Taiteilijat

 

Elina Vähälä, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Yhdysvaltain Iowassa syntynyt mutta jo pikkulapsena Suomeen muuttanut Elina Vähälä kuuluu Suomen kansainvälisimpiin viulisteihin. Sibelius-Akatemiassa Vähälän opettaja oli Tuomas Haapanen, ja muita tärkeitä mentoreita ovat olleet Ana Chumachenco ja Peter Csaba. Valmistumisvuotenaan 1999 Vähälä voitti arvostetun Young Concert Artists International Auditions -kilpailun New Yorkissa.

Vähälä on ansainnut maineensa laaja-alaisella repertuaarillaan, joka kattaa konserttoja ja kamarimusiikkia barokista nykypäivään. Vuonna 2012 hän kantaesitti tilaamansa Jaakko Kuusiston viulukonserton, jonka hän myös äänitti BIS-yhtiölle vuonna 2013 samalle levylle John Coriglianon Punainen viulu -konserton kanssa. Vähälä on kantaesittänyt myös Aulis Sallisen Kamarikonserton sekä Curtis Curtis-Smithin Kaksoiskonserton yhdessä pianisti-kapellimestari Ralf Gothónin kanssa. Kalevi Ahon viulukonserton nro 2 Vähälä kantaesitti vuonna 2016.

Vähälän viimeaikaisiin kohokohtiin kuuluvat esiintymiset Minnesotan orkesterin, Detroitin ja Houstonin sinfonikoiden, Lyonin kansallisen sinfoniaorkesterin, Tukholman kuninkaallisten filharmonikoiden sekä Singaporen sinfoniaorkesterin kanssa. Syyskuussa 2015 Vähälä soitti televisioidussa konsertissa lähes mahdottomana pidetyn Sibeliuksen viulukonserton varhaisversion Radion sinfoniaorkesterin solistina Hannu Linnun johdolla.

Soittotehtäviensä ohella Vähälä on 2009 toimintansa aloittaneen Viuluakatemian perustajajäsen sekä Karlsruhen musiikkikorkeakoulun viuluprofessori.

Vähälän soitin on Giovanni Battista Guadagnini vuodelta 1780.

www.elinavahala.com

Anna-Liisa Bezrodny, viulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Anna-Liisa Bezrodny syntyi arvostettuun moskovalaiseen muusikkoperheeseen ja on tällä hetkellä kysytty solisti, konsertoija ja kamarimuusikko. Hänen saavutuksensa ovat keränneet suurta arvostusta ympäri maailmaa. Jo kaksivuotiaana hän aloitti viuluopintonsa vanhempiensa johdolla