Artister

Elina Vähälä, violin

Klicka för att öppna CV

Elina Vähälä föddes i Iowa, USA men flyttade redan som ung tillbaka till Finland. Elina räknas till en av Finlands mest internationellt kända violinister. Hon har studerat vid Sibelius-Akademin under ledning av Tuomas Haapanen. Bland andra viktiga mentorer kan nämnas Ana Chumachenco och Peter Csaba. Vähälä slutförde sina studier 1999 och vann samma år den anrika Young Concert Artists International Auditions-tävlingen i New York.

Vähälä har blivit känd för sin mycket breda repertoar som innefattar allt mellan konserter och kammarmusik, från barockmusik till modern musik. 2012 beställde och uruppförde hon Jaakko Kuusistos violinkonsert. Violinkonserten spelades 2013 in av BIS, tillsammans med John Coriglianos violinkonsert ”Den röda fiolen”.  Vähälä har även uruppfört Aulis Sallinens Kammarkonsert och Curtis Curtis-Smiths Dubbelkonsert tillsammans med pianisten och kapellmästaren Ralf Gothóni. 2016 uruppförde Vähälä Kalevi Ahos Violinkonsert nr 2.

Bland de senaste höjdpunkterna kan nämnas framträdanden med orkestern i Minnesota, Detroits och Houstons symfoniker och Singapores symfoniorkester. I september 2015 framförde Vähälä tillsammans med Radions symfoniorkester och dirigent Hannu Lintu originalversionen av Sibelius violinkonsert, ett verk som ansetts vara nästan omöjligt att spela. Konserten visades av YLE Teema.

Elina Vähälä är en av de grundande medlemmarna i Violinakademin och verkar även som professor i violinspel vid musikhögskolan i Karlsruhe.

Elina spelar på en Giovanni Battista Guadagnini från 1780.

www.elinavahala.com

Anna-Liisa Bezrodny, violin

Klicka för att öppna CV

Anna-Liisa Bezrodny är uppväxt i en av Moskvas mest framstående musikerfamiljer. Hon är mycket efterfrågad som solist, musiker och kammarmusiker och har kritikerrosats för sina uppträdanden världen över.

Redan vid två års ålder påbörjade hon violinstudier under föräldrarnas ledning. Som nioåring inledde hon studier vid Sibelius-Akademin, där hon studerade på sina föräldrar prof. Igor Bezrodny och prof. Mari Tampere-Bezrodnys klass. Senare var hon verksam i London, där hon 2006 vann Guildhall School of Music and Dramas mest prestigefyllda pris Guldmedaljen som tidigare vunnits av mästare så som Bryn Terfel och Jaqueline du Pre.

Anna-Liisa har uppträtt som solist tillsammans med orkestrar i de mest ansedda konsertsalarna i världen, så som Royal Festival Hall, Barbican Hall, Wigmore Hall, Konzerthaus Berlin, Köln Philharmonie, Cadogan Hall, Finlandia-huset, Estonia Hall, St. Petersburg Philharmonic Hall, Moskva Conservatoire Great Hall samt Small Hall och Rachmaninov Hall m.fl. Anna-Liisa har samarbetat med enastående dirigenter så som Leif Segerstam, Nikolay Alekseyev, Eri Klas, Paavo Järvi, Olari Elts, Sian Edwards, Sascha Goetzel, Juha Kangas, Mihkel Kutson, Robin O’Neil, Arvo Volmer, Paul Magi och många andra. Hon samarbetar tätt med den berömda pianisten Ivari Ilja (Dmitrij Chvorostovskis pianistj) och deras gemensamma debutskiva som spelades in för Alba Records togs mycket väl emot världen över. 

Anna-Liisa har belönats med otaliga priser och utmärkelser, bland vilka kan nämnas Rotaryklubbens specialpris, Ian Fleming Charity Award of the Musicians Benevolent Fund (London), Martin Musical Scholarship Award, (London), Hattori Foundation och Myra Hess Trust-priserna, Ricci Foundation Winner 2009 och Young Artist of Making Music Foundation 2009. Hon har även prisbelönats i Jascha Heifetz internationella tävling och Brahms internationella tävling. 2005 fick Anna-Liisa Bezrodny London Symphony Orchestras PROMIS-utmärkelse för unga begåvademusiker. Samma år tilldelades hon ett hederspris från Pro Musica-stiftelsen i Finland. Senast belönade Estlands kulturstiftelse Anna-Liisa med hedersutmärkelsen Årets musiker för hennes internationellt framgångsrika och produktiva konsertverksamhet.

Anna-Liisa har vid flera tillfällen uppträtt på finländska och estniska TV- och radiokanaler, samt på NBC och BBC Radio 3 i Storbritannien. Under de senaste säsongerna har Anna-Liisa Bezrodny uppträtt med orkestrar så som Londons filharmoniska orkester, Moskva symfoniorkester, Zürichs kammarorkester, Helsingfors stadsorkester, Åbo filharmoniska orkester, Gewandhausorkestern Leipzig, Estlands nationella symfoniorkester, Tallinns kammarorkester, Riga symfoniorkester, Georgiens kammarorkester, Vilnius filharmoniska orkester, Pecs filharmoniska orkester (Ungern), Jenaer Philharmonie m.fl.

Anna-Liisa är en mycket hängiven kammarmusiker och hon har samarbetat med några av de mest framstående musikerna, bl. a. Ivry Gitlis, Ida Händel, Liana Isakadze, Alexander Rudin och Peeter Laul. Hennes repertoar sträcker sig från barock till samtida musik, och hon har gjort internationella uruppföranden av flera verk av bl. a. estniska kompositöre. Den senaste, ”Cantilena” för violin och orkester, var skriven och tillägnad henne av Rein Rannap. Bland Anna-Liisa Bezrodnys kommande projekt kan nämnas inspelningen och uruppförandet av Timothy Dunnes violinkonsert ”Ribbon”, som tillägnats en ung kvinnlig violinist som dog i en tragisk helikopterolycka.

