Taiteilijat

liza_hemsida

Liza Ferschtman, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hollantilainen viulisti Liza Ferschtman on tunnettu intohimoisista esiintymisistään, mielenkiintoisesta ohjelmistostaan ja kommunikointikyvystään esiintyessään. Liza Ferschtman kasvoi musiikin parissa venäläisten muusikkojen tyttärenä. Viulisti Philipp Hirschhorn oli perheen läheinen ystävä ja häneltä Liza sai ensimmäiset vaikutteensa viulunsoiton saralla. Hän opiskeli Herman Krebbersin oppilaana Amsterdamin konservatoriossa, Ida Kavafianin johdolla Curtis Institutessa Philadelphiassa ja David Takenon oppilaana Lontoossa. Hän sai vuonna 2006 Dutch Music Award -palkinnon, joka on arvostetuin muusikoille jaettu kunnianosoitus Hollannissa.

Liza Ferschtman on esiintynyt maailmanlaajuisesti mm. seuraavien orkesterien solistina: BBC National Orchestra of Wales ja Lontoon filharmoninen orkesteri, Dallaksen ja San Franciscon sinfoniaorkesterit, Essenin filharmoninen orkesteri, Staatskapelle Weimar ja Schleswig-Holsteinin festivaaliorkesteri, Orchestre National de Belgique ja Flandersin sinfoniaorkesteri, Prahan radion sinfoniaorkesteri, Malmön sinfoniaorkesteri ja Bergenin filharmoninen orkesteri, Yomiuri Nippon -orkesteri, Malesian filharmoninen orkesteri, Hong Kongin filharmoninen orkesteri, sekä lähes kaikkien hollantilaisorkesterien solistina, mukaan lukien Kuninkaallinen Concertgebouw-orkesteri ja Rotterdamin filharmoninen orkesteri. Hän on työskennellyt monien nimekkäiden kapellimestarien kanssa; heistä mainittakoon Stefan Blunier, Frans Brüggen, Christoph von Dohnányi, Claus Peter Flor, Neeme Järvi, Yakov Kreizberg, Zdeněk Macál, Jun Märkl, Gianandrea Noseda, Marc Soustrot, Leonard Slatkin, Thomas Søndergård, Karl-Heinz Steffens, Mario Venzago, Jan Willem de Vriend ja Jaap van Zweden.

Aktiivisena kamarimuusikkona Liza Ferschtman on tehnyt säännöllistä yhteistyötä mm. seuraavien taiteilijoiden kanssa: Jonathan Biss, Nobuko Imai, Elisabeth Leonskaja, Christian Poltera, Lars Anders Tomter ja Alisa Weilerstein, sekä duokumppaneidensa Enrico Pacen ja Inon Barnatanin kanssa. Hän on säännöllinen vierailija Alice Tully Hallissa (New York), Wigmore Hallissa (Lontoo), Musikvereinissa (Wien), Concertgebouw’ssa (Amsterdam), Liederhallessa (Stuttgart) ja Beethoven Hausissa (Bonn), kuten myös merkittävillä kansainvälisillä kamarimusiikkifestivaaleilla. Lisäksi Liza Ferschtman on toiminut Delftin kamarimusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana vuodesta 2007. Festivaali on yksi Hollannin merkittävimmistä.

Viimeisimpiä kohokohtia hänen urallaan ovat olleet Bachin koko soolo-ohjelmiston esittäminen Amsterdamissa sekä Budapestin festivaaliorkesterin kanssa tehty kiertue Iván Fischerin johdolla. The New York Times kirjoitti kiertueesta seuraavaa: “…hollantilaisen viulisti Liza Ferschtmanin tuodessa Bernsteinin [Serenadin] soolo-osuuteen hienostunutta kauneutta ja luonnetta …konsertti oli aivan ilmiömäinen”. Vuosina 2015–16 hän konsertoi Residentie Orkest The Haguen, Nürnbergin sinfoniaorkesterin, Staatskapelle Weimarin ja Bremenin filharmonikkojen solistina. Hän on myös koko Saksan kattavalla kiertueella Concertgebouw’n kamariorkesterin kanssa. Hän vierailee kamarimusiikkihankkeissa erilaisissa kokoonpanoissa Düsseldorfin Schumannfestilla, Utrechtissa, Amsterdamissa sekä Risør Festivalilla Norjassa.

Liza Ferschtmanin levytys Beethovenin konsertosta ja romansseista on kriitikoiden ylistämä, samoin kuin muut hänen levytyksensä, jotka sisältävät Dvořákin ja Röntgenin konsertot, Bachin ja Ysaÿen sooloja (STRAD CD kuukauden levyvalinta), sekä Beethovenin ja Schubertin duoja. Hänen uusin levynsä sisältää Bachin, Biberin, Bartókin ja Berion musiikkia sooloviululle (Challenge Classics). 

Kreeta-Maria Kentala, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Viulisti Kreeta-Maria Kentala on Suomen vanhan musiikin liikkeen uranuurtaja, joka on kotonaan solistina, johtajana ja pedagogina niin barokin, klassisen ja romantiikan ajan musiikin kuin kansanmusiikinkin parissa. Hän konsertoi säännöllisesti sekä soolo- ja kamarimusiikkiprojekteissa että eri orkesterien solistina, konserttimestarina ja johtajana.

Kreeta-Maria opiskeli viulunsoittoa Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa Mauno Järvelän, Juha Kankaan ja Kaija Saariketun johdolla. Sieltä tie vei Sibelius-Akatemian kautta Jennifer ja Endre Wolfin luokalle Edsbergin musiikkikouluun Tukholmaan. Edsbergissä järjestetyllä mestarikurssilla Kreeta-Maria tapasi Reinhard Goebelin, ja siirtyi hänen vanavedessään opiskelemaan barokkimusiikkia Kölniin. Kreeta-Maria opiskeli barokkimusiikkia mestarikurssien ja yhteisten projektien merkeissä myös barokkiviulisti Monica Huggettin johdolla.

