

Liza Ferschtman, violin

Klicka för att öppna CV

Holländska violinisten Liza Ferschtman är känd för sina passionerade uppträdanden, intressanta program och kommunikativa kvaliteter på scenen. Som dotter till ryska musiker växte Liza Ferschtman upp ständigt omgiven av musik. En av hennes tidigare influenser var violinisten Philipp Hirschhorn, en nära vän till familjen. Hon fick sin officiella utbildning av Herman Krebbers vid Conservatorium van Amsterdam, Ida Kavafian vid Curtis Institute i Philadelphia och David Takeno i London. År 2006 erhöll hon det högsta musikpriset i Nederländerna, Nederlandse Muziekprijs.

Liza Ferschtman har uppträtt med BBC National Orchestra of Wales och London Philharmonic, Dallas och San Francisco symfoniorkestrar, Philharmonie Essen, Staatskapelle Weimar, Schleswig-Holstein festivalorkester, Orchestre National de Belgique, Flanderns symfoniorkester, Prags radios symfoniorkester, Malmö symfoniorkester, Bergen Filharmoniska Orkester, Yomiuri Nippon Orchestra, Malaysian Philharmonic, Hong Kong Philharmonic så väl som i stort sett varje Holländsk orkester, inklusive  Concertgebouworkestern och Rotterdam Filharmoniska orkester. Några av de dirigenter hon jobbar med är Stefan Blunier, Frans Brüggen, Christoph von Dohnányi, Claus Peter Flor, Neeme Järvi, Yakov Kreizberg, Zdeněk Macál, Jun Märkl, Gianandrea Noseda, Marc Soustrot, Leonard Slatkin, Thomas Søndergård, Karl-Heinz Steffens, Mario Venzago, Jan Willem de Vriend och Jaap van Zweden.

Som ivrig kammarmusiker har Liza Ferschtman regelbundet samarbetat med artister som Jonathan Biss, Nobuko Imai, Elisabeth Leonskaja, Christian Poltera, Lars Anders Tomter och Alisa Weilerstein. Enrico Pace och Inon Barnatan anses vara hennes duopartners. Förutom i konsertsalar som Alice Tully Hall (New York), Wigmore Hall (London), Musikverein (Wien), Concertgebouw (Amsterdam), Liederhalle (Stuttgart) och Beethoven Haus (Bonn), kan hon även ses uppträda på stora internationella Kammarmusikfestivaler. Sedan 2007 har Ferschtman verkat som konstnärlig ledare för Delft Chamber Music Festival, en av de mest beundrade festivalerna i Nederländerna.

Bland karriärens senaste höjdpunkter kan nämnas framförandet av Bachs fullständiga soloverk i Amsterdam och en turné med Budapest Festival Orchestra under Iván Fischers ledning, om vilken New York Times skrev: “…med Holländska violinisten Liza Ferschtman som gav elegant skönhet och karaktär till solodelarna i Bernstein [Serenade] …konserten var inget mindre än avslöjande”. 2015/16 ser hon fram emot konserter med Residentie Orkest i Haag, Nürnberger Symphoniker, Staatskapelle Weimar och Bremen Philharmoniker. Hon kommer även att göra en turné tillsammans med Concertgebouworkestern i Tyskland. Kammarmusikprojekt med olika partners för henne till  Schumannfest i Düsseldorf, till Utrecht, Amsterdam och norska Risør Kammermusikkfest.

Liza Ferschtmans inspelningar av Beethovens violinkonsert och romanser kritikerrosades, likaså andra inspelningar med konserter av Dvořák och Röntgen, soloverk av Bach och Ysaÿe (STRAD CD månadens val), och duoverk av Beethoven och Schubert. Hennes senaste CD innehåller soloverk av Bach, Biber, Bartók och Berio (Challenge Classics.)

Kreeta-Maria Kentala, violin

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Daniel Rowland, violin

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Hugo Ticciati, violin

Klicka för att öppna CV

 

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Gareth Lubbe, altviolin

Klicka för att öppna CV

 

Foto: PILVAX STUDIOS, BALAZS BOROCZ.

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Riitta-Liisa Ristiluoma, altviolin

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Julian Arp, cello

Klicka för att öppna CV

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Tomas Nuñez-Garcés, cello

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Niekdegroot©JosepMolina.net

Niek de Groot, kontrabas

Klicka för att öppna CV

Den holländska kontrabasisten Niek de Groot är en av vår tids främsta solister. Niek började som trumpetist men övergick till kontrabas vid 18-års ålder. På ovanligt kort tid blev han förste kontrabasist i flera europeiska ensembler samt mottog en 10-år lång ordinarie tjänst som förste solokontrabasist för the Royal Concertgebouw Orchestra.

