Taiteilijat

liza_hemsida

Liza Ferschtman, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hollantilainen viulisti Liza Ferschtman on tunnettu intohimoisista esiintymisistään, mielenkiintoisesta ohjelmistostaan ja kommunikointikyvystään esiintyessään. Liza Ferschtman kasvoi musiikin parissa venäläisten muusikkojen tyttärenä. Viulisti Philipp Hirschhorn oli perheen läheinen ystävä ja häneltä Liza sai ensimmäiset vaikutteensa viulunsoiton saralla. Hän opiskeli Herman Krebbersin oppilaana Amsterdamin konservatoriossa, Ida Kavafianin johdolla Curtis Institutessa Philadelphiassa ja David Takenon oppilaana Lontoossa. Hän sai vuonna 2006 Dutch Music Award -palkinnon, joka on arvostetuin muusikoille jaettu kunnianosoitus Hollannissa.

Liza Ferschtman on esiintynyt maailmanlaajuisesti mm. seuraavien orkesterien solistina: BBC National Orchestra of Wales ja Lontoon filharmoninen orkesteri, Dallaksen ja San Franciscon sinfoniaorkesterit, Essenin filharmoninen orkesteri, Staatskapelle Weimar ja Schleswig-Holsteinin festivaaliorkesteri, Orchestre National de Belgique ja Flandersin sinfoniaorkesteri, Prahan radion sinfoniaorkesteri, Malmön sinfoniaorkesteri ja Bergenin filharmoninen orkesteri, Yomiuri Nippon -orkesteri, Malesian filharmoninen orkesteri, Hong Kongin filharmoninen orkesteri, sekä lähes kaikkien hollantilaisorkesterien solistina, mukaan lukien Kuninkaallinen Concertgebouw-orkesteri ja Rotterdamin filharmoninen orkesteri. Hän on työskennellyt monien nimekkäiden kapellimestarien kanssa; heistä mainittakoon Stefan Blunier, Frans Brüggen, Christoph von Dohnányi, Claus Peter Flor, Neeme Järvi, Yakov Kreizberg, Zdeněk Macál, Jun Märkl, Gianandrea Noseda, Marc Soustrot, Leonard Slatkin, Thomas Søndergård, Karl-Heinz Steffens, Mario Venzago, Jan Willem de Vriend ja Jaap van Zweden.

Aktiivisena kamarimuusikkona Liza Ferschtman on tehnyt säännöllistä yhteistyötä mm. seuraavien taiteilijoiden kanssa: Jonathan Biss, Nobuko Imai, Elisabeth Leonskaja, Christian Poltera, Lars Anders Tomter ja Alisa Weilerstein, sekä duokumppaneidensa Enrico Pacen ja Inon Barnatanin kanssa. Hän on säännöllinen vierailija Alice Tully Hallissa (New York), Wigmore Hallissa (Lontoo), Musikvereinissa (Wien), Concertgebouw’ssa (Amsterdam), Liederhallessa (Stuttgart) ja Beethoven Hausissa (Bonn), kuten myös merkittävillä kansainvälisillä kamarimusiikkifestivaaleilla. Lisäksi Liza Ferschtman on toiminut Delftin kamarimusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana vuodesta 2007. Festivaali on yksi Hollannin merkittävimmistä.

Viimeisimpiä kohokohtia hänen urallaan ovat olleet Bachin koko soolo-ohjelmiston esittäminen Amsterdamissa sekä Budapestin festivaaliorkesterin kanssa tehty kiertue Iván Fischerin johdolla. The New York Times kirjoitti kiertueesta seuraavaa: “…hollantilaisen viulisti Liza Ferschtmanin tuodessa Bernsteinin [Serenadin] soolo-osuuteen hienostunutta kauneutta ja luonnetta …konsertti oli aivan ilmiömäinen”. Vuosina 2015–16 hän konsertoi Residentie Orkest The Haguen, Nürnbergin sinfoniaorkesterin, Staatskapelle Weimarin ja Bremenin filharmonikkojen solistina. Hän on myös koko Saksan kattavalla kiertueella Concertgebouw’n kamariorkesterin kanssa. Hän vierailee kamarimusiikkihankkeissa erilaisissa kokoonpanoissa Düsseldorfin Schumannfestilla, Utrechtissa, Amsterdamissa sekä Risør Festivalilla Norjassa.

Liza Ferschtmanin levytys Beethovenin konsertosta ja romansseista on kriitikoiden ylistämä, samoin kuin muut hänen levytyksensä, jotka sisältävät Dvořákin ja Röntgenin konsertot, Bachin ja Ysaÿen sooloja (STRAD CD kuukauden levyvalinta), sekä Beethovenin ja Schubertin duoja. Hänen uusin levynsä sisältää Bachin, Biberin, Bartókin ja Berion musiikkia sooloviululle (Challenge Classics). 

Kreeta-Maria Kentala, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Viulisti Kreeta-Maria Kentala on Suomen vanhan musiikin liikkeen uranuurtaja, joka on kotonaan solistina, johtajana ja pedagogina niin barokin, klassisen ja romantiikan ajan musiikin kuin kansanmusiikinkin parissa. Hän konsertoi säännöllisesti sekä soolo- ja kamarimusiikkiprojekteissa että eri orkesterien solistina, konserttimestarina ja johtajana.

Kreeta-Maria opiskeli viulunsoittoa Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa Mauno Järvelän, Juha Kankaan ja Kaija Saariketun johdolla. Sieltä tie vei Sibelius-Akatemian kautta Jennifer ja Endre Wolfin luokalle Edsbergin musiikkikouluun Tukholmaan. Edsbergissä järjestetyllä mestarikurssilla Kreeta-Maria tapasi Reinhard Goebelin, ja siirtyi hänen vanavedessään opiskelemaan barokkimusiikkia Kölniin. Kreeta-Maria opiskeli barokkimusiikkia mestarikurssien ja yhteisten projektien merkeissä myös barokkiviulisti Monica Huggettin johdolla.

Uransa aikana Kreeta-Maria on ehtinyt olla töissä orkesterimuusikkona Radion Sinfoniaorkesterissa ja barokkimuusikkona Musica Antiqua Köln -yhtyeessä. Ilmeisesti sukuvikana innostuksen opetustyöhön perinyt Kreeta-Maria toimii myös monipuolisesti pedagogina. Hän opettaa barokkiin erikoistuvia muusikoita Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa ja on kysytty orkesterimuusikoiden ja soitinpedagogien kouluttaja etenkin barokin, klassismin ja varhaisromantiikan ajan tyyleissä. Aiemmin Kreeta-Maria on toiminut viulun lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa sekä barokkiviulumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa.