Uransa aikana Kreeta-Maria on ehtinyt olla töissä orkesterimuusikkona Radion Sinfoniaorkesterissa ja barokkimuusikkona Musica Antiqua Köln -yhtyeessä. Ilmeisesti sukuvikana innostuksen opetustyöhön perinyt Kreeta-Maria toimii myös monipuolisesti pedagogina. Hän opettaa barokkiin erikoistuvia muusikoita Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa ja on kysytty orkesterimuusikoiden ja soitinpedagogien kouluttaja etenkin barokin, klassismin ja varhaisromantiikan ajan tyyleissä. Aiemmin Kreeta-Maria on toiminut viulun lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa sekä barokkiviulumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa.

Kreeta-Maria toimii useiden vakituisesti toimivien yhtyeiden keulahahmona. Hän kuuluu periodisoittimilla soittavaan Rantatie-jousikvartettiin, barokkia, kansanmusiikkia ja uutta musiikkia ohjelmissaan yhdistäviin Folkbarokkiyhtye SAMA:an ja Jouheva-yhtyeeseen, villejä ja tuntemattomampia barokin ajan sonaatteja esittävään The Jones Bandiin sekä eritoten pohjanmaalaisille vanhan musiikin iloa tuovaan Barocco Boreale -yhtyeeseen. Kreeta-Maria laatii ja soittaa kaikista mieluiten konserttiohjelmia, joissa on tuntemattomia säveltäjänimiä ja harvoin kuultua ohjelmistoa. Hänestä on myös mielenkiintoista sekoitella eri tyylilajeja keskenään: barokin seuraksi sopii mainiosti kansanmusiikki tai vaikkapa uusi tilausteos.

Kreeta-Marian kamarimuusikkona ja solistina tekemät levytykset ovat keränneet ilahtuneita arvosteluja niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on saanut levytyksistään kolme Emma-palkintoa, ääni- ja kuvatallennetuottajien Janne-palkinnon sekä kaksi Yleisradion Vuoden levy -palkintoa. Vuonna 2016 Valtion taidetoimikunta myönsi Kreeta-Marialle viiden vuoden taiteilija-apurahan vuosille 2017–2021.

Kaustislaisena, sekä isän että äidin puolelta pelimannisuvuista polveutuvana ja pienestä pitäen kansanmusiikkia soittaneena muusikkona Kreeta-Marian sydäntä lähellä on myös hänen kotipaikkakuntansa musiikkielämä. Kreeta-Maria on ollut Kaustisen kamarimusiikkiviikon  taiteellinen johtaja vuosina 2010–2012 sekä Kaustisen Pelimanniyhdistyksen puheenjohtaja vuosina 2013–2016. Tällä hetkellä hän toimii Pelimanniyhdistyksen hallituksen jäsenenä sekä vakituisena jamijärjestäjänä.

 

Daniel Rowland, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

” Stellar playing.. Daniel Rowland has a powerful, glamorous tone, gleaming at the top and throaty and rugged down at the bottom” – Gramophone 

Hollantilais-englantilainen viulisti Daniel Rowland on etabloitunut kansainvälisellä kentällä erittäin muuntautumiskykyisenä ja karismaattisena esiintyjänä, jonka ohjelmisto on laaja aina Vivaldista Ferneyhoughiin. Viime kausilla hän on esittänyt konserttoja useilta säveltäjiltä kuten Mozart, Elgar, Korngold, Berg, Prokofjev, Schnittke, Glass, Saariaho and Ferneyhough.

Kamarimuusikkona Daniel on esiintynyt monien muusikoiden kanssa kuten Heinz Holliger, Martin Frost, Elvis Costello sekä Lars Vogt. Daniel vierailee usein monilla kansainvälisillä kamarimusiikkifestivaaleilla kuten Kuhmo, Risor, Osnabrück ja Sonoro ja hän toimii taiteellisena johtajana perustamallaan Stift International Music Festivaalilla Hollannissa

Daniel soittaa Brodsky kvartetissa ja kamarimusiikkia pianisti Natacha Kudritskayan kanssa. Daniel on myös modernin tangokvintetin ‘TANGO=ART’ perustajajäsen.

Daniel toimii viulunsoiton professorina Royal College of Musicissa Lontoossa and soittaa “Ex-Rode” Guarneri del Gesù viululla (Cremona ca. 1736) joka on lainassa Nationaal Muziekinstrumenten säätiöltä Hollannista.

www.danielrowland.com

Hugo Ticciati, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hugo has a rare ability to convey a profound understanding of the music and shed light on its spiritual intent
-Arvo Pärt

Viulistina ja johtajana Hugo Ticciati käyttää luovuuttaan monipuolisesti olkoon se ensiesitys Carnegie Hallissa, improvisointia munkkien kanssa Intiassa tai innovatiivista ohjelmasuunnittelua O/Modernt orkesterille.

Hugo lähestyy viulistin työtään kirjallisuuden, filosofian, hengellisyyden ja meditaation avulla ja opiskelee musiikkia kaikilta vuosisadoilta tutustuen eri traditioihin. Lisäksi Hugo on tilannut yli viisikymmentä uutta teosta säveltäjiltä kuten Erkki-Sven Tüür ja Peteris Vasks.

Hugo tekee taiteellista suunnittelua useiden kansainvälisten orkestereiden kanssa sekä toimii taiteellisena johtajana omalla festivaalillaan O/MODERNT Ulriksdalin Confidencen palatsiteatterissa, Tukholmassa.