I slutet av 2010 utkom hennes skiva med den estniska kompositören Eino Tambergs violinkonsert. Projektet som var ett samarbete med Vanemuine-teatern och dirigenten Mihkel Kutson var en hyllning till kompositörens 80-årsdag.

Anna-Liisa har nyligen gett ut en DVD inspelad för ERP (Estonian Record Productions) med violinkonserter av Haydn och Mozart. DVD-skivan som hyllades av kritikerna är tillägnad hennes framlidne far, violinisten och dirigenten Igor Bezrodny.

Utöver sin aktiva solokarriär undervisar Anna-Liisa sedan 2007 på Purcell School och på Junior Guildhall School of Music and Drama. Anna-Liisa brinner för musikutbildning av framtida generationer. Hon är för närvarande en av Oxford Philharmonic Orchestras assisterande konsertmästare och solister.

Anna-Liisa Bezrodny spelar på en Amati-violin som ägs av Finska kulturfonden.

Fredrik Paulsson, violin & altviolin

Klicka för att öppna CV

Fredrik Paulsson spelar på en violin av J.B Guadagnini anno 1745, Piacenza genom Järnåkerfonden. Som kammarmusiker har han spelat med musiker som Janine Jansen, Leif-Ove Andsnes, Julius Drake, Natalie Clein, Colin Carr, Maxim Rysanov, Martin Fröst, Andreas Blau och Pierre-Laurent Aimard. Som solist har han spelat med dirigenter som Stig Westerberg, Sylvain Cambreling och Alexsander Lazarev.

Fredrik turnerar regelbundet över hela världen. Han har deltagit i internationella festivaler i Aldeburgh, Bath, Norwich, Edinburgh, Perth, Risör och Kuhmo, gjort konserter i Palais de Beaux Artes, Bryssel, Wigmore Hall, London, Konzertverein och Konzerthaus, Wien, Concertgebouw, Amsterdam och Alice Tully Hall, The Lincoln center, New York och turnerat med dirigenter som Emanuel Krivine, Yannick Nezet-Seguin, Vladimir Jurowski, Bernard Haitink och Nikolaus Harnoncourt.

Han är grundande primarie av Yggdrasilkvartetten. De har gjort flera inspelningar som varit nominerade till The Gramophone ”Record of the Year” Award, belönats med Times Record of the Month Award samt Cannes MIDEM Award.

Fredrik har ett konstnärligt samarbete med kammarorkestern Musica Vitae, turnerar regelbundet med pianotrion Drake-Paulsson-Poltera, har varit Artist in Residence på Sveriges Radio P2, verkat som konsertmästare i Svenska Kammarorkestern och Göteborgsoperans orkester samt skapat en ny serie på Musikaliska i Stockholm i samarbete med Sveriges Radio P2 med Stockholm Syndrome Ensemble.

Ellen Nisbeth, viola

Klicka för att öppna CV

Den svenskfödda altviolinisten Ellen Nisbeth är en av Skandinaviens mest intressanta unga solister och blev nyligen utsedd av ECHO (the European Concert Hall Organisation) till ett av deras stjärnskott under säsongen 2017–18. Hon gjorde sin internationella debut på prestigefyllda scener som Concertgebouw i Amsterdam, Barbican Center i London, Musikverein i Wien, Cité de la Musique i Paris och BOZAR i Bryssel m.fl. Nisbeth har nyligen inlett ett samarbete med BIS Records och släppte 2017 en mycket lovordad skiva, Let Beauty Awake.

Som solist har Ellen uppträtt med ledande orkestrar som Sveriges Radios symfoniorkester, Norges radios symfoniorkester, Bergens filharmoniska orkester, Trondheims symfoniorkester, Brandenburger Symphoniker, Göteborgs Symfoniker och Norrköpings Symfoniorkester. Hon har samarbetat med dirigenter som Neeme Järvi, Daniel Blendulf, Peter Gülke och Santtu-Matias Rouvali.

Ellen Nisbeth är mottagare av det svenska Solistpriset och vinnare av Nordiska solistpriset 2013. 

Ellen och Sveriges Radios symfoniorkester (Daniel Blendulf) uruppförde 2014 en violakonsert av Britta Byström. Konserten är tillägnad Ellen. Inspelningen släpptes av Daphne Records hösten 2014 och har kritikerrosats av nationella och internationella medier. För uppförandet att Byströms konsert omnämndes hon som ”en exemplarisk solist” av Gramophone och nominerades till en Grammis 2015. Violakonserten föregicks av Dream Day, ett soloverk för altviolin som Byström skrev för Nisbeth och som uruppfördes i finländsk radio 2013. 

Ellen framträder frekvent på internationella festivaler som Festspillene i Bergen, Oslo kammarmusikfestival, Stavanger kammarmusikfestival, Risør kammarmusikfestival, Vinterfest och Verbier Festival. Musiker hon spelat med innefattar Martin Fröst, Leif Ove Andsnes, Akiko Suwanai, Daniel Hope, Ray Chen, Natalie Clein, Truls Mørk, Martin Helmchen, Alexander Melnikov och Bengt Forsberg.