Kreeta-Maria toimii useiden vakituisesti toimivien yhtyeiden keulahahmona. Hän kuuluu periodisoittimilla soittavaan Rantatie-jousikvartettiin, barokkia, kansanmusiikkia ja uutta musiikkia ohjelmissaan yhdistäviin Folkbarokkiyhtye SAMA:an ja Jouheva-yhtyeeseen, villejä ja tuntemattomampia barokin ajan sonaatteja esittävään The Jones Bandiin sekä eritoten pohjanmaalaisille vanhan musiikin iloa tuovaan Barocco Boreale -yhtyeeseen. Kreeta-Maria laatii ja soittaa kaikista mieluiten konserttiohjelmia, joissa on tuntemattomia säveltäjänimiä ja harvoin kuultua ohjelmistoa. Hänestä on myös mielenkiintoista sekoitella eri tyylilajeja keskenään: barokin seuraksi sopii mainiosti kansanmusiikki tai vaikkapa uusi tilausteos.

Kreeta-Marian kamarimuusikkona ja solistina tekemät levytykset ovat keränneet ilahtuneita arvosteluja niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on saanut levytyksistään kolme Emma-palkintoa, ääni- ja kuvatallennetuottajien Janne-palkinnon sekä kaksi Yleisradion Vuoden levy -palkintoa. Vuonna 2016 Valtion taidetoimikunta myönsi Kreeta-Marialle viiden vuoden taiteilija-apurahan vuosille 2017–2021.

Kaustislaisena, sekä isän että äidin puolelta pelimannisuvuista polveutuvana ja pienestä pitäen kansanmusiikkia soittaneena muusikkona Kreeta-Marian sydäntä lähellä on myös hänen kotipaikkakuntansa musiikkielämä. Kreeta-Maria on ollut Kaustisen kamarimusiikkiviikon  taiteellinen johtaja vuosina 2010–2012 sekä Kaustisen Pelimanniyhdistyksen puheenjohtaja vuosina 2013–2016. Tällä hetkellä hän toimii Pelimanniyhdistyksen hallituksen jäsenenä sekä vakituisena jamijärjestäjänä.

 

Daniel Rowland, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

” Stellar playing.. Daniel Rowland has a powerful, glamorous tone, gleaming at the top and throaty and rugged down at the bottom” – Gramophone 

Dutch/English violinist Daniel Rowland’s playing has been acclaimed as “wonderful, ravishing in its finesse” by The Guardian, “totally and truly charismatic” by Beeld, while The Glasgow Herald praised his “astonishing sound and uniquely single minded intensity

Daniel has established himself on the international scene as a highly versatile, charismatic and adventurous performer, with a broad repertoire from Vivaldi to Ferneyhough. In recent seasons he has performed concertos such as those of Mozart, Elgar, Korngold, Berg, Prokoffief, Schnittke, Glass, Saariaho and Ferneyhough with orchestras from Tromso to Cape Town. Recent solo performances include the Korngold Concerto with HET Symfonieorkest (Enschede), The Vivaldi/Piazzolla Eight Seasons with both the Ulster Orchestra and the Arcos Orchestra (New York) and the Philip Glass Concerto with the Joensuu Symphony Orchestra (Finland).

A passionate chamber musician, Daniel has performed with artists as diverse as Ivry Gitlis, Heinz Holliger, Gilles Apap, Marcelo Nisinman, Martin Frost, Elvis Costello and Lars Vogt. He is a frequent guest at many of the foremost international chamber music festivals, such as Kuhmo, Risor, Osnabrück and Sonoro. The Stift International Music Festival in Holland, of which he is founder and artistic director, saw its 13th edition in August 2017.

Daniel is the first violin of the renowned Brodsky Quartet with whom he has recorded many CD’s for Chandos, and forms an acclaimed recital duo with pianist Natacha Kudritskaya. The duo has recorded two discs: ‘Les Annees folles’ (Paris between the wars) for Gutman records and an all-Enescu disc for Champs Hill Records; both recordings were met with critical acclaim on release. Daniel is also a founding member of the contemporary tango quintet ‘TANGO=ART’ (according to the Süddeutsche Zeitung “a group with the power of dynamite”) and the group has now recorded their second ‘direct to vinyl’ record for Berliner Meisterschallplatten.

In demand as a soloist/director, Daniel works with orchestras all around the world. He is professor of violin at the Royal College of Music in London and his guest concertmaster engagements have included the BBCSO, Scottish Chamber Orchestra and Mahler Chamber Orchestra.

Daniel was born in London, and started his violin lessons in Enschede after his parents moved to Twente in the eastern Netherlands. He studied with Jan Repko, Davina van Wely, Herman Krebbers, Viktor Liberman and Igor Oistrakh. Meeting Ivry Gitlis in 1995 was of great significance, leading to lessons in Paris and, later, to musical collaborations. Daniel’s competition successes include first prize at the 1995 Oskar Back competition at the Concertgebouw in Amsterdam. Daniel plays the “Ex-Rode” Guarneri del Gesù violin (Cremona ca. 1736), kindly on loan from the Dutch Musical Instruments Foundation.

www.danielrowland.com

Hugo Ticciati, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hugo has a rare ability to convey a profound understanding of the music and shed light on its spiritual intent

-Arvo Pärt

As violinist and director Hugo imbibes all possible forms of creativity, whether it be performing premieres in Carnegie Hall, improvising with monks in India, or devising innovative programmes for O/Modernt.

Hugo is a violinist with a uniquely intellectual approach to his work, incorporating aspects of literature, philosophy, spirituality and meditation. Alongside his passion to discover and learn from music of all ages and traditions, Hugo embraces the world of contemporary music, performing works written for him in halls such as Mariinsky Theatre Concert Hall, Chicago Symphony Hall, Wigmore Hall, Berlin Konzerthaus and Shanghai Oriental Arts Theatre. He is also regularly asked to devise and present concerts with a unique twist, collaborating with ensembles such as Scottish Chamber Orchestra, Basel Chamber Orchestra, Scottish Ensemble, Manchester Camerata and his own O/Modernt Orchestra. He has commissioned over fifty works by composers including Erkki-Sven Tüür, Peteris Vasks, Sven-David Sandström, Albert Schnelzer, Judith Weir and Tobias Broström. Hugo is the artistic director of Festival O/MODERNT at Ulriksdal’s Palace Theatre Confidencen, Stockholm. Every June, the oldest rococo theatre in Sweden houses a series of unique musical encounters that release the listener from their conventional box of habit. In 2017 the festival will be guided by ‘Vivaldi and the Return’.