Efter sina formella studier vidareutvecklade han sina färdigheter vid Banff Centre for the Arts i Kanada. Niek har hämtat inspiration från mästarkurser med de eminenta cellisterna Frans Helmerson, Lluìs Claret, Laurence Lesser och från samarbetet med Leonard Bernstein, György Sebök och Mstislav Rostropovich.

Sedan 2006 har Niek de Groot ägnat sig helt åt kammarmusik och solistframträdanden. Han uppträder regelbundet som solist och kammarmusiker i de mest kända konsertsalarna och musikfestivalerna. En ny kritikerrosad solo-CD (Nimbus) gavs ut i juni 2015. 2016-2017 kommer Niek att spela in för både BIS och Audite.

Hans repertoar innehåller en stor del nutida musik och han har samarbetat tätt med kompositörer som Kurtág, Stockhausen, Saariaho, Vasks och Gubaidulina.

Sedan 1996 verkar Niek som professor vid Folkwangs konstuniversitet i Essen, Tyskland. Niek är den enda kontrabasistläraren på en sådan position i Tyskland som spelar med fransk stråke. Han undervisar också på institutioner i Norge, Nederländerna, Italien, Spanien och håller regelbundet mästarkurser världen över. Många av hans tidigare och nuvarande elever spelar i de mest prestigefyllda orkestrarna i Europa.

Under sin karriär har Niek de Groot spelat på ovanliga kontrabasar av Cerutti, Bajoni och på Amatin från 1680. För närvarande äger han ett instrument av Cesare Candi och alldeles nyligen fick han ett livslångt tillstånd att spela på den världskända Domenico Montagnana kontrabasen från 1747. Hans stråkar är specialgjorda för honom av Jochen Schmidt, Dresden.

Christoffer_Sundqvist

Christoffer Sundqvist, klarinett

Klicka för att öppna CV

Christoffer Sundqvist inledde sina klarinettstudier vid Jakobstads konservatorium för Bernhard Nylund. År 2002 tog han sitt diplom vid Sibelius-Akademin för Anna-Maija Korsimaa. Han fortsatte sin utbildning vid musikhögskolan i Basel under professor François Bendas ledning och har också deltagit i mästarkurser för Hans Rudolf Stalder, Guy Deplus, Charles Neidich och Ronald van Spaendonck samt studerat kammarmusik för flera betydande musiker. Sundqvist vann ett delat första pris vid Crusell-klarinettävlingen år 2002. Han har också beviljats Pro Musica-medaljen samt två EMMA pris för bästa klassiska skivinspelning.

Sundqvist valdes av Radions symfoniorkester till årets debutant 2004. Under de senaste åren har han spelat som solist med nästan samtliga finländska orkestrar. Till hans utländska solistuppdrag hör gästspel med BBC Symphony Orchestra, Göteborgs symfoniorkesterl, Nordwestdeutche Philharmonie, Norrköpings symfoniorkester samt ERSO Tallinn under ledning av dirigenter såsom Jukka-Pekka Saraste, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, Karl-Heinz Steffens och Hannu Lintu. Säsongen 2016-17 debuterar han bl.a med NDR Hannover samt Camerata Hamburg.

Sundqvist är även aktiv som kammarmusiker och är en återkommande gäst vid Festivaler Som Kuhmo, Kempten Classix, West cork Chamber music och Crusell veckan i Nystad. 2016 debuterar han bl.a i Muziekgebouw Amsterdam.

Sommaren 2007 uppträdde Sundqvist vid Helsingfors festspel vid en konsert som presenterade kammarmusik av Magnus Lindberg och i maj 2008 uruppförde Sundqvist i Helsingfors Magnus Lindbergs Trio för klarinett, cello och piano. Det senaste uruppförandet var i september i år, av Erkki-Sven Tüürs klarinettkonsert Peregrinus tillsammans med Radions symfoniorkester under ledning av Hannu Lintu. Sundqvist gör skivinspelningar för Ondine, BIS och Alba. Till kommande projekt hör bla. En komplett inspelning av Spohrs 4 klarinettkonserter med NDR Hannover 2017. Sedan 2005 har Sundqvist varit Radions symfoniorkesters soloklarinettist. Han undervisar även klarinettspel vid Sibelius-Akademin och håller regelbundet mästarkurser.