Nisbeth har studerat för professor Peter Herresthal på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Norges musikhögskola och the Royal College of Music i London

Nisbeth ger regelbundet mästarkurser och 2015 utsågs hon till docent vid musikutbildningen på Stavangers universitet. Ellen undervisar även på Edsbergs slott och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Hon spelar på en Dom Nicolo Amati-altviolin från 1714.

www.ellennisbeth.com

Senja Rummukainen, cello

Klicka för att öppna CV

Senja Rummukainen (f. 1994) erhöll första pris i Åbo nationella cellotävling 2014 och kom sommaren 2015 till final i cellotävlingen Guilhermina Suggia Prize i Portugal. Hon var även en av finalisterna i den högt ansedda Tjajkovskij-tävlingen år 2019. Senja uppträder regelbundet på musikfestivaler i Finland och har uppträtt som solisttillsammans med bl.a. Mariinsky-teaterorkestern, Helsingfors stadsorkester, Åbo filharmoniska orkester, Mellersta Österbottens Kammarorkester, Kuopio stadsorkester och Württembergische Philharmonie Reutlingen. Hon har även gjort inspelningar för YLE. 2017 utsågs Senja till 2:a solocellist i Helsingfors stadsorkester. Rummukainen studerar som bäst för Jens-Peter Maintz vid Universität der Künste i Berlin. Bland tidigare lärare kan nämnas Taru Aarnio, Marko Ylönen, Young-Chang Cho och Truls Mørk. Senja Rummukainen spelar på en Stefano Scarampella-cello från 1897, vilken hon tillhandahållits av Jorma Panula. 

Jan-Erik Gustafsson, cello

Klicka för att öppna CV

Cellisten Jan-Erik Gustafsson är för närvarande en av de mest framstående och eftertraktade solisterna och kammarmusikerna i dagens internationella musikvärld. Han inledde sina studier för Markku Luolajan-Mikkola vid Västra Helsingfors musikinstitut. Studierna fortsatte därefter för Mikhail Homitser och Frans Helmerson vid Edsbergs musikinstitut i Stockholm och han avlade sin solistdiplomexamen 1992.

Vid 15-års ålder placerade sig Gustafsson högt i EBU Young Musician-tävlingen i Köpenhamn, och har sedan dess uppträtt världen över både som solist och kammarmusiker. Han har spelat med otaliga högt ansedda orkestrar så som London Symphony Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Brisbane Symphony Orchestra, Australian Chamber Orchestra, Hobart Symphony Orchestra (Australien), Nederländernas, Berlins, Danmarks och Sveriges radiosymfoniorkestrar, Kungliga Filharmonikerna (Stockholm), Hong Kong Philharmonic Orchestra, Jerusalem symfoniorkester, Washington National Symphony Orchestra, New Yorks och Wiens kammarorkestrar, Camerata Bern och Amadeus Chamber Orchestra. Han har spelat med så gott som alla finländska orkestrar.

Jan-Erik Gustafsson har samarbetat med några av de mest framstående dirigenterna, så som Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, Leif Segerstam, Leonid Grin, Yan-Pascal Tortelier, Andrew Litton, Neeme Järvi, Daniel Harding m.fl.

1994 tecknade Jan-Erik Gustafsson ett kontrakt med American YCA agency (Young Concert Artists). Detta har lett till att han regelbundet turnerar som solist i USA, Europa och Fjärran Östern och uppträder i konsertsalar så som Carnegie Hall och Alice Tully Hall i New York, Kennedy Center i Washington, Suntory-salen i Tokyo och Brahms-Saal i Wien, Barbican Hall, Queen Elizabeth Hall och Wigmore Hall i London, och många fler. På kammarmusikfestivaler över hela världen har han samarbetat med bl.a. Pinchas Zukerman, Ralf Gothóni, Leif-Ove Andsnes, Paavali Jumppanen, Arto Satukangas, Leonidas Kavakos, Liana Isakadze och Ivry Gitlis.

1997 fick Jan-Erik Gustafsson en personlig inbjudan från dirigent Mstislav Rostropovitj att framföra Prokofjevs Sinfonia Concertante på cellokongressen i Sankt Petersburg tillsammans med S:t Petersburgs filharmoniska orkester. 

Jan-Erik Gustafsson har gjort flera inspelningar för Ondine och prisats för sina tolkningar världen över. Hans skiva med cellosonater av Szymanowski, Kodály och Schnittke (ODE 827-2) nominerades till årets skiva 1994 och hans skiva med Englunds cellokonsert (ODE 951-2) nominerades till årets skiva 2000, båda av IFPI Finland. Jan-Erik Gustafsson har spelat in Prokofjevs Sinfonia Concertante med Radions symfoniorkester och dirigent Sakari Oramo, framförandet kritikerrosades över hela världen.

Jan-Erik Gustafsson har hållit åtskilliga mästarkurser i Europa, USA och Asien, och undervisar för tillfället vid Sibelius-Akademin. 

Sedan 2006 är Jan-Erik Gustafsson konstnärlig ledare för Sibeliusdagarna i Lovisa. 

Han spelar på en Stefano Scarampella-cello från 1890.

Niekdegroot©JosepMolina.net

Niek de Groot, kontrabas

Klicka för att öppna CV

Den holländska kontrabasisten Niek de Groot är en av vår tids främsta solister. Niek började som trumpetist men övergick till kontrabas vid 18-års ålder. På ovanligt kort tid blev han förste kontrabasist i flera europeiska ensembler samt mottog en 10-år lång ordinarie tjänst som förste solokontrabasist för the Royal Concertgebouw Orchestra. Niek har hämtat inspiration från mästarkurser med bl. a. Frans Helmerson och Laurence Lesser och från samarbetet med Leonard Bernstein, György Sebök och Mstislav Rostropovich.

Sedan 2006 har Niek de Groot ägnat sig helt åt kammarmusik och solistframträdanden. Han uppträder regelbundet som solist och kammarmusiker i de mest kända konsertsalarna och musikfestivalerna. Hans repertoar innehåller en stor del nutida musik och han har samarbetat tätt med kompositörer som Kurtág, Stockhausen, Saariaho, Vasks och Gubaidulina.