With a passion for chamber music, Hugo gives regular recitals in prestigious festivals (Kuhmo, Edinburgh, Gstaad, St-Denis, Baltic Sea) and halls across Europe and the Far East, collaborating with artists such as Evelyn Glennie, Anne Sofie von Otter, Steven Isserlis, Angela Hewitt and Olli Mustonen. He plays on a 1751 G.B. Guadagnini.

Hugo regularly gives masterclasses and seminars on violin teaching, and lectures on music-related subjects all over the world. One of the highlights of the past year was a two-week stay in an ashram at the foot of the Himalayas where he chanted every morning, meditated and swept the floors by day and in the evenings sat crossed-legged by a fire, playing Bach to a group of barefooted monks. His musical tastes swing from contemplative Indian ragas to the megalomaniac rock-band, Muse (played at high volumes), to the songs of Richard Strauss (played even louder). Hugo still lives in the blissful state of mobilephonelessness. His staple reading is the Bhagavad Gita but he has recently been captivated by the work of the French philosopher, Henri Bergson.

Gareth Lubbe, alttoviulu & kurkkulaulua

Avaa CV klikkaamalla tästä

Foto: PILVAX STUDIOS, BALAZS BOROCZ.

South African born violist and overtone singer, Gareth Lubbe, appears as soloist and chamber musician throughout Europe, America, Africa and Asia. He received his first musical education on Piano and Violin at the age of four and made his violin debut with orchestra when he was nine years of age after which he received numerous prizes at national competitions.

As pianist he performed with the radio orchestra of South Africa. In 1994, he had the honour of performing at the presidential inauguration of Nelson Mandela in Pretoria. After studies in South Africa, he went on to study in Germany with Peter Matzka, Gorjan Kosuta, Barbara Westphal and the Alban Berg Quartet, amongst others.

In 2005 he started a career as principal viola player, firstly at the Royal Flemish Philharmonic (Phillipe Herreweghe) and two years later on the same position at the Gewandhaus Orchestra of Leipzig under the baton of Riccardo Chailly. During his eight years in that orchestra, he began exploring the realms of music-education at the Leipzig „Felix Mendelssohn Bartholdy“ Conservatory and in 2013 was appointed as Professor of Viola at the Folkwang University of the Arts in Essen. He is on the international faculty of the annual Chamber Music Festival in Stellenbosch which brings together up to 400 young students from across Africa and other parts of the world. He is also a regular guest at international festivals such as Kuhmo, Finland, Stift, Holland and Purbecks, England.

Amongst his current projects, is the newly formed O/Modernt string quartet, together with violinists Daniel Rowland, Hugo Ticciati and the cellist Julian Arp.

Multi-phonic vocal techniques and viola playing go hand in hand with Gareth. As overtone singer, he performs and gives active lectures around the world, translating the phenomenon of overtone singing into the possibilities of sound production on one’s own instrument. In 2011 he held regular overtone-singing workshops with the Thomas Boys Choir in Leipzig which resulted in performances with the choir next to Bach’s grave in the Thomas Church. Gareth has performed as overtone singer at the Salzburger Festspiele and was invited by the Goethe Institute to perform at an ethnic festival in the Altay mountains of southern Siberia where this polyphonic vocal technique has always been a vital element of the music of that region.

Composers have written music for Gareth’s overtone singing, including Sören Nils-Eichberg and most recently award winning german composer Bernd Franke who composed ‘Fynbos’ for overtone singer and string orchestra, which was premiered in Stockholm in November 2016. Gareth’s vocal and instrumental projects have led to work with artists such as Hayden Chisholm, Rebecca Horn, Dame Evelyn Glennie, the Finnish ensemble ‘Pipoka’ and many more. His most recent album release is a duo with the renowned Jazz pianist Simon Nabatov. ‘Lubatov’ (Leo Records) which is based on their shared territories of knowledge and interest in new music, modern classics and improvised music.

Gareth is very much at home in the world of improvisation, and one of the highlights of his annual rotation around the sun is performing on the compost organ as member of the Agricultural Symphony at the ‘Stelzen Festspiele bei Reuth’ amongst the meadows and fields of the Vogtland mountains of east Germany. Together with artistic director and multi- instrumentalist, Henry Schneider, as well as the sound artist Erwin Stache, Gareth uses the festival as a podium to unify all genres and styles of the arts and make music with any object from a spade to a cluster-assembly-milking machine.

Riitta-Liisa Ristiluoma, alttoviulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Vihdin Nummelasta kotoisin oleva Riitta-Liisa Ristiluoma aloitti viulunsoiton neljän vanhana. Jotta pikkuviulistin kiinnostus soittoharrastustaan kohtaan olisi säilynyt, annettiin yhdeksänvuotiaalle Riitta-Liisalle käsiinsä alttoviulu. Puuhastelu jatkui sittemmin Sibelius-Akatemiassa Jouko Mansneruksen opissa sekä Kölnin musiikkikorkeakoulussa prof. Rainer Moogin luokalla. Maisterin paperien lisäksi Sibelius-Akatemiasta on kertynyt barokkialttoviuluopintoja Kreeta-Maria Kentalan johdolla.

Ristiluoma on aktiivisesti esiintynyt kamarimuusikkona mm. Kuhmon kamarimusiikissa, Crusell-viikolla, Hauhon musiikkijuhlilla ja Rauma Festivossa. Vuonna 1989 Vihdin Viuluviikareista alkanut orkesterimuusikon ura on vienyt avustajaksi mm. Helsingin kaupunginorkesterin, Tapiola Sinfonietan ja Radion sinfoniaorkesterin riveihin, lisäksi periodisoittimilla soittavat Helsingin Barokkiorkesteri ja Suomalainen Barokkiorkesteri ovat tulleet tutuiksi lukuisissa konserteissa. Nuoruuden orastava kiinnostus nykymusiikkia kohtaan on ajan myötä kasvanut Avanti!:n joukoissa. Päätyönään Ristiluoma toimii Suomen Kansallisoopperan orkesterin sooloalttoviulistina. Yhteistyö ja keikat laulaja-lauluntekijä Samae Koskisen kanssa ovat muodostuneet myös tärkeäksi henkireiäksi, Samae Koskisen jousikvartetin jäsenenä Ristiluoma on ollut sen perustamisesta lähtien.