Kamarimuusikkona Hugo esiintyy festivaaleilla (Kuhmo, Edinburgh, Gstaad, St-Denis, Baltic Sea) sekä konserttisaleissa ympäri Eurooppaa ja Kaukoitää taiteilijapartnereinaan mm. Anne Sofie von Otter, Steven Isserlis ja Olli Mustonen. Hugon soitin on 1751 G.B. Guadagnini.

 

Gareth Lubbe, alttoviulu & kurkkulaulua

Avaa CV klikkaamalla tästä

Foto: PILVAX STUDIOS, BALAZS BOROCZ.

Etelä-Afrikassa syntynyt alttoviulisti ja kurkkulaulaja Gareth Lubbe toimii solistina ja kamarimuusikkona kansainvälisesti. Uransa aikana hän on soittanut sooloalttoviulistina useissa orkestereissa (Hollanti, Saksa) sekä toimii alttoviulun professorina Essenin Folkwang korkeakoulussa. Gareth on vieraillut kamarimusiikkifestivaaleilla kuten Kuhmo, Stift, (Hollanti) and Purbecks (Englanti) ja soittaa hiljattain perustetussa O/Modernt jousikvartetissa.

Kurkkulaulajana Gareth esiintyy ja opettaa ympäri maailmaa ja musiikkia on sävelletty juuri hänelle mm. Bernd Franken ’Fynbos’ kurkkulaululle ja jousiorkesterille 2016. Hän esiintyy myös improvisoijana ja osallistuu erilaisiin kokeileviin projekteihin.

Garethin vokaali- ja instrumentaaliprojektit ovat tuoneet uusia yhteistyökumppaneita mm. Hayden Chisholm, Rebecca Horn, Dame Evelyn Glennie, ja suomalainen ensemble ‘Pipoka’ Viimeisin albumijulkaisu oli jazzpianisti Simon Nabatovin kanssa tehty ‘Lubatov’ (Leo Records). 

 

Riitta-Liisa Ristiluoma, alttoviulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Vihdin Nummelasta kotoisin oleva Riitta-Liisa Ristiluoma aloitti viulunsoiton neljän vanhana. Jotta pikkuviulistin kiinnostus soittoharrastustaan kohtaan olisi säilynyt, annettiin yhdeksänvuotiaalle Riitta-Liisalle käsiinsä alttoviulu. Puuhastelu jatkui sittemmin Sibelius-Akatemiassa Jouko Mansneruksen opissa sekä Kölnin musiikkikorkeakoulussa prof. Rainer Moogin luokalla. Maisterin paperien lisäksi Sibelius-Akatemiasta on kertynyt barokkialttoviuluopintoja Kreeta-Maria Kentalan johdolla.

Ristiluoma on aktiivisesti esiintynyt kamarimuusikkona mm. Kuhmon kamarimusiikissa, Crusell-viikolla, Hauhon musiikkijuhlilla ja Rauma Festivossa. Vuonna 1989 Vihdin Viuluviikareista alkanut orkesterimuusikon ura on vienyt avustajaksi mm. Helsingin kaupunginorkesterin, Tapiola Sinfonietan ja Radion sinfoniaorkesterin riveihin, lisäksi periodisoittimilla soittavat Helsingin Barokkiorkesteri ja Suomalainen Barokkiorkesteri ovat tulleet tutuiksi lukuisissa konserteissa. Nuoruuden orastava kiinnostus nykymusiikkia kohtaan on ajan myötä kasvanut Avanti!:n joukoissa. Päätyönään Ristiluoma toimii Suomen Kansallisoopperan orkesterin sooloalttoviulistina. Yhteistyö ja keikat laulaja-lauluntekijä Samae Koskisen kanssa ovat muodostuneet myös tärkeäksi henkireiäksi, Samae Koskisen jousikvartetin jäsenenä Ristiluoma on ollut sen perustamisesta lähtien.

Julian Arp, sello

Avaa CV klikkaamalla tästä

Berliinin Hanns Eisler -korkeakoulussa opiskellut Julian Arp on yksi legendaarisen Boris Pergamentšikovin viimeisistä oppilaista. Muita tärkeitä opettajia ovat olleet David Geringas ja kamarimusiikissa Eberhard Feltz sekä monet muut kanssamuusikot.  Kamarimusiikki on yksi Arpin taiteilijapersoonan suurimpia intohimoja. Hän esiintyy säännöllisesti Euroopan maineikkaimmilla festivaaleilla, kuten Schleswig-Holsteinin musiikkijuhlilla ja Bonnin Beethoven-juhlilla niin solistina kuin kamarimuusikkona. Hän on tehnyt useita palkittuja levytyksiä yhdessä pianisti Caspar Frantzin kanssa, ja Arp on myös yksi nykymusiikkiin ja kirjallisuuteen erikoistuneen Zeitkunst-festivaalin perustajista.  Konsertoinnin lisäksi hän toimii itävaltalaisen Grazin taideyliopiston professorina ja opettaa mestarikursseilla Saksassa ja ulkomailla.

Lisätietoja tulossa

Tomas Nuñez-Garcés, sello

Avaa CV klikkaamalla tästä

Tomas Nuñez-Garcés (s. 1984) aloitti sello-opintonsa kuusivuotiaana Ahvenanmaan musiikkiopistossa, josta hän siirtyi Turun Konservatorioon ja sieltä myöhemmin Sibelius-Akatemiaan. Hänen opettajinaan ovat olleet Jacob Lind, Timo Hanhinen, Hannu Kiiski ja Marko Ylönen. Tomas on myös osallistunut lukuisiin mestarikursseihin kotimaassa ja ulkomailla.