Hösten 2012 utsågs Sundqvist till konstnärlig ledare för Jakobstads Sinfonietta och sedan hösten 2013 delar han det konstnärliga ledarskapet för RUSK-festivalen med tonsättaren Sebastian Fagerlund. 

bram_van_sambeek_hemsida

Bram van Sambeek, fagott

Klicka för att öppna CV

Bram van Sambeek (f. 1980) var den förste fagottisten på 30 år att bli tilldelad Hollands kulturpris: The Dutch Music Prize. Priset tilldelades honom personligen av kulturminister Ronald Plasterk år 2009. Vid samma tillställning framförde Bram Gubaidulinas fagottkonsert tillsammans med Rotterdams filharmoniker under ledning av huvuddirigent Seguin. Tidningen De Telegraaf skrev följande om hans uppförande: “Han använder sitt instrument lika lätt som ett munstycke, framkallar de renaste klangfärgerna och är tekniskt kapabel att göra vad som helst.” År 2011 vann han Borletti Buitoni Trust-priset, och han har blivit antagen till The Chamber Music Society Two-programmet i Lincoln Center, New York.

Bram van Sambeek uppträder regelbundet som solist med orkestrar så som Sinfonia Rotterdam och Sinfonia Lahti. På senare tid har han framfört konserter av Villa Lobos, Mozart och Gubaidulina. Många kompositörer, exempelvis Vanessa Lann och Sebastian Fagerlund har skrivit konserter åt honom. Senaste säsongen utökade Bram sina solistframträdanden med orkestrar som Göteborgs symfoniorkester, Hollands kammarorkester, Uleåborgs symfoniorkester, Philharmonie Zuidnederland och ensemblen Combattimento Consort.

2002-2011 var Bram förste fagottist i Rotterdams filharmoniska orkester och sedan 2009 har han undervisat på konservatorierna i Rotterdam och Amsterdam. Från och med föregående termin undervisar han uteslutande på Haags kungliga konservatorium. Bram har hållit mästarkurser på universitet som Bloomington, Indiana, The Royal College i Longon och Hochschule für Musik i Köln. Han har regelbundet uppträtt som gäst med bl.a. London Symphony Orchestra och Mahler Chamber Orchestra. Som kammarmusiker har han regelbundet spelat med Alexei Ogrintchouk, Jörg Widmann, Reto Bieri, Clara Andradas de la Calle, Hervé Joulain, Radovan Vlatkovich, Liza Ferschtman, Christoph Pregardien, Pekka Kuusisto, Nicolas Altstaedt och Rick Stotijn. År 2010 blev Bram erbjuden en Carte Blanche-serie i Concertgebouw i Amsterdam och år 2015 erhöll han ett “Wild Card” bestående av många äventyrliga konserter i Muziekgebouw aan ‘t IJ i Amsterdam. Han är en regelbunden gäst på festivaler som Delft kammarmusikfestival, Storioni Festival, Orlando Festival, West Cork kammarmusikfestival, Lockenhaus kammarmusikfestival och Australian Festival of Chamber Music. Han har undersökt konserttraditioner i samarbete med Radio Kootwijk Live där han, till exempel, experimenterat med idéer som att spela folk till sömns.

Bram är mycket intresserad av att spela vilken som helst genre som han tycker om. Detta  har lett till jobb med rockmusiker som Sven Figee i Berlins konserthus, jazzmusiker som Joris Roelofs på den kända North Sea Jazz Festival, arabiska musiker som Kinan Azmeh på Morgenland-festivalen och improvisatörer som Ernst Glerum på Apples and olives-festivalen i Zürich. Han har nyligen startat sin egen festival “Liquid Music Festival” som är inspirerad av vattnet som omger konserthuset Muziekgebouw aan ‘t IJ. Namnet tillförs en djupare mening genom att kombinera extremt olika musikstilar och skapandet av ett flöde av en enda konsert bestående av 17 delar under tre dagar, inklusive nätterna. Den går av stapeln 7-9 juli 2017.

Bram bestämde sig för att börja spela fagott när han var 10 år gammal. Han inledde sina studier för Fred Gaasterland och fortsatte senare för Joep Terwy och Johan Steinmann vid Haags kungliga konservatorium. Efter att han utexaminerats tog han privatlektioner för Gustavo Núñez, dessutom deltog han i mästarkurser med Brian Pollard och två av världens viktigaste solofagottister: Klaus Thunemann och Sergio Azzolini. Bram spelar också på ett väldigt speciellt instrument; en fagott som tidigare tillhört båda dessa män.