Julian Arp, sello

Avaa CV klikkaamalla tästä

Berliinin Hanns Eisler -korkeakoulussa opiskellut Julian Arp on yksi legendaarisen Boris Pergamentšikovin viimeisistä oppilaista. Muita tärkeitä opettajia ovat olleet David Geringas ja kamarimusiikissa Eberhard Feltz sekä monet muut kanssamuusikot.  Kamarimusiikki on yksi Arpin taiteilijapersoonan suurimpia intohimoja. Hän esiintyy säännöllisesti Euroopan maineikkaimmilla festivaaleilla, kuten Schleswig-Holsteinin musiikkijuhlilla ja Bonnin Beethoven-juhlilla niin solistina kuin kamarimuusikkona. Hän on tehnyt useita palkittuja levytyksiä yhdessä pianisti Caspar Frantzin kanssa, ja Arp on myös yksi nykymusiikkiin ja kirjallisuuteen erikoistuneen Zeitkunst-festivaalin perustajista.  Konsertoinnin lisäksi hän toimii itävaltalaisen Grazin taideyliopiston professorina ja opettaa mestarikursseilla Saksassa ja ulkomailla.

Lisätietoja tulossa

Tomas Nuñez-Garcés, sello

Avaa CV klikkaamalla tästä

Tomas Nuñez-Garcés (s. 1984) aloitti sello-opintonsa kuusivuotiaana Ahvenanmaan musiikkiopistossa, josta hän siirtyi Turun Konservatorioon ja sieltä myöhemmin Sibelius-Akatemiaan. Hänen opettajinaan ovat olleet Jacob Lind, Timo Hanhinen, Hannu Kiiski ja Marko Ylönen. Tomas on myös osallistunut lukuisiin mestarikursseihin kotimaassa ja ulkomailla.

Omien resitaalien lisäksi Nuñez-Garcés on esiintynyt Turun Filharmonisen Orkesterin, Kymi Sinfoniettan, Joensuun Kaupunginorkesterin, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin, Oulu Sinfonian, Sinfonia Lahden, Suomen Kansallisoopperan orkesterin, Helsingin Kaupunginorkesterin ja Wegelius Kammarorkesterin solistina sekä orkesteri – että kamarimuusikkona kotimaassa ja mm. Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Grönlannissa, USA:ssa, Saksassa, Tšekissä, Japanissa, Kiinassa ja Venäjällä. Nuñez-Garcés soittaa Postiglione-kvartetissa, joka voitti vuonna 2009 Rovaniemellä järjestetyn kansainvälisen Night and Sun jousikvartettikilpailun. Vuonna 2010 hän voitti Turun XI sellokilpailun ensimmäisen palkinnon ja yleisöpalkinnon. Hänet palkittiin myös kilpailun tilausteoksen parhaasta esityksestä. Keväällä 2010 hän aloitti työt Suomen Kansallisoopperan orkesterissa, ensin 2. soolosellistinä, syksystä 2011 lähtien 1. soolosellistinä. Vuodesta 2015 alkaen hän toimi Helsingin kaupunginorkesterin 1. soolosellistinä. Radion Sinfoniaorkesterin 1. soolosellistinä hän aloitti syksyllä 2017.

Tomas soittaa Radion Sinfoniaorkesterin Carcassi-sellolla vuodelta 1779.

Niek de Groot, kontrabasso

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hollantilainen kontrabasisti Niek  de Groot on aikamme merkittävimpiä solisteja. Niek aloitti trumpetistina, mutta siirtyi kontrabassoon  18-vuotiaana. Hän pääsi uskomattoman lyhyessä ajassa kontrabasson äänenjohtajaksi moniin eurooppalaisiin yhtyeisiin sekä sai 10 vuoden vakituisen viran the Royal Concertgebouw Orchestran ensimmäisenä soolokontrabasistina.

Muodollisten opintojensa jälkeen hän kehitti taitojaan Banff Centre for the Artsissa Kanadassa. Niek on hakenut inspiraatiota mestarikursseilta, opettajinaan mm. erinomaiset sellistit Frans Helmerson, Lluìs Claret, Laurence Lesser,  sekä yhteistyössä Leonard Bernsteinin, György Sebökin ja Mstislav Rostropovitšin kanssa.

Vuodesta 2006 Niek de Groot on omistautunut täysin kamarimusiikille ja solistitehtäville. Hän esiintyy säännöllisesti solistina ja kamarimuusikkona tunnetuimmissa konserttisaleissa ja monilla musiikkifestivaaleilla. Uusi kriitikoiden  ylistämä soololevy (Nimbus) julkaistiin kesäkuussa 2015. CD-levyllinen nykymusiikkia sisältäen viulu ja kontrabassoduettoja (Audite) sekä Hoffmeisterin soolokvartetit (vol. I) sekä Rossinin sonaatit julkaistaan BIS-yhtiöltä syksyllä 2017.

Hänen ohjelmistonsa sisältää paljon uutta musiikkia ja hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä nykysäveltäjien, kuten Kurtágin, Stockhausenin, Saariahon, Vasksin ja Gubaidulinan kanssa.

Niek toimii vuodesta 1996 Folkwangin taideyliopiston professorina Essenissä, Saksassa. Niek on Saksan ainoa professorina toimiva kontrabasson opettaja, joka soittaa ranskalaisella jousella. Hän opettaa myös Norjassa, Alankomaissa,  Italiassa, Espanjassa sekä säännöllisesti mestarikursseilla ympäri maailmaa. Monet hänen oppilaistaan soittavat Euroopan arvostetuimmissa orkestereissa.

Niek de Groot on uransa aikana soittanut harvinaisilla kontrabassoilla, joita ovat m. Cerutti, Bajoni ja Amati vuodelta  1680. Tällä hetkellä hän omistaa Cesare Candin soittimen ja sai aivan äskettäin elinikäisen oikeuden soittaa maailmankuululla Domenico Montagnana -kontrabassolla vuodelta 1747. Niekin käyttämät jouset ovat erikoisvalmisteisia ja hänelle räätälöityjä, valmistajana  Jochen Schmidt, Dresden. Hänen barokkijousensa sekä klassisen jousen on valmistanut Gerhard Landwehr.