En ny kritikerrosad solo-CD (Nimbus) gavs ut i juni 2015. Den första volymen av Hoffmeisters solokvartetter och Rossinis sonater utgavs för skivbolaget BIS 2017/2018. En ny kritikerrosad inspelning (AUDITE) av moderna duon för violin och kontrabas finns på marknaden sedan februari 2018. Bland kommande projekt kan nämnas en inspelning av Kurtágs kammarmusik (AUDITE) och uruppföranden av flera nya konserter för kontrabas.

Sedan 1996 verkar Niek som professor vid Folkwangs konstuniversitet i Essen, Tyskland. Han undervisar också på institutioner i Norge, Nederländerna, Italien, Spanien och håller regelbundet mästarkurser världen över.

Under sin karriär har Niek de Groot spelat på ovanliga kontrabasar av Cerutti, Bajoni och Amati. År 2016 fick han ett livslångt tillstånd att spela på den världskända Domenico Montagnana kontrabasen från 1747. Hans stråkar är specialgjorda för honom av Jochen Schmidt. Hans klassiska- samt barockstråkar är gjorda av Gerhard Landwehr.

www.niekdegroot.nl

Paavali Jumppanen, piano

Klicka för att öppna CV

Paavali Jumppanen tar sig gärna an större programhelheter. Som en av de mest aktiva och internationellt framgångsrika finländska pianisterna i sin generation förflyttar han sig utan svårigheter från Bachs Die Kunst der Fuge till Schönbergs pianokonsert och från Brahms konserter till Beethovens sonater. Han har uppträtt med många kända dirigenter så som David Robertson, Sakari Oramo, Osmo Vänskä och Jaap van Zweden. Jumppanen, som älskar Avant-garde, har samarbetat med många samtida kompositörer. Samarbetet med Pierre Boulez, William Duckworth, Henri Dutilleux, Perttu Haapanen och Lauri Kilpiö har gett Jumppanen ett mångsidigt perspektiv på musikens ständigt föränderliga natur.

Studierna förde Paavali Jumppanen via Sibelius-Akademin till Schweiz, där han studerade tre år under ledning av Krystian Zimmerman. Vid Basels musikakademi studerade han förutom piano, även klavikord, fortepiano och orgel – Jumppanen uppträder numera även som organist. Den ryska pianisten Konstantin Bogino har varit en viktig mentor under karriärens gång.

Jumppanen tillbringade läsåret 2011-12 som gäst vid musikvetenskapliga institutionen vid Harvard-universitetet i USA, där han fördjupade sig i wienklassicismens många dimensioner.  Han har framfört Beethovens och Mozarts pianosonater i flera mycket hyllade konsertserier i Finland och USA. Jumppanen är den första finländska pianisten som har spelat in Beethovens 32 pianosonater.

Förutom den internationella karriären som solist är Jumppanen också en populär lärare och har bl. a. verkat som gästande professor vid Sibelius-Akademin. Han är konstnärlig ledare för den internationella PianoEspoo-festivalen samt ordförande för den konstnärliga kommittén för den tvärkonstnärliga Väylä-festivalen i Nordkalotten. Förutom många skivutmärkelser har Paavali Jumppanen även tilldelats Jenny och Antti Wihuri-stiftelsens pris som erkännande för sitt arbete för det finländska kulturlivet.

www.paavalijumppanen.com 

Emil Holmström, piano

Klicka för att öppna CV

Emil Holmström uppträder som solist och kammarmusiker, som bandmusiker eller i gränsöverskridande tillställningar. Man träffar regelbundet på honom i samband med olika finländska festivaler och konsertserier, och han har uppträtt som solist med bl.a. Radions symfoniorkester, Lapplands kammarorkester och Tapiola Sinfonietta. För tillfället intresserar sig Holmström särskilt för 1800-tals flyglar (han har i sin ägo bl.a. en Bösendorfer från 1882) men även för vår tids musik och hela dess rikedom. Han framför ny musik tillsammans med Uusinta Ensemble, defunensemble och kammarorkestern Avanti!. Holmström har gjort flera inspelningar och premiärinspelningar för bl.a. Rundradion (Yle) och Alba Records. Han har studerat vid Sibelius-Akademin under ledning av Erik. T. Tawaststjerna och i Paris för Marie-Françoise Bucquet.

Holmström är en aktiv evenemangsarrangör och är bl.a. aktivt med i planeringen av konsertserien Klassiskt vid Sandudden och Korsdrag-festivalen.Storsatsningen under säsongen 2019-2020 utgörs av konsertserien Helsinki – Bösendorfer –1880 där han dyker ner i 1800-talets tyska repertoar,kryddad med influenser från norr. I början av 2019 gav Holmström ut en skiva tillsammans med violinisten Eriikka Maalismaa. Skivan, som innehöll Schumanns tre violinsonater, har fått beröm både i Finland och utomlands. 

www.emilholmstrom.com

Mirka Viitala, piano

Klicka för att öppna CV

Mirka Viitala började vid fyra års ålder studera piano under ledning av sin far. Därefter gick vägen via musikinstitutet i Kuusamo och Sibelius-Akademins ungdomsutbildning till Sibelius-Akademins linje för utövande tonkonst, där hon studerade för Hui-Ying Liu-Tawaststjerna, Teppo Koivisto, Matti Raekallio och prof. Ralf Gothoni. Viitala kompletterade sina studier under ledning av prof. Jan Wijns vid Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam. Hon har även deltagit i mästarkurser med Murray Perahia, Liisa Pohjola, Dmitri Bashkirov och Olli Mustonen.