Omien resitaalien lisäksi Nuñez-Garcés on esiintynyt Turun Filharmonisen Orkesterin, Kymi Sinfoniettan, Joensuun Kaupunginorkesterin, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin, Oulu Sinfonian, Sinfonia Lahden, Suomen Kansallisoopperan orkesterin, Helsingin Kaupunginorkesterin ja Wegelius Kammarorkesterin solistina sekä orkesteri – että kamarimuusikkona kotimaassa ja mm. Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Grönlannissa, USA:ssa, Saksassa, Tšekissä, Japanissa, Kiinassa ja Venäjällä. Nuñez-Garcés soittaa Postiglione-kvartetissa, joka voitti vuonna 2009 Rovaniemellä järjestetyn kansainvälisen Night and Sun jousikvartettikilpailun. Vuonna 2010 hän voitti Turun XI sellokilpailun ensimmäisen palkinnon ja yleisöpalkinnon. Hänet palkittiin myös kilpailun tilausteoksen parhaasta esityksestä. Keväällä 2010 hän aloitti työt Suomen Kansallisoopperan orkesterissa, ensin 2. soolosellistinä, syksystä 2011 lähtien 1. soolosellistinä. Vuodesta 2015 alkaen hän toimi Helsingin kaupunginorkesterin 1. soolosellistinä. Radion Sinfoniaorkesterin 1. soolosellistinä hän aloitti syksyllä 2017.

Tomas soittaa Radion Sinfoniaorkesterin Carcassi-sellolla vuodelta 1779.

Niek de Groot, kontrabasso

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hollantilainen kontrabasisti Niek  de Groot on aikamme merkittävimpiä solisteja. Niek aloitti trumpetistina, mutta siirtyi kontrabassoon  18-vuotiaana. Hän pääsi uskomattoman lyhyessä ajassa kontrabasson äänenjohtajaksi moniin eurooppalaisiin yhtyeisiin sekä sai 10 vuoden vakituisen viran the Royal Concertgebouw Orchestran ensimmäisenä soolokontrabasistina.

Muodollisten opintojensa jälkeen hän kehitti taitojaan Banff Centre for the Artsissa Kanadassa. Niek on hakenut inspiraatiota mestarikursseilta, opettajinaan mm. erinomaiset sellistit Frans Helmerson, Lluìs Claret, Laurence Lesser,  sekä yhteistyössä Leonard Bernsteinin, György Sebökin ja Mstislav Rostropovitšin kanssa.

Vuodesta 2006 Niek de Groot on omistautunut täysin kamarimusiikille ja solistitehtäville. Hän esiintyy säännöllisesti solistina ja kamarimuusikkona tunnetuimmissa konserttisaleissa ja monilla musiikkifestivaaleilla. Uusi kriitikoiden  ylistämä soololevy (Nimbus) julkaistiin kesäkuussa 2015. CD-levyllinen nykymusiikkia sisältäen viulu ja kontrabassoduettoja (Audite) sekä Hoffmeisterin soolokvartetit (vol. I) sekä Rossinin sonaatit julkaistaan BIS-yhtiöltä syksyllä 2017.

Hänen ohjelmistonsa sisältää paljon uutta musiikkia ja hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä nykysäveltäjien, kuten Kurtágin, Stockhausenin, Saariahon, Vasksin ja Gubaidulinan kanssa.

Niek toimii vuodesta 1996 Folkwangin taideyliopiston professorina Essenissä, Saksassa. Niek on Saksan ainoa professorina toimiva kontrabasson opettaja, joka soittaa ranskalaisella jousella. Hän opettaa myös Norjassa, Alankomaissa,  Italiassa, Espanjassa sekä säännöllisesti mestarikursseilla ympäri maailmaa. Monet hänen oppilaistaan soittavat Euroopan arvostetuimmissa orkestereissa.

Niek de Groot on uransa aikana soittanut harvinaisilla kontrabassoilla, joita ovat m. Cerutti, Bajoni ja Amati vuodelta  1680. Tällä hetkellä hän omistaa Cesare Candin soittimen ja sai aivan äskettäin elinikäisen oikeuden soittaa maailmankuululla Domenico Montagnana -kontrabassolla vuodelta 1747. Niekin käyttämät jouset ovat erikoisvalmisteisia ja hänelle räätälöityjä, valmistajana  Jochen Schmidt, Dresden. Hänen barokkijousensa sekä klassisen jousen on valmistanut Gerhard Landwehr.

Christoffer_Sundqvist

Christoffer Sundqvist, klarinetti

Avaa CV klikkaamalla tästä

Christoffer Sundqvist (s. 1978) aloitti klarinetinsoiton opintonsa Pietarsaaren konservatoriossa Bernhard Nylundin oppilaana. Vuonna 2002 hän suoritti diplomin Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Anna-Maija Korsimaa.  Sundqvist jatkoi opintojaan Baselin musiikkikorkeakoulussa professori Francois Bendan johdolla. Hän on myös osallistunut Hans Rudolf Stalderin, Guy Deplusin, Charles Neidichin sekä Ronald van Spaendonckin mestarikursseille sekä opiskellut kamarimusiikkia useiden merkittävien muusikoiden johdolla. Christoffer Sundqvist voitti jaetun ensipalkinnon Crusell-klarinettikilpailussa vuonna 2002. Hänet on myös palkittu Pro Musica -mitalilla sekä ensimmäisellä palkinnolla Espoon Juvenalia-kamarimusiikkikilpailussa.

Christoffer Sundqvist valittiin Radion sinfoniaorkesterin vuoden 2004 debytantiksi. Viime vuosina hän on soittanut lähes kaikkien suomalaisorkestereiden solistina. Ulkomaisista solistivierailuista mainittakoon BBC Symphony Orchestra, Göteborgin sinfoniaorkesteri, Sinfonieorchester Basel sekä liettualainen St Christopher Chamber Orchestra. Kapellimestareina ovat olleet mm. Jukka-Pekka Saraste, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, Juha Kangas ja Hannu Lintu. Sundqvist on vakituinen vieras eurooppalaisilla festivaaleilla. Hän on vieraillut mm. Varsovan syksy -festivaalilla, Fürstensaal Classix -festivaalilla Kemptenissä, Märzmusik-festivaalilla ja West Cork -kamarimusiikkifestivaalilla Irlannissa. Kauden kiinnityksistä 2013-14 mainittakoon solistidebyytit Nordwestdeutsche Philharmonien ja Norrköpingin Sinfoniaorkesterin kanssa sekä Erkki-Sven Tüürin klarinettikonserton kantaesitys Radion Sinfoniaorkesterin solistina.