Christoffer_Sundqvist

Christoffer Sundqvist, klarinetti

Avaa CV klikkaamalla tästä

Christoffer Sundqvist (s. 1978) aloitti klarinetinsoiton opintonsa Pietarsaaren konservatoriossa Bernhard Nylundin oppilaana. Vuonna 2002 hän suoritti diplomin Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Anna-Maija Korsimaa.  Sundqvist jatkoi opintojaan Baselin musiikkikorkeakoulussa professori Francois Bendan johdolla. Hän on myös osallistunut Hans Rudolf Stalderin, Guy Deplusin, Charles Neidichin sekä Ronald van Spaendonckin mestarikursseille sekä opiskellut kamarimusiikkia useiden merkittävien muusikoiden johdolla. Christoffer Sundqvist voitti jaetun ensipalkinnon Crusell-klarinettikilpailussa vuonna 2002. Hänet on myös palkittu Pro Musica -mitalilla sekä ensimmäisellä palkinnolla Espoon Juvenalia-kamarimusiikkikilpailussa.

Christoffer Sundqvist valittiin Radion sinfoniaorkesterin vuoden 2004 debytantiksi. Viime vuosina hän on soittanut lähes kaikkien suomalaisorkestereiden solistina. Ulkomaisista solistivierailuista mainittakoon BBC Symphony Orchestra, Göteborgin sinfoniaorkesteri, Sinfonieorchester Basel sekä liettualainen St Christopher Chamber Orchestra. Kapellimestareina ovat olleet mm. Jukka-Pekka Saraste, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, Juha Kangas ja Hannu Lintu. Sundqvist on vakituinen vieras eurooppalaisilla festivaaleilla. Hän on vieraillut mm. Varsovan syksy -festivaalilla, Fürstensaal Classix -festivaalilla Kemptenissä, Märzmusik-festivaalilla ja West Cork -kamarimusiikkifestivaalilla Irlannissa. Kauden kiinnityksistä 2013-14 mainittakoon solistidebyytit Nordwestdeutsche Philharmonien ja Norrköpingin Sinfoniaorkesterin kanssa sekä Erkki-Sven Tüürin klarinettikonserton kantaesitys Radion Sinfoniaorkesterin solistina.

Christoffer Sundqvist on aktiivinen kamarimuusikko ja mm. Arktinen hysteria -puhallinkvintetin perustajajäseniä. Toinen tärkeistä kamarimusiikkikokoonpanoista on turkulainen Plus-ensemble. Sundqvist on konsertoinut Suomessa ja ulkomailla myös mm. Danel-kvartetin, Kodály-kvartetin, Uusi Helsinki -kvartetin, Tempera-kvartetin, Pekka Kuusiston, Sakari Oramon, Paavali Jumppasen, Bella Davidovichin, Dmitri Sitkovetskyn, Herve Joulainin, Niek de Grootin  sekä Philippe Graffinin kanssa. Vuodesta 2013 lähtien Sundqvist on toiminut Jabostads Sinfoniettan taiteellisena johtajana sekä Rusk-festivaalin taiteellisena johtajana.

Christoffer Sundqvist on kantaesittänyt Markus Fagerrudin sekä Sebastian Fagerlundin klarinettikonsertot. Syksyllä 2007 hän kantaesitti yhdessä Tommi Aallon kanssa Aulis Sallisen kaksoiskonserton klarinetille ja alttoviululle Radion sinfoniaorkesterin solistina. Kamarimusiikkiyhtyeidensä kanssa hän on kantaesittänyt lukuisia suomalaisia teoksia mm. P.H. Nordgrenilta, Sampo Haapamäeltä, Magnus Lindbergiltä ja Atso Almilalta. Sundqvist tekee tiivistä yhteistyötä Sebastian Fagerlundin kanssa. Yhteistyön viimeisimpiä kantaesityshedelmiä ovat klarinettikonserton lisäksi Trio vuodelta 2010 ja Sonaatti vuodelta 2011.

Sundqvist levyttää BIS ja Alba -levymerkeille. Viimeisimpiä levytyksiä ovat Fagerlundin klarinettikonserton Emma-palkittu ja laajaa kansainvälistä huomiota saanut levytys Göteborgin Sinfoniaorkesterin kanssa BIS:lle, Peter Eötvösin ja Aulis Sallisen konserttojen levytys Alba:lle sekä Plus Ensemblen Jukka Tiensuun musiikkia sisältävä EMMA-palkittu levy ALBA:lle.

Vuodesta 2005 lähtien Sundqvist on ollut Radion sinfoniaorkesterin sooloklarinetisti. Christoffer Sundqvist opettaa klarinetinsoittoa Sibelius-Akatemiassa sekä säännöllisesti mestarikursseilla.

”RSO:n sooloklarinetisti Christoffer Sundqvist on eleettömästi vain parastaan tarjoten noussut suomalaisten instrumentalistien huipulle. Musisoinnin sulavuus, rytminen kimmoisuus, äärimmäisyydet tavoittava sointikirjo ja varma tyylitaju ovat lumonneet aina, olipa kyse orkesterisooloista, kamarimusiikki- tai solistiesityksistä.” Helsingin Sanomat 3.9.2011

bram_van_sambeek_hemsida

Bram van Sambeek, fagotti

Avaa CV klikkaamalla tästä

Bram van Sambeek (s. 1980) oli vuonna 2009 ensimmäinen fagotisti kolmeenkymmeneen vuoteen, jolle jaettiin Alankomaiden kulttuuripalkinto, The Dutch Music Prize. Kulttuuriministeri Ronald Plasterk ojensi sen hänelle henkilökohtaisesti. Samassa tilaisuudessa Bram esitti Gubaidulinan fagottikonserton yhdessä Rotterdamin filharmonikkojen kanssa, ylikapellimestari Seguinin johdolla. De Telegraaf –lehti kirjoitti hänen esiintymisestään seuraavaa: “Hän käyttää soitintaan yhtä kevyesti kuin suukappaletta, loihtii siitä mitä puhtaimpia sointivärejä ja pystyy teknisesti mihin vain.” Vuonna 2011 hän voitti Borletti Buitoni Trust -palkinnon, ja on päässyt The Chamber Music Society Two -ohjelmaan New Yorkin Lincoln Centerissä.