Viitala har erhållit priser i flera nationella och internationella pianotävlingar, bl.a. 1:a pris vid Fazer pianotävlingen 1988 och Esbo kammarmusiktävlingen 1992 och 2:a pris vid Tel Hai Masterclass-pianotävlingen i Israel 1996. Hon har prisbelönats i Sibelius-Akademins Bead Vesa-pianotävling 1990 och 1999, samt erhållit Diploma di Merito-utmärkelsen från Sienan Accademia Musicale Chigiana 1994.

Mirka genomförde sin första konsert i samband med Sibelius-Akademins-debutserie i Helsingfors 1999 med stor framgång. Året därpå utgjordes höjdpunkterna bl. a. av recitalkonserter i Helsingfors festspels Unga Virtuoser-serie och på Schleswig-Holstein Music Festival i Tyskland. Hon har uppträtt som orkestersolist, som solist och som kammarmusiker, förutom sitt hemland, i Europa, USA, Israel, Ryssland och Sydafrika. Hon har sedan 2000 spelat in musik för YLE, bl.a. Sergei Prokofiev, Franz Liszt, Pasi Lyytikäinen, Jean Sibelius och Jean-Philippe Rameau.

Viitalas omfattande och mångsidiga solo- och kammarmusikrepertoar sträcker sig från barock till nyskriven musik; hon har uruppfört verk av ett antal inhemska och utländska kompositörer inklusive verk av Matthew Whittall, Pasi Lyytikäinen, Ari Romppanen och Henrik Denerin. 2009 gjorde Viitala det finländska uruppförandet av ”13 Ways of Looking at the Goldberg” som komissionerats av Irving S. Gilmore-stiftelsen. 2012 spelade hon in pianomusik av kompositören Fred Lerdahl för Bridge Records (USA), skivan har spelats på radio över hela USA. Åren 2006-2009 var hon konstnärlig ledare för Flyygelikuu-konsertserien (Nordhuset). Under de senaste åren har Viitalaåtskilliga gånger spelat tillsammans med Finlands ledande samtida musik-ensembler så som defunensemble, Avanti! och Zagros Ensemble. Sedan 2016 har hon varit medlem i UMUU-kollektivet, som specialiserat sig på historisk avantgarde-repertoar.

Tillsammans med pianisten Emil Holmström har hon Viitala & Holmström Piano Duo. Duons nuvarande stora projekt är att uppföra W. A. Mozarts samtliga fyrhändiga pianoverk.

Centret för konstfrämjande, Pro Musica-stiftelsen, A. Kordelins stiftelse, Jenny och Antti Wihuris stiftelse och Greta och William Lehtinens stiftelse har alla stött Viitalas konstnärliga arbete. År 2019 arbetar hon med stöd av Finska kulturfonden.

www.mirkaviitala.com

Helena Juntunen, sopran

Klicka för att öppna CV

Helena Juntunen är i dagsläget en av våra starkast lysande internationella sopranstjärnor. Juntunen gjorde sitt genombrott i rollen som Margaretha i Gounods opera Faust under Nyslotts operafestival 2002.

De senaste årens rolldebuter har varit bl.a. Mozart-rollerna Pamina, Grevinnan och Donna Elvira, Mimì i Puccinis opera La Bohème, Tatjana i Tjajkovskijs opera Eugen Onegin, rollen som Marietta i Korngolds opera ”Den döda staden” i Frankrike och Schweiz, rollen som Jenny i Kurt Weills opera ”Staden Mahagonnys uppgång och fall”, titelrollerna Madama Butterfly, Katja Kabanova och Salome samt rollen som Marie i Alban Bergs opera Wozzeck.

Juntunen har även setts på internationella scener och uppträtt på operahusen i bl.a. Bryssel, Nancy, Minnesota, Wien, Aix-en-Provence, Dresden, Göteborg, Montpellier, Nice, Sydney, Basel och Genua.

Under denna säsong kan man se Juntunen i Sebastian Fagerlunds Höstsonaten som framförs i Malmö, Hong Kong samt på Finlands nationalopera. Utöver detta gör hon rollen som Wozzecks Marie i Karlsruhe och Roxana på Nyslotts operafestivals nyuppsättning av Kung Roger.

Vår sopranstjärna har stiftat bekantskap med några av världens mest prestigefyllda konsertscener i Tokyo, Berlin, Amsterdam och London. Juntunen framför oftast musik av Jean Sibelius, Perttu Haapanen eller Esa-Pekka Salonen och har gjort inspelningar för bl.a. BIS Records, Alba och Ondine. Hennes senaste inspelning var av Sibelius Kullervo för skivbolaget Hyperion.

Janne Thomsen, flöjt

Klicka för att öppna CV

…”Janne Thomsen var en av kvällens stora stjärnor. Uppriktig spelglädje, perfekt teknik och en unik utstrålning kännetecknade hennes spel och framträdande på scenen”

– Süddeutsche Zeitung, München.

Janne Thomsen har etablerat sig som en ytterst framgångsrik och eftertraktad solist. Hon inledde sina musikaliska studier som 4-åring och blev senare utsedd till “Young Musician of the Year” i Danmark. Efter studier vid Royal Academy of Music i London och i solistklassen på Conservatoire de Musique de Paris fortsatte hon att vinna priser i betydelsefulla flöjttävlingar i Prag, Paris, Bayreuth, Rom, Wien och Boston. Janne Thomsen har även erhållit stipendier från Dronning Margrethe II og Prins Henriks fond och Augustinusfonden samt Holstebro Musikpris och Gadeprisen. 2016 fick hon titeln ARAM, “Associate of the Royal Academy of Music”, en ärofylld titel som tilldelas musiker som gjort en betydande insats inom musikvärlden.