I en tv-intervju, på frågan om hur det är att jobba med Bram, svarade Yannick Nézet-Séguin: “Jag tror han har förmågan att bli förälskad i många aspekter av musiken, och han sätter inte för mycket gränser för sig själv.” I en annan intervju om Bram, kommenterade Valery Gergiev: “…på det hela taget en kombination av att vara artistiskt involverad, motiverad och begåvad, att vara en väldigt trevlig person och också en aning annorlunda!” På sin debutskiva med Brilliant Classics “Bassoon Concertos”, spelade han ett väldigt lättförståeligt material med fagottkonserter av Vivaldi, Du Puy, Villa Lobos, och Olthuis. Skivan fick hänförda recensioner, som den här kommentaren i det Holländska musikmagasinet Luister: “Utgående från hans musicerande väntar en gyllene framtid herr van Sambeek.” I mars 2012 släppte Brilliant Classics hans andra album “Bassoon-Kaleidoscope”, vilket inkluderar olika kammarmusikstycken så väl som en rocksång. 2015-2016 uppförde Bram två nya fagottkonserter av Sebastian Fagerlund och Kalevi Aho och spelade in dem för skivbolaget BIS med vilka han har ett fortlöpande samarbete.

Förra året var han talesperson för Holland Festivals “Save the bassoon”(rädda fagotten)-kampanj. Detta ledde till internationell uppmärksamhet och publicitet för instrumentet i the London Times, the Guardian, Süddeutsche Zeitung och spelningar på många tv-program.

www.bramvansambeek.com

Hervé Joulain

Hervé Joulain, valthorn

Klicka för att öppna CV

“Genom sin gränslösa konst skriver Hervé Joulain in sig i ledet av legendariska valthornister så som Dennis Brain och Barry Tuckwell” (Michel Le Naour ”Le Monde de la Musique”)

Hervé Joulain är en banbrytare inom sitt område: han har spelat som solist med 120 olika orkestrar med vilka han spelat konserter av Haydn, Mozart, Schumann, Weber, Saint-Saëns, Strauss, Britten m.fl.

Hans fantastiska karriär (under vilken han mottagit åtskilliga internationella priser) har lett till uppträdanden med musiker så som Paul Tortelier, Vadim Repin, Boris Berezowski, Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Boris Belkin, Nathalia Gutmann, Pinchas Zukerman, Ian Bostridge, Pierre-Laurent Aimard, Itamar Golan, Patricia Kopatchinskaja och Barry Douglas. Han har uppträtt i Frankrike, hela Öst- och Västeuropa, USA, Kanada och Israel.

Hervé Joulain anställdes som solohornist i Orchestre Philharmonique de Radio-France, Orchestre National de France och Symphonica Toscanini. Han har arbetat tillsammans med dirigenter som Leonard Bernstein, Zubin Metha, Daniel Baremboïm, Pierre Boulez, Lorin Maazel, Seiji Ozawa och Bernard Haïtink och Claudio Abbado. Han har uppträtt tillsammans med Berlinfilharmonikerna, New York Philharmonic, Teatro alla Scala, Royal Concertgebouw Orchestra, Europas kammarorkester m.fl.

Han har spelat in ca 20 CD-skivor och videor.

Hervé Joulain håller mästarkurser i Frankrike, Brasilien, Spanien, Portugal, Tjeckien, Kanada, Irland, Luxemburg, Italien, England, Korea, Japan, Australien, Nederländerna och vid Mahler-akademin.

Natacha Kudritskaya, piano

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Sören Lillkung, baryton

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Annika Mylläri, sopran

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Raoul Björkenheim, elgitarr

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Guillermo Galindo, konstnär & musiker

Klicka för att öppna CV

 

Information på kommande / Lisätietoja tulossa / More information coming soon

Novia_hemsida2

Yrkeshögskolan NOVIA bildkonst

Klicka för att öppna CV

Studerande och lärare från Novias bildkonstlinje samarbetar under årets RUSK-festival med de konstnärliga ledarna Christoffer Sundqvist och Sebastian Fagerlund kring Olivier Messiaens Quatuor pour la fin du temps (Kvartett för tidens ände). Musiken som framförs ackompanjeras av en balanserad visualisering med hjälp av ljussättning, tidsbaserade medier och installativa element. Fokus ligger på det experimentella både vad beträffar innehåll och form.

Deltagare: Moa Cederberg, Rebecka Nylund, Michel Ruths, Joakim Finholm, Albert Braun