Bram van Sambeek esiintyy säännöllisesti orkestereiden, mm. Sinfonia Rotterdamin ja Sinfonia Lahden solistina. Hän on esittänyt mm. Villa Loboksen, Mozartin ja Gubaidulinan konserttoja. Monet säveltäjät, kuten Vanessa Lann ja Sebastian Fagerlund ovat omistaneet hänelle konserttoja. Viime kaudella Bram on lisännyt solistisia esiintymisiään mm. Göteborgin sinfoniaorkesterin, Hollannin kamariorkesterin, Oulu Sinfonian, Philharmonie Zuidnederlandin ja Combattimento Consort -yhtyeen solistina.

Vuosina 2002–2011 Bram toimi Rotterdamin filharmonisen orkesterin soolofagotistina ja vuodesta 2009 hän on opettanut Rotterdamin ja Amsterdamin konservatorioissa. Viime lukukaudesta lähtien hän opettaa yksinomaan Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa. Bram on opettanut mestarikursseilla mm. Bloomingtonin ja Indianan yliopistoissa, Lontoon The Royal Collegessa ja Hochschule für Musikissa Kölnissä. Hän on ollut säännöllinen vierailija mm. London Symphony Orchestrassa ja Mahler Chamber Orchestrassa. Kamarimuusikkona Bram on säännöllisesti työskennellyt mm. seuraavien muusikoiden kanssa: Alexei Ogrintchouk, Jörg Widmann, Reto Bieri, Clara Andradas de la Calle, Hervé Joulain, Radovan Vlatkovich, Liza Ferschtman, Christoph Pregardien, Pekka Kuusisto, Nicolas Altstaedt ja Rick Stotijn. Vuonna 2010 Bramille tarjottiin Carte Blanche-sarjaa Amsterdamin Concertgebouwissa ja vuonna 2015 hän sai “Wild Cardin”, johon kuului monta jännittävää konserttia Muziekgebouw aan ‘t IJ:ssä Amsterdamissa. Hän on säännöllinen vierailija useilla festivaaleilla, joista mainittakoon Delftin kamarimusiikkifestivaali, Storioni Festival, Orlando Festival, West Corkin kamarimusiikkifestivaali, Lockenhausin kamarimusiikkifestivaali ja Australian Festival of Chamber Music. Hän on tutkinut konserttikäytäntöjä yhteistyössä Radio Kootwijk Liven kanssa, jolloin hän on esimerkiksi testannut erilaisia ideoita, kuten ihmisten tuudittamista uneen musiikin avulla.

Bram on hyvin kiinnostunut minkä tahansa musiikkityylin soittamisesta, jos se miellyttää häntä. Tämä on johtanut yhteistyöhön rock-muusikoiden, kuten Sven Figeen kanssa Berliinin konserttitalossa, jazz-muusikoiden kuten Joris Roelofsin kanssa tunnetussa North Sea Jazz Festival-tapahtumassa, arabialaisten muusikoiden, kuten Kinan Azmehin kanssa Morgenland-festivaalilla sekä improvisoijien, esim. Ernst Glerumin kanssa “Apples and Olives”-festivaalilla Zürichissä. Hän on hiljattain perustanut oman festivaalin nimeltään “Liquid Music Festival”, jonka inspiraationa on konserttitalo Muziekgebouw aan ‘t IJ:tä ympäröivä vesi. Nimeen liittyy myös syvempi merkitys, sillä festivaalilla yhdistellään hyvin erilaisia musiikkityylejä, ja luodaan yhden ainoan konsertin virtaa 17 osassa, kolmen päivän ajan, myös yöaikaan. Festivaali järjestetään 7. – 9.7.2017.

Bram päätti ryhtyä soittamaan fagottia 10-vuotiaana. Hän aloitti opintonsa Fred Gaasterland opettajanaan ja jatkoi myöhemmin opintojaan Joep Terwyn ja Johan Steinmannin johdolla Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa. Valmistuttuaan hän kävi yksityistunneilla Gustavo Núñezin oppilaana, osallistui mestarikursseille Brian Pollardin ja kahden merkittävimmän fagottitaiteilijan, Klaus Thunemannin ja Sergio Azzolinin johdolla. Bramilla on käytössään hyvin erityinen soitin: fagotti, joka on aikaisemmin kuulunut kummallekin näistä taiteilijoista.

Vastauksena siihen, millaista on työskennellä Bramin kanssa, Yannick Nézet-Séguin totesi eräässä tv-haastattelussa seuraavaa: “Uskon, että hänellä on kyky rakastua musiikin moneen eri aspektiin, eikä hän aseta paljonkaan rajoja itselleen.” Toisessa Bramia koskevassa haastattelussa Valery Gergiev totesi: “…kaiken kaikkiaan yhdistelmä taiteellista sitoutumista, motivoituneisuutta ja lahjakkuutta, ollen hyvin mukava ihminen ja myös hieman erilainen!” Brilliant Classicsilla julkaistulla ensilevyllään “Bassoon Concertos” hän soitti hyvin helposti lähestyttävää materiaalia: Vivaldin, Du Puyn, Villa Loboksen ja Olthuisin fagottikonsertot. Levy sai haltioituneen vastaanoton; esimerkkinä hollantilaisessa Luister-musiikkilehdessä ollut kommentti: “Musisointinsa perusteella van Sambeekia odottaa loistava tulevaisuus.” Maaliskuussa 2012 Brilliant Classics julkaisi hänen toisen albuminsa “Bassoon-Kaleidoscope”, joka sisältää sekä erilaisia kamarimusiikkikappaleita että rock-kappaleen. Vuosina 2015–2016 Bram esitti kaksi uutta fagottikonserttoa, Sebastian Fagerlundin ja Kalevi Ahon säveltäminä, ja levytti ne BIS-levy-yhtiölle, jonka kanssa hänellä on jatkuva yhteistyö.