Janne Thomsen har uppträtt som solist med orkestrar och ensembler så som English Chamber Orchestra, Czech Philharmonic, Kremerata Baltica, Salzburg Camerata, Vienna Chamber Orchestra och Moscow Soloists. Hon uppträder även med kända artister så som Maxim Vengerov, Gidon Kremer, Janine Jansen, Pierre Laurent Aimard, Yuri Bashmet, Joshua Bell, Jana Bouskova, Steven Isserlis och Mischa Maisky. Hon har även haft tätt samarbete med flera ledande kompositörer, bland andra Sofia Gubaidulina, Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm, Giya Kancheli, Peteris Vasks och Michael Berkeley.

Janne är grundare av och konstnärlig ledare för festivalen “Klassiske Dage” – Holstebro International Music Festival. Festivalen som äger rum i hennes hemstad har hyllats av pressen ända sedan starten 2005.

www.klassiskedage.dk/janne-thomsen-flute

Takuya Takashima, oboe

Klicka för att öppna CV

Takuya Takashima (född i Kushiro, Hokkaido, Japan) började som pianist i Kawai Music School där han även spelade trumpet, saxofon och oboe i skolans blåsorkester. Han utexaminerades 2001 från Hokkaido University of Education, Sapporo med Iwasaki Hiromasa, oboist i Sapporo symfoniorkester, som lärare. Takashima kom till Finland som utbyteselev, studerade på Sibelius-Akademin för Jouko Teikari och tog sin magisterexamen 2008. 2007-2008 var han residensmusiker vid Cité Internationale des Arts i Paris där han studerade oboe för Jacques Tys och barockoboe för Rafael Palacios. 

Takashima gjorde sin debut som solist med Sapporo symfoniorkester 1999, då han framförde Richard Strauss oboekonsert. Han vann första pris både i Hokkaido International Music Exchange Society-tävlingen (HIMES) och Lahtis blåstävling år 2000. Han erhöll bidrag från HIMES och Hokkaido Arts Foundation som stöd för sina utbytesstudier i Finland. Takashima har medverkat i Pacific Music Festival-akademin åren 2000, 2003 och 2004, där han spelat under ledning av Valery Gergievin, Bernard Haitinkin, Edo de Waartin, Fabio Luisin och Charles Dutoit.

Takashima har arbetat i Åbo filharmoniska orkester sedan 2001 och är numera orkesterns första oboist. Han har uppträtt vid Sapporo Pacific Music Festival, där han även verkat som intendent, under åren 2005-2013. Han har uppträtt som solist och kammarmusiker i Finland, Frankrike, Sydkorea och Japan. Takashima har uppträtt som gästsolist tillsammans med bl.a. Radions symfoniorkester ochHelsingfors stadsorkester, på Finlands nationalopera, med Tapiola Sinfonietta, Oslo filharmoniska orkester, Norges radios orkester och Norges nationaloperas orkester. Tillsammans med kompositören Paul Schütz har han spelat in improvisationsmusik till Josiah McElhenys installation ”Island Universe”, som visats på konstmuseer i London och Madrid. Han har undervisat på Åbonejdens musikinstitut och på Sibelius-Akademin. 

Otto Virtanen, fagott

Klicka för att öppna CV

Otto Virtanen inledde sina musikstudier i piano som 6-åring vid musikskolan i Ylä-Satakunta. Som 15-åring flyttade han över till konservatoriet i Tammerfors där han inledde fagottstudier för Stig Forsman. Han har även studerat vid Sibelius-Akademin under ledning av László Hara och Jussi Särkkä. Han har även fördjupat sig i komposition och orkestrering tillsammans med Tapio Nevanlinna och Leonid Bashmakov.

Fagottdiplomet avlades 1997 och 2000 blev Virtanen färdig musikmagister. Han har även kompletterat sina studier med mästarkurser för bl. a. Agers Svendsen och Pascal Gallois.

Otto Virtanen inledde sin orkesterkarriär som fagottist i Helsingfors stadsorkester 1995-1999 och fortsatte sedan som solofagottist i Tampere Filharmonia 1999-2004. Sedan hösten 2004 är han 1. solofagottist i Radions symfoniorkester.

Vid sidan om orkestermusikerskapet är Otto en aktiv kammarmusiker och ambassadör för det mångsidiga instrumentet fagott. Han har uppträtt som solist med många av landets orkestrar, gjort flertalet inspelningar för Rundradion samt uppträtt på många inhemska festivaler. Han har samarbetat med flera finländska kompositörer och uruppfört många verk. I sina konsertprogram kombinerar han gärna verk från olika epoker, allt från barocken till 2000-talsmusik. 

Ottos har samma älsklingshobby som flera av USA:s senaste presidenter. Alltså inte okontollerat twittrande, men ett visst anrikt skotskt bollspel.

József Hárs, valthorn & dirigent

Klicka för att öppna CV

Finsk-ungerska dirigenten József Hárs är en av de musiker som är ödesbestämda att stå framför en orkester. Samtidigt som han är första valthornist för Radions symfoniorkester så jobbar han aktivt som dirigent för de ledande orkestrarna och musikensemblerna i Finland. 

Hárs har dirigerat nästan alla professionella orkestrar i Finland, inklusive Radions symfoniorkester och Helsingfors stadsorkester. Han har samarbetat och turnerat med diverse ensembler, så som Uusinta Ensemble.

József Hárs föddes i Ungern 1976 och började ta valthorns- och pianolektioner vid 8-års ålder på musikskolan i sin hemstad, Pápa. Han flyttade till Freiburg, Tyskland, för valthornsstudier och för att ägna sig åt en karriär som musiker. Efter att han slutfört sin examen i Frankfurt och jobbat som orkestermusiker i Österrike, flyttade han till Finland för att gå med i Radions symfoniorkester år 2006. Sedan 2009 har han varit första valthornist i orkestern. József studerade dirigering vid Sibelius-Akademin under åren 2011-2014, under ledning av Leif Segerstam och Atso Almila. Viktiga gästlärare för honom har varit bl.a. Jorma Panula, Hannu Lintu, Mikko Franck, Sakari Oramo, Susanna Mälkki och John Storgårds.