Christoffer Sundqvist on aktiivinen kamarimuusikko ja mm. Arktinen hysteria -puhallinkvintetin perustajajäseniä. Toinen tärkeistä kamarimusiikkikokoonpanoista on turkulainen Plus-ensemble. Sundqvist on konsertoinut Suomessa ja ulkomailla myös mm. Danel-kvartetin, Kodály-kvartetin, Uusi Helsinki -kvartetin, Tempera-kvartetin, Pekka Kuusiston, Sakari Oramon, Paavali Jumppasen, Bella Davidovichin, Dmitri Sitkovetskyn, Herve Joulainin, Niek de Grootin  sekä Philippe Graffinin kanssa. Vuodesta 2013 lähtien Sundqvist on toiminut Jabostads Sinfoniettan taiteellisena johtajana sekä Rusk-festivaalin taiteellisena johtajana.

Christoffer Sundqvist on kantaesittänyt Markus Fagerrudin sekä Sebastian Fagerlundin klarinettikonsertot. Syksyllä 2007 hän kantaesitti yhdessä Tommi Aallon kanssa Aulis Sallisen kaksoiskonserton klarinetille ja alttoviululle Radion sinfoniaorkesterin solistina. Kamarimusiikkiyhtyeidensä kanssa hän on kantaesittänyt lukuisia suomalaisia teoksia mm. P.H. Nordgrenilta, Sampo Haapamäeltä, Magnus Lindbergiltä ja Atso Almilalta. Sundqvist tekee tiivistä yhteistyötä Sebastian Fagerlundin kanssa. Yhteistyön viimeisimpiä kantaesityshedelmiä ovat klarinettikonserton lisäksi Trio vuodelta 2010 ja Sonaatti vuodelta 2011.

Sundqvist levyttää BIS ja Alba -levymerkeille. Viimeisimpiä levytyksiä ovat Fagerlundin klarinettikonserton Emma-palkittu ja laajaa kansainvälistä huomiota saanut levytys Göteborgin Sinfoniaorkesterin kanssa BIS:lle, Peter Eötvösin ja Aulis Sallisen konserttojen levytys Alba:lle sekä Plus Ensemblen Jukka Tiensuun musiikkia sisältävä EMMA-palkittu levy ALBA:lle.

Vuodesta 2005 lähtien Sundqvist on ollut Radion sinfoniaorkesterin sooloklarinetisti. Christoffer Sundqvist opettaa klarinetinsoittoa Sibelius-Akatemiassa sekä säännöllisesti mestarikursseilla.

”RSO:n sooloklarinetisti Christoffer Sundqvist on eleettömästi vain parastaan tarjoten noussut suomalaisten instrumentalistien huipulle. Musisoinnin sulavuus, rytminen kimmoisuus, äärimmäisyydet tavoittava sointikirjo ja varma tyylitaju ovat lumonneet aina, olipa kyse orkesterisooloista, kamarimusiikki- tai solistiesityksistä.” Helsingin Sanomat 3.9.2011

bram_van_sambeek_hemsida

Bram van Sambeek, fagotti

Avaa CV klikkaamalla tästä

Bram van Sambeek (s. 1980) oli vuonna 2009 ensimmäinen fagotisti kolmeenkymmeneen vuoteen, jolle jaettiin Alankomaiden kulttuuripalkinto, The Dutch Music Prize. Kulttuuriministeri Ronald Plasterk ojensi sen hänelle henkilökohtaisesti. Samassa tilaisuudessa Bram esitti Gubaidulinan fagottikonserton yhdessä Rotterdamin filharmonikkojen kanssa, ylikapellimestari Seguinin johdolla. De Telegraaf –lehti kirjoitti hänen esiintymisestään seuraavaa: “Hän käyttää soitintaan yhtä kevyesti kuin suukappaletta, loihtii siitä mitä puhtaimpia sointivärejä ja pystyy teknisesti mihin vain.” Vuonna 2011 hän voitti Borletti Buitoni Trust -palkinnon, ja on päässyt The Chamber Music Society Two -ohjelmaan New Yorkin Lincoln Centerissä.

Bram van Sambeek esiintyy säännöllisesti orkestereiden, mm. Sinfonia Rotterdamin ja Sinfonia Lahden solistina. Hän on esittänyt mm. Villa Loboksen, Mozartin ja Gubaidulinan konserttoja. Monet säveltäjät, kuten Vanessa Lann ja Sebastian Fagerlund ovat omistaneet hänelle konserttoja. Viime kaudella Bram on lisännyt solistisia esiintymisiään mm. Göteborgin sinfoniaorkesterin, Hollannin kamariorkesterin, Oulu Sinfonian, Philharmonie Zuidnederlandin ja Combattimento Consort -yhtyeen solistina.