Viime vuonna Bram toimi Holland Festivalsin ”Save the bassoon”-kampanjan puolestapuhujana (Pelastakaa fagotti). Tämä johti kansainväliseen huomioon ja soittimen julkisuuteen the London Timesissa, the Guardianissa, Süddeutsche Zeitungissa sekä useisiin tv-ohjelmissa esiintymisiin.

www.bramvansambeek.com

Hervé Joulain, käyrätorvi

Avaa CV klikkaamalla tästä

“Rajattoman taiteensa ansiosta Hervé Joulain ansaitsee paikkansa legendaaristen käyrätorvitaiteilijoiden joukossa, joita ovat mm. Dennis Brain ja Barry Tuckwell” (Michel Le Naour ”Le Monde de la Musique”)

Hervé Joulain on uranuurtaja alallaan: hän on esiintynyt 120 eri orkesterin solistina, esittäen mm. Haydnin, Mozartin, Schumannin, Weberin, Saint-Saënsin, Straussin ja Brittenin konsertot.

Hervé Joulain on upean uransa aikana saanut useita kansainvälisiä palkintoja, sekä tehnyt yhteistyötä monien tunnustettujen muusikoiden kanssa, joista voidaan mainita Paul Tortelier, Vadim Repin, Boris Berezowski, Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Boris Belkin, Nathalia Gutmann, Pinchas Zukerman, Ian Bostridge, Pierre-Laurent Aimard, Itamar Golan, Patricia Kopatchinskaja ja Barry Douglas. Hän on esiintynyt Ranskassa, kaikissa Itä- ja Länsi-Euroopan maissa, USA:ssa, Kanadassa ja Israelissa.

Hervé Joulain on toiminut soolokäyrätorvensoittajana Orchestre Philharmonique de Radio-Francessa, Orchestre National de Francessa ja Symphonica Toscaninissa. Hän on työskennellyt mm. seuraavien kapellimestareiden johdolla: Leonard Bernstein, Zubin Metha, Daniel Baremboim, Pierre Boulez, Lorin Maazel, Seiji Ozawa, Bernard Haïtink sekä Claudio Abbado. Hän on myös esiintynyt Berliinin filharmonikkojen, New York Philharmonic Orchestran, Teatro alla Scalan, Royal Concertgebouw Orchestran, Euroopan kamariorkesterin ym. kanssa.

Joulain on levyttänyt n. 20 cd-levyä ja videota.

Hervé Joulain pitää mestarikursseja Ranskassa, Brasiliassa, Espanjassa, Portugalissa, Tšekeissä, Kanadassa, Irlannissa, Luxemburgissa, Italiassa, Englannissa, Koreassa, Japanissa, Australiassa, Alankomaissa sekä Mahler-Akatemiassa.

Natacha Kudritskaya, piano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Young Natacha first stepped into the classical music world as a student of the Lysenko Music School in Kiev, where she completed her training at the age of seventeen. After these formative years, she was part of three tours across the USA between 1996 and 2002 with the Kiev Symphony Orchestra; her very first experience as a concert musician.

She soon after integrated the Tchaïkovski National Music Academy of Ukraine in Kiev where she followed the teachings of Irina Barinova and Igor Riabov and applied for the competitive CNSM in Paris at the age of nineteen. She studied simultaneously in both these institutions and graduated with the highest distinctions and honours of the jury.

Four personalities have left their imprint on Natacha’s pianistic technique. First, Alain Planès, “my first professor, simply the representation of elegance, possessed a sheer sophisticated style”. Then came Jacques Rouvier, “very attached to the text, a rigorous and meticulous personality”. Her encounter with Ferenc Rados in Budapest, later on, was crucial: “he taught me how to read in between the notes” and, finally, Henri Barda “felt like a hurricane devastating my whole work and training, for there to reign only the power of music”

Rameau’s work marked a turning point in her approach of pianistic technique and she dedicated two albums to this composer: first in 2009, in association with Luciano Berio and then in 2012, with the label 1001 Notes.

2009 was the year Natacha Kudritskaya was invited to perform in the most prominent festivals and concert halls across France and Europe, among which figured Opéra Comique and Cité de la musique in Paris, Wigmore Hall in London, Oxford’s Sheldonian Theatre, Gstaad’s Festival, Concertgebouw in Bruges, Flagey in Bruxelles, Helsinki Philharmonie, Konzerthaus in Vienna, la Grange de Meslay, Oxford Chamber Music Festival or Kuhmo Festival in Finland.

Since 2015 Natacha Kudritskaya has been part of Universal Music catalogue and her first album, Nocturnes, is released by Deutsche Grammophon.

Raoul Björkenheim, kitara

Avaa CV klikkaamalla tästä

Born in Los Angeles in 1956, Björkenheim has spent much of his life shuttling between New York and Helsinki. Descended from a family of musicians, Raoul first tried his hand at playing violin, trading that in for a trumpet before finally settling on the guitar. Having played in rock bands as a teenager, he studied first at the Helsinki Conservatory, then at the Berklee College of Music in Boston before moving back to Helsinki in 1981.Since then he has been an active member of many music scenes, developing a bold approach to playing electric guitar and composing eclectic music for big bands, symphony orchestras, films, modern dance companies and his own groups.

Björkenheim formed several bands upon his return to Helsinki, most importantly Arbuusi, Roommushklahn and Symbioosi, and in 1983, he met the guru of Finnish free jazz, Edward Vesala. This led to an intense four-year apprenticeship in Vesala’s group “Sound & Fury”, a master’s class in improvisation. In 1987 Björkenheim formed what was to be one of his major groups, Krakatau.

Several influential recordings for ECM with Vesala and Krakatau brought Björkenheim to the attention of the international community, leading to encounters with musicians such as Juhani Aaltonen, Bill Laswell, Anthony Braxton, Reggie Workman, Andrew Cyrille, Mats Gustafsson, Henry Kaiser, Elliot Sharp, Paal Nilssen-Love, and Lukas Ligeti.

Björkenheim has been a soloist with the Helsinki Symphony Orchestra, the Avanti Chamber Orchestra, the Radio Symphony Orchestra, the UMO big band and the Tampere philharmonic, with material ranging from Rachmaninov’s “Vocalise” to Turnage’s “Blood on the Floor”, as well as his own concerto “Situations”. Most recently he recorded Arnhem’s “Signals” with the accordionist Frode Haltli.

Today Björkenheim’s main performing energies are brought into focus through his quartet Ecstasy, Triad, Blixt with Bill Laswell and Morgan Ågren, Scorch quartet, and solo guitar.