Han ser sig själv som musikens och publikens tjänare, om det så handlar om att underhålla en konsertsal fylld med barn, att uppträda inför beundrare av modern musik, eller att producera musik i en studio. Han bemästrar allt detta på högsta nivå, med en distinkt stil och med glimten i ögat. 

Jukka Perko, saxofon

Klicka för att öppna CV

Saxofonisten Jukka Perko (f. 1968) var bara tonåring när han spelade sig in i publikens hjärtan på Pori Jazz-festivalen 1986. Året därpå inbjöds han att spela i orkestern i samband med Dizzy Gillespies 70-årsjubileums Big Band-turné. Numera vävs jazzrytmiken och det fria flödet av idéer som kännetecknar Perkos konst ihop med hjärtslagen i den traditionella finska musiken – från psalmernas kraftfulla harmonier till Olavi Virtas tangomusik.

För Jukka Perko är musik ett sätt att existera. Han lärde sig att spela på samma sätt som han lärde sig att tala, genom att lyssna och härma. Perko närmar sig musiken ur tystnad och förklarar sin attityd till att spela och komponera som att balansera mellan perfektionism och att samtidigt komma till rätta med ofullkomlighet. Det är kanske anledningen till varför hans toner klingar med något som vissa skulle kalla för nåd.

jukkaperko.com

Christoffer Sundqvist, klarinett

Klicka för att öppna CV

Christoffer Sundqvist inledde sina klarinettstudier vid Jakobstads konservatorium för Bernhard Nylund. År 2002 tog han sitt diplom vid Sibelius-Akademin för Anna-Maija Korsimaa. Han fortsatte sin utbildning vid musikhögskolan i Basel under professor François Bendas ledning och har också deltagit i mästarkurser för Hans Rudolf Stalder, Guy Deplus, Charles Neidich och Ronald van Spaendonck samt studerat kammarmusik för flera betydande musiker. Sundqvist vann ett delat första pris vid Crusell-klarinettävlingen år 2002. Han har också beviljats Pro Musica-medaljen samt två EMMA pris för bästa klassiska skivinspelning.

Sundqvist valdes av Radions symfoniorkester till årets debutant 2004. Under de senaste åren har han spelat som solist med nästan samtliga finländska orkestrar. Till hans utländska solistuppdrag hör gästspel med BBC Symphony Orchestra, Göteborgs symfoniorkesterl, Nordwestdeutche Philharmonie, Norrköpings symfoniorkester samt ERSO Tallinn under ledning av dirigenter såsom Jukka-Pekka Saraste, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, Karl-Heinz Steffens och Hannu Lintu. Säsongen 2016-17 debuterar han bl.a med NDR Hannover samt Camerata Hamburg.

Sundqvist är även aktiv som kammarmusiker och är en återkommande gäst vid Festivaler Som Kuhmo, Kempten Classix, West cork Chamber music och Crusell veckan i Nystad. 2016 debuterar han bl.a i Muziekgebouw Amsterdam.

Sommaren 2007 uppträdde Sundqvist vid Helsingfors festspel vid en konsert som presenterade kammarmusik av Magnus Lindberg och i maj 2008 uruppförde Sundqvist i Helsingfors Magnus Lindbergs Trio för klarinett, cello och piano. Det senaste uruppförandet var i september i år, av Erkki-Sven Tüürs klarinettkonsert Peregrinus tillsammans med Radions symfoniorkester under ledning av Hannu Lintu. Sundqvist gör skivinspelningar för Ondine, BIS och Alba. Till kommande projekt hör bla. En komplett inspelning av Spohrs 4 klarinettkonserter med NDR Hannover 2017. Sedan 2005 har Sundqvist varit Radions symfoniorkesters soloklarinettist. Han undervisar även klarinettspel vid Sibelius-Akademin och håller regelbundet mästarkurser.

Hösten 2012 utsågs Sundqvist till konstnärlig ledare för Jakobstads Sinfonietta och sedan hösten 2013 delar han det konstnärliga ledarskapet för RUSK-festivalen med tonsättaren Sebastian Fagerlund. 

Jarmo Saari, gitarr

Klicka för att öppna CV

Jarmo Saari (f. 1970) är en av sin generations mest särpräglade gitarrister. Den här musikern, tonsättaren och producenten har uppträtt i över 30 olika länder, spelat på över hundra skivor och erhöll år 2012 Finlandspriset för sin konstnärliga verksamhet. Med sin musik till konserter, filmer, koreografier, teatrar och skivor är han känd för sin visuella kompositionsstil, samt sina mångfacetterade kollage av bl.a. gitarr, röst och olika mera ovanliga instrument som theremin, barockcello, trombon och glasharpa. Tyska skivbolaget Membran gav i år ut Jarmo Saari Republics nya album ”Soldiers of Light”.

ZetaBooXL, Reuna samt FilmtetJarmo Saari Solu, Trubamolli och Republic hör till hans skapelser. Saari har jobbat som gitarrist, multi-instrumentalist och kompositör med bl.a. Tero Saarinen, Jukka Perko, Michael Brecker, Tapiolakören, Avanti!, Emma Salokoski, Timo Lassy, RSO, Meta4 -kvartetten, Susanna Haavisto, EBB, Esko Salminen, Mika Kaurismäki, Helsingfors stadsorkester, Anna-Mari Kähärä, Trilok Gurtu, Pekka Kuusisto, UMO, Tuomari Nurmio, Don Huonot, Jorma Hynninen och Pepe Deluxe.

www.jarmosaari.com

Sivan Magen, harpa

Klicka för att öppna CV

Hyllad som en ”harpist med ett register utöver det vanliga” vars ”briljanta ljud och beaktansvärda tekniska skarpsinnighet krossar alla stereotyper om instrumentet” (NY Times) är Sivan Magen den enda israelen som har vunnit den internationella harptävlingen i Israel, Pro Musicis International Award och år 2012 Borletti-Buitoni Trust Award, korad av en kommitté ledd av Dame Mitsuko Uchida. Han har uppträtt som recitalmusiker och solist med orkestrar runtom i USA, Sydamerika, Europa och Israel, på arenor som Carnegie Hall, Wigmore Hall, Operahuset i Sydney och Konserthuset i Wien och med orkestrar så som Israel Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Saint-Paul Chamber Orchestra, the Scottish Chamber Orchestra, Sydney Symphony och Wiener KammerOrchester. 

Som ivrig kammarmusiker har Magen uppträtt på Marlboro, Aspen, Rosendal, Kuhmo, Delft och Jerusalem internationella kammarmusikfestivaler med Musicians from Marlboro och samarbetat med artister som Nobuko Imai, Shmuel Ashkenazi, Gary Hoffman, Emmanuel Pahud, Susanna Phillips, Danel-, Calder- och Dover-kvartetterna samt med medlemmar från Guarneri- och Juilliard-kvartetterna. Han är en av grundarna till det prisbelönta Israeli Chamber-projektet och grundade också Trio Tre Voci tillsammans med flöjtisten Marina Piccinini och altviolinisten Kim Kashkashian.

Utöver två soloalbum för Linn Records har Magen gett ut hyllade inspelningar för Avie, Azica, Koch International, ECM och Musicians from Marlboro. Våren 2017 var han gästprofessor vid konservatoriet i Paris och sedan september 2017 är han första harpist i Radions symfoniorkester. 

Mellersta Österbottens Kammarorkester

Klicka för att öppna CV

Flerfaldigt prisbelönade Mellersta Österbottens Kammarorkester (MÖK) har fungerat som professionell kammarorkester sedan år 1989, och dess homogena klang och dynamiska slagkraft är resultat av ett långvarigt samarbete. Juha Kangas grundade orkestern år 1972 för vilken han fungerade som konstnärlig ledare ända fram till slutet av år 2008. Orkesterns repertoar spänner över samtliga musikhistoriska epoker från barock till nutid. För inte minst vår tids finländska musik är orkestern en utmärkt ambassadör. Pehr Henrik Nordgren (1944–2008) fungerade länge som kammarorkesterns ’huskompositör’ samtidigt som orkestern upprätthåller mycket nära kontakter med både baltiska och nordiska tonsättare.

Mellersta Österbottens Kammarorkester har ca 170 uruppföranden, varav de flesta är egna beställningsverk. Skivinspelningarna uppgår till ca 70. Orkestern gästar inhemska och internationella musikfestivaler och har turnerat och uppträtt utomlands förutom i Europa även i Japan och New York. Sommaren 2019 kommer orkestern konsertera igen på den berömda Mozart-festivalen i Würzburg, Tyskland.

Under åren 2013-2019 fungerade Sakari Oramo som MÖK:s konstnärliga ledare. MÖK:s och Oramos inspelning av C. Ph. E. Bachs symfonier 1-6 för skivbolaget Alba belönades med en Emma i kategorin Årets klassiska album 2014. Samma skiva var nominerad till BBC Music Magazine Awards årets skiva. MÖK:s och hederskapellmästare Juha Kangas’ skiva ’A Finnish Elegy’ (2018, Alba) var nyligen nominerad till ett ICMA-pris (International Classical Music Awards) och till en Emma. 

Fr.o.m. hösten 2019 fungerar violinisten Malin Broman som MÖK:s konstnärliga ledare. 

I Violin
Reijo Tunkkari
Matti Vanhamäki
Kati Niemelä
Andrei Sytchak
Saana Laitinen

II Violin
Teija Pääkkönen
Annica Brännkärr
Saana Parviainen
Heidi Ilmolahti
Maria Pulakka

Altviolin
Hanna Pakkala
Ari Hanhikoski
Rosa Parada
Liisa Tamminen

Cello
Janne Virkkala
Lauri Pulakka
Ulla Lampela

Kontrabas
Oskari Hannula
Julius Pyrhönen

SAMT:

Valthorn
Iiro Koskinen

Slagverk
June Binnie

Novia Inredningsarkitektur

Klicka för att öppna CV

NOVIAS utbildning inom inredningsarkitektur är det enda svenskspråkiga inredningsarkitekturprogrammet på högskolenivå i Finland. Studierna innehåller både teoretiska ämnen och praktiska uppgifter där bland annat teckning, komposition, digitala verktyg och tredimensionell gestaltning är viktiga redskap. I studierna ingår både samarbetsprojekt med näringslivet och projekt som förverkligas inom skolan. Tyngdpunkten ligger på människans behov och trivsel. Novia Inredningsarkitektur samarbetar med RUSK 2019.

”Vår scenografi till RUSK är inspirerad av skogsbränder. Skogsbränder kan få oss människor att känna oss maktlösa, men det kan också ses som en stor makt från naturen som tar över det lugna.”

Studerande: Emelie Asplund, Iryna Hansten, Jenny Sommardahl, Sofia Jägerskiöld, Nicolina Lindahl, Niklas Lindholm, Janina Nylund, Tekla Sundqvist, Catarina Clayhills, Moa Lundqvist, Camilla Nabb, Elin Larsson och Maike Jansen.

Handledare: Elina Rebers och Anders Aromäki.