Vuosina 2002–2011 Bram toimi Rotterdamin filharmonisen orkesterin soolofagotistina ja vuodesta 2009 hän on opettanut Rotterdamin ja Amsterdamin konservatorioissa. Viime lukukaudesta lähtien hän opettaa yksinomaan Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa. Bram on opettanut mestarikursseilla mm. Bloomingtonin ja Indianan yliopistoissa, Lontoon The Royal Collegessa ja Hochschule für Musikissa Kölnissä. Hän on ollut säännöllinen vierailija mm. London Symphony Orchestrassa ja Mahler Chamber Orchestrassa. Kamarimuusikkona Bram on säännöllisesti työskennellyt mm. seuraavien muusikoiden kanssa: Alexei Ogrintchouk, Jörg Widmann, Reto Bieri, Clara Andradas de la Calle, Hervé Joulain, Radovan Vlatkovich, Liza Ferschtman, Christoph Pregardien, Pekka Kuusisto, Nicolas Altstaedt ja Rick Stotijn. Vuonna 2010 Bramille tarjottiin Carte Blanche-sarjaa Amsterdamin Concertgebouwissa ja vuonna 2015 hän sai “Wild Cardin”, johon kuului monta jännittävää konserttia Muziekgebouw aan ‘t IJ:ssä Amsterdamissa. Hän on säännöllinen vierailija useilla festivaaleilla, joista mainittakoon Delftin kamarimusiikkifestivaali, Storioni Festival, Orlando Festival, West Corkin kamarimusiikkifestivaali, Lockenhausin kamarimusiikkifestivaali ja Australian Festival of Chamber Music. Hän on tutkinut konserttikäytäntöjä yhteistyössä Radio Kootwijk Liven kanssa, jolloin hän on esimerkiksi testannut erilaisia ideoita, kuten ihmisten tuudittamista uneen musiikin avulla.

Bram on hyvin kiinnostunut minkä tahansa musiikkityylin soittamisesta, jos se miellyttää häntä. Tämä on johtanut yhteistyöhön rock-muusikoiden, kuten Sven Figeen kanssa Berliinin konserttitalossa, jazz-muusikoiden kuten Joris Roelofsin kanssa tunnetussa North Sea Jazz Festival-tapahtumassa, arabialaisten muusikoiden, kuten Kinan Azmehin kanssa Morgenland-festivaalilla sekä improvisoijien, esim. Ernst Glerumin kanssa “Apples and Olives”-festivaalilla Zürichissä. Hän on hiljattain perustanut oman festivaalin nimeltään “Liquid Music Festival”, jonka inspiraationa on konserttitalo Muziekgebouw aan ‘t IJ:tä ympäröivä vesi. Nimeen liittyy myös syvempi merkitys, sillä festivaalilla yhdistellään hyvin erilaisia musiikkityylejä, ja luodaan yhden ainoan konsertin virtaa 17 osassa, kolmen päivän ajan, myös yöaikaan. Festivaali järjestetään 7. – 9.7.2017.

Bram päätti ryhtyä soittamaan fagottia 10-vuotiaana. Hän aloitti opintonsa Fred Gaasterland opettajanaan ja jatkoi myöhemmin opintojaan Joep Terwyn ja Johan Steinmannin johdolla Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa. Valmistuttuaan hän kävi yksityistunneilla Gustavo Núñezin oppilaana, osallistui mestarikursseille Brian Pollardin ja kahden merkittävimmän fagottitaiteilijan, Klaus Thunemannin ja Sergio Azzolinin johdolla. Bramilla on käytössään hyvin erityinen soitin: fagotti, joka on aikaisemmin kuulunut kummallekin näistä taiteilijoista.

Vastauksena siihen, millaista on työskennellä Bramin kanssa, Yannick Nézet-Séguin totesi eräässä tv-haastattelussa seuraavaa: “Uskon, että hänellä on kyky rakastua musiikin moneen eri aspektiin, eikä hän aseta paljonkaan rajoja itselleen.” Toisessa Bramia koskevassa haastattelussa Valery Gergiev totesi: “…kaiken kaikkiaan yhdistelmä taiteellista sitoutumista, motivoituneisuutta ja lahjakkuutta, ollen hyvin mukava ihminen ja myös hieman erilainen!” Brilliant Classicsilla julkaistulla ensilevyllään “Bassoon Concertos” hän soitti hyvin helposti lähestyttävää materiaalia: Vivaldin, Du Puyn, Villa Loboksen ja Olthuisin fagottikonsertot. Levy sai haltioituneen vastaanoton; esimerkkinä hollantilaisessa Luister-musiikkilehdessä ollut kommentti: “Musisointinsa perusteella van Sambeekia odottaa loistava tulevaisuus.” Maaliskuussa 2012 Brilliant Classics julkaisi hänen toisen albuminsa “Bassoon-Kaleidoscope”, joka sisältää sekä erilaisia kamarimusiikkikappaleita että rock-kappaleen. Vuosina 2015–2016 Bram esitti kaksi uutta fagottikonserttoa, Sebastian Fagerlundin ja Kalevi Ahon säveltäminä, ja levytti ne BIS-levy-yhtiölle, jonka kanssa hänellä on jatkuva yhteistyö.

Viime vuonna Bram toimi Holland Festivalsin ”Save the bassoon”-kampanjan puolestapuhujana (Pelastakaa fagotti). Tämä johti kansainväliseen huomioon ja soittimen julkisuuteen the London Timesissa, the Guardianissa, Süddeutsche Zeitungissa sekä useisiin tv-ohjelmissa esiintymisiin.

www.bramvansambeek.com

Hervé Joulain, käyrätorvi

Avaa CV klikkaamalla tästä

“Rajattoman taiteensa ansiosta Hervé Joulain ansaitsee paikkansa legendaaristen käyrätorvitaiteilijoiden joukossa, joita ovat mm. Dennis Brain ja Barry Tuckwell” (Michel Le Naour ”Le Monde de la Musique”)

Hervé Joulain on uranuurtaja alallaan: hän on esiintynyt 120 eri orkesterin solistina, esittäen mm. Haydnin, Mozartin, Schumannin, Weberin, Saint-Saënsin, Straussin ja Brittenin konsertot.

Hervé Joulain on upean uransa aikana saanut useita kansainvälisiä palkintoja, sekä tehnyt yhteistyötä monien tunnustettujen muusikoiden kanssa, joista voidaan mainita Paul Tortelier, Vadim Repin, Boris Berezowski, Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Boris Belkin, Nathalia Gutmann, Pinchas Zukerman, Ian Bostridge, Pierre-Laurent Aimard, Itamar Golan, Patricia Kopatchinskaja ja Barry Douglas. Hän on esiintynyt Ranskassa, kaikissa Itä- ja Länsi-Euroopan maissa, USA:ssa, Kanadassa ja Israelissa.

Hervé Joulain on toiminut soolokäyrätorvensoittajana Orchestre Philharmonique de Radio-Francessa, Orchestre National de Francessa ja Symphonica Toscaninissa. Hän on työskennellyt mm. seuraavien kapellimestareiden johdolla: Leonard Bernstein, Zubin Metha, Daniel Baremboim, Pierre Boulez, Lorin Maazel, Seiji Ozawa, Bernard Haïtink sekä Claudio Abbado. Hän on myös esiintynyt Berliinin filharmonikkojen, New York Philharmonic Orchestran, Teatro alla Scalan, Royal Concertgebouw Orchestran, Euroopan kamariorkesterin ym. kanssa.

Joulain on levyttänyt n. 20 cd-levyä ja videota.

Hervé Joulain pitää mestarikursseja Ranskassa, Brasiliassa, Espanjassa, Portugalissa, Tšekeissä, Kanadassa, Irlannissa, Luxemburgissa, Italiassa, Englannissa, Koreassa, Japanissa, Australiassa, Alankomaissa sekä Mahler-Akatemiassa.

Natacha Kudritskaya, piano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Natacha Kudritskaya opiskeli pianonsoittoa Tsaikovski musiikkiakatemiassa Kievissä ja Pariisin konservatoriossa mm. Irina Barinovan, Igor Riabovin, Alain Planèsin, Jacques Rouvierin,  Ferenc Radosin ja Henri Bardan johdolla. Vuonna 2009 Kudritskaya sai kutsun tärkeimmille festivaaleille ja konserttisaleihin ympäri Eurooppaa kuten Opéra Comique ja Cité de la musique Pariisissa, Wigmore Hall Lontoossa, Oxford’s Sheldonian Theatre, Gstaad Festival, Concertgebouw  Brugesissa, Flagey Brysselissä, Helsingin kaupunginorkesteri, Wienin Konzerthaus ja Kuhmon kamarimusiikkifestivaali.

Rameaun musiikki on ollut tärkeässä osassa Natachan pianoteknisessä kehityksessä ja onkin omistanut kaksi albumia tälle säveltäjälle; ensimmäinen julkaistiin vuonna 2009 ja sitten vuonna 2012 tittelillä 1001 Notes.

Vuodesta 2015 Natacha on kuulunut Universal Musicin listoille ja hänen levytyksensä Nocturnes kustantaja on Deutsche Grammophon. Rusk-festivaalilla Natacha vierailee nyt toista kertaa.

 

Raoul Björkenheim, kitara

Avaa CV klikkaamalla tästä

 

Raoul Björkenheim syntyi Los Angelesissa 1956 ja on pitänyt tukikohtinaan Helsinkiä ja New Yorkia. Hän opiskeli kitaransoittoa ensin Helsingin konservatoriossa ja sitten Berklee College of Musicissa Bostonissa, kunnes palasi Helsinkiin 1981. Tämän jälkeen Raoul on ollut aktiivinen monipuolisesti soittajana sekä säveltäjänä.

Raoul perusti useita bändejä palattuaan Suomeen, kunnes vuonna 1983 hän tutustui Edward Vesalaan ja soitti tämän Sound and Fury yhtyeessä neljä vuotta. 1987 hän perusti ehkä tärkeimmän yhtyeensä Krakataun. Raoul on soittanut myös Helsingin Sinfoniaorkesterin, Avanti!n, RSOn, UMOn ja Tampereen Filharmonian solistina

Nykyään Björkenheim esiintyy omien yhtyeidensä Ecstasy, Triad, Blixt, Scorch quartet, kanssa sekä soolokitaristina.

Björkenheimille on myönnetty mm. Yrjö-palkinto (paras jazzmuusikko) sekä Emma-palkinto (paras levytys). Raoul virailee RUSK-festivaalilla ensimmäistä kertaa.

Sören Lillkung, baritoni

Avaa CV klikkaamalla tästä

Oopperalaulaja ja musiikin maisteri Sören Lillkung opiskeli Sibelius-Akatemiassa vuosina 1987-1995. Hänen lukuisista ooppera- ja musikaalirooleistaan mainittakoon mm. nimiosa oopperassa Jevgeni Onegin, Kreivi (Figaron häät), Falke (Die Fledermaus), Sharpless (Madame Butterfly) sekä pääroolit mm. Helsingin Kaupunginteatterin musikaalituotannoissa Les Misérables (Javert), Miss Saigon (Engineer) ja Beauty and the Beast (Beast).

Viime vuosina Sören Lillkungia on kuultu useissa West Coast Kokkola Operan tuotannoissa, missä hänen roolejaan ovat olleet mm. Döbeln Sebastian Fagerlundin samannimisessä uutuusoopperassa (vuoden klassinen levy Suomessa 2010), Papageno (Taikahuilu) Kreivi (Figaron häät) ja Sigge (Harrbådan neito, kantaesitys 2015).

Lillkung on myös toiminut useiden musiikkioppilaitosten koulutusjohtajana sekä laulunopettajana ja kuoronjohtajana. Lillkung toimii tällä hetkellä ammattikorkeakoulu Novian kulttuuriyksikön johtajana. Hän on myös lisensoitu Complete Vocal Technique-opettaja.

Annika Mylläri, sopraano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Sopraano Annika Mylläri valmistui maisteriksi Sibelius-Akatemiasta ja asui USAssa 10 vuotta, jossa debyyttisaleihin kuuluivat mm. Cargenie Hall ja Kennedy Center (Washington D.C.). Lisäksi hän työskenteli pienessä oopperateatterissa nimeltä Opera New York ja esiintyi omissa konserteissaan ja solistina.

Annika oli yksi Kokkolan Oopperayhdistyksen perustajajäsenistä yhdessä sopraano Anu Komsin ja kapellimestari Sakari Oramon kanssa. Kokkolan oopperan tilausteoksista on levytetty kaksi, Sebastian Fagerlundin Döbeln ooppera (BIS 2009, Madame de la Carcasse) ja Hoffman-Hurme, Ahti Karjalainen – elämä, Kekkonen ja teot (ALBA 2015, Vienon rooli). Annika lauloi myös Vienon roolin Seppo Pohjolan Harrbådan neidon kantaesityksessä 2015.

Tuottajana ja laulunopettajana Annika toimii Yrkeshögskolan Noviassa sekä Centria-ammattikorkeakoulussa ja esiintyy ahkerasti solistina, kamarimuusikkona sekä erilaisissa näyttämöteoksissa. 

 

Benny Ojala, säveltäjä

Avaa CV klikkaamalla tästä

Benny Ojala (s.1982) on kotoisin Närpeksestä ja valmistunut pedagogiikan maisteriksi Åbo Akademista ja musiikkipedagogiksi Yrkeshögskolan Noviasta ja opiskelee tällä hetkellä sävellystä Noviassa Petri Judinin johdolla. Hän opettaa sähkökitaran soittoa ja musiikinteoriaa Yrkesakademin i Österbottenissa ja on aktiivinen freelance-muusikko soittaa enimmäkseen pop-musiikkia, rockia ja jatsia. Benny Ojala Trio julkaisi vuonna 2013 äänitteen ”Never Mind the Squirrel”. Ojalalla on nuorena soittanut mukana Närpes Skolmusikkårin riveissä ja soittaa tuubaa Amélie Goes to Belgrad ja Rickard Eklundin kanssa. Hän on myös sovittanut musiikkia puhallinorkesterille ja pienemmille yhtyeille.

Road Trip: Inspiraatio Road Trip teokseen tuli arkisesta automatkasta tyypillisellä suomalaisella maantiellä. Näillä matkoilla on aina läsnä tasainen rytmi ja toisto. Tunnelma ja maisema voi sen sijaan muuttua paljon ulkoisten seikkojen vaikutuksesta ja loppujen lopuksi emme mielellämme riko tuota rytmiä ja toistoa.

 

 

Guillermo Galindo, taiteilija & muusikko

Avaa CV klikkaamalla tästä

Guillermo Galindo, kuvataiteilija

Guillermo Galindo toimii eri taiteenlajien rajapinnoilla kokeilevana säveltäjänä, ääniarkkitehtina, performanssitaiteilijana, jungilaisena tarot-tulkkina ja mediataiteilijana. Hän tutkii eri taiteiden risteyskohtia, humanitaarisia kysymyksiä, hengellisyyttä ja sosiaalista tietoisuutta.

Galindon taiteellinen toiminta sisältää orkesterisävellyksiä, soolo- ja ensembleteoksia, oopperaperformansseja, kuvataidetta, elektro-akustista musiikkia, elokuvaa, instrumenttirakennusta, kolmiulotteisia installaatioita ja live-improvisaatiota. Kronos kvartetti on äskettäin tilannut teoksen ‘Remote Control’ ja se kantaesitetään huhtikuussa 2018.

Galindon töitä ovat esitelleet mm. BBC Outlook (London), Vice Magazine, (London), RTS Switzerland, National Public Radio (U.S.), CBC (Canada), California Sunday Magazine (U.S), Reforma Newspaper (Mexico), CNN ja New York Times.

Galindon visuaalista ja kolmiulotteista taidetta on näytetty tärkeimmissä museoissa ja taidefestivaaleilla ja hänen teoksensa ’Border Cantos’ yhdessä valokuvaaja Richard Misrachin kanssa on julkaistu kirjana ja esitetty näyttelynä useissa museoissa. Teoksen sisältö käsittää instrumentteja ja musiikkipartituureja, jotka on valmistettu maahanmuuttajien jättämistä esineistä.

 

Ammattikorkeakoulu NOVIAn kuvataide

Avaa CV klikkaamalla tästä

Novian visuaalisen taiteen ja musiikin opiskelijat, alumnit ja opettajat tekevät yhteistyötä vuoden RUSK-festivaalilla säveltäjien, muusikoiden ja kuvataiteilija Guillermo Galindon kanssa (San Francisco/Mexico City). Maailmassa, jossa on vallalla nopea muutosvauhti, liike, avoimuus ja heilahtelevuus taloudellisista, sosiaalisista ja poliittisista syistä, on samanaikaisesti käynnissä paradoksaali kehitys kohti sulkeutuneisuutta, muureja, aitoja ja rajoja. Lähtökohtana Olivier Messiaenin Quatour pour la fin du temps (Aikojen lopun kvartetto) kehittyy yhteinen projekti, jossa käsitteet rajat ja rajojen ylitys sekä kasvu problematisoidaan ja visualisoidaan. Eksperimentointi on fokuksessa sisällön, muodon ja äänimaailman kautta. Ajanmukaiset mediat, performanssi, installaatiot ja äänielementit törmäytetään ja yhdistetään teoksessa RISK RUSK SITUATION #1/2017.

Teokseen osallistuvat: Carina Ahlskog, Finn Appel, Anton Back, Albert Braun, Moa Cederberg, Joakim Finholm, Guillermo Galindo, Johanna Luukkonen, Michel Ruths, Johan Sandås, Emma Vikberg, Michele Uccheddu, Kevin Åkerlund, Jenni Österlund / Documentation (YA): Marcus Finholm, Sebastian Holmblad, Amanda Sandvik