Björkenheim has been awarded the Georgie Prize for best jazz musician of the year, the Young Finland Award, the Emma prize (finnish grammy) for best jazz recording of the year, and been nominated three times for the Nordic Music Award.

Sören Lillkung, baritoni

Avaa CV klikkaamalla tästä

Oopperalaulaja ja musiikin maisteri Sören Lillkung opiskeli Sibelius-Akatemiassa vuosina 1987-1995. Hänen lukuisista ooppera- ja musikaaliooleista mainittakoon mm. nimiosa oopperassa Jevgeni Onegin, Kreivi (Figaron häät), Falke (Die Fledermaus), Sharpless (Madame Butterfly) sekä pääroolit mm. Helsingin Kaupunginteatterin musikaalituotannoissa Les Misérables (Javert ), Miss Saigon (Engineer) ja Beauty and the Beast (Beast).

Viime vuosina Sören Lillkungia on kuultu useissa West Coast Operan tuotannoissa, missä hänen roolejaan ovat olleet mm. Döbeln Sebastian Fagerlundin samannimisessä uutuusoopperassa (vuoden klassinen levy Suomessa 2010), Papageno (Taikahuilu) Kreivi (Figaron häät) ja Sigge (Harrbådan neito, kantaesitys 2015).

Lillkung on myös toiminut useiden musiikkioppilaitoksien koulutusjohtajana sekä laulunopettajana ja kuoronjohtajana. Hänen perustamiaan kuoroja ovat olleet mm. His Master´s Noise ja Wegeliuskuoro. Aikaisemmin mm. Svenska Kulturfondenin projektiasiantuntijana työskennellyt Lillkung toimii tällä hetkellä ammattikorkeakoulu Novian kulttuuriyksikön johtajana. Hän on myös varmennettu Complete Vocal Technique-opettaja.

Annika Mylläri, sopraano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Annika Mylläri, musiikinalan moniosaaja ja oopperalaulaja valmistui maisteriksi Sibelius-Akatemiasta ja asui USAssa 10 vuotta, jossa debyyttisaleihin kuuluivat mm. Cargenie Hall että Kennedy Center (Washington D.C.). Lisäksi hän työskenteli pienessä oopperateatterissa nimeltä Opera New York ja esiintyi omissa konserteissaan ja solistina.

Suomeen paluun jälkeen Annika oli mukana perustamassa Kokkolan Oopperayhdistystä yhdessä sopraano Anu Komsin ja kapellimestari Sakari Oramon kanssa. Oopperayhdistyksen ensimmäinen tuotanto 2006 oli Mozartin Figaron Häät Kokkolan Oopperakesä-festivaalilla ja siitä lähtien Annika on laulanut useimmissa yhdistyksen tuotannoissa. Vuonna 2008 yhdistys sai vastaanottaa Taiteen Valtionpalkinnon ja vuonna 2009 levytys Sebastian Fagerlundin Döbeln oopperasta sai ”Vuoden Levy” tunnustuksen YLEltä. Kesällä 2015 julkaistaan levytys Ahti Karjalainen – elämä, Kekkonen ja teot Heinz-Juhani Hofmannin musiikkiin ja Juha Hurmeen librettoon, jossa Annika laulaa Viinan roolin. Teos kantaesitettiin 2012 ja vieraili Espoon teatterissa 2013. Annika laulaa myös juhlavuoden Kokkolan Oopperakesä festivaalilla molemmissa teoksissa, Sibeliuksen Neito tornissa ja Seppo Pohjolan Harrbådan neito oopperassa (maailmankantaesitys). Lisäksi työn alla on Cabaret projekti ja levytys pianisti ja kapellimestari Martin Segerstrålen kanssa, sekä Sibelius-Niittykoski projekti Kreeta-Maria Kentalan ja Kaarina Nisosen kanssa

Guillermo Galindo, taiteilija & muusikko

Avaa CV klikkaamalla tästä

Guillermo Galindo (post-Mexican composer)

The extent of the work of experimental composer, sonic architect, performance artist, Jungian Tarotist and media artist Guillermo Galindo, redefines the conventional boundaries between music, the art of music composition and the intersections between the different art disciplines, humanitarian issues, spirituality and social awareness. 

Galindo’s artistic practice includes orchestral compositions, solo and ensemble works, opera,performance art, visual arts, computer interaction, electro-acoustic music, film, instrument building, three dimensional installation and live improvisation.

His orchestral compositions include major chamber and solo works include two symphonies commissioned by the UNAM (Mexico university symphony orchestra), Oakland Symphony orchestra and choir, and two operas with libretto by Guillermo Gomez Peña and Anne Carson.

His quartet “Remote Control”  has been recently commissioned by the Kronos quartet and will be premiered on April 2018.

Guillermo Galindo’s work has been featured by: BBC Outlook (London), Vice Magazine, (London), RTS Switzerland, National Public Radio (U.S.), CBC (Canada), California Sunday Magazine (U.S), Reforma Newspaper (Mexico) , CNN and the New York Times.

Galindo’s visual and three dimensional work has been shown at major museums and art festivals in America, Europe, Asia and around the world including documenta14 (2017), Pacific Standard Time (2017) and CTM (2017) festival in Berlin.

“Border Cantos”, an award winning book published by Aperture Foundation and  unique collaboration between Guillermo Galindo and photographer Richard Misrach which features Galindo’s instruments and musical scores made from detritus left behind by immigrants. “Border Cantos”, the exhibit has been widely covered by both national and International media and shown at the San Jose Museum of Art, Amon Carter Museum, Texas (2016),  Crystal Bridges Museum, Arkansas (2017) and Pace Gallery in New York (2017).

Novia_hemsida2

Ammattikorkeakoulu NOVIAn kuvataide

Avaa CV klikkaamalla tästä

Kuvataiteen osaston opiskelijat ja opettajat tekevät yhteistyötä RUSK-festivaalin taiteellisten johtajien Christoffer Sundqvistin ja Sebastian Fagerlundin kanssa Olivier Messiaenin Quatuor pour la fin du temps-teoksessa (Ajan lopun kvartetto). Esityksessä soivaa musiikkia täydentää balansoitu visualisointi valaistuksen, aikaperusteisen medioiden ja installoivien elementtien kautta. Fokuksessa on kokeilevaisuus sekä sisällöllisesti että muodollisesti.

Osallistujat: Moa Cederberg, Rebecka Nylund, Michel Ruths, Joakim Finholm, Albert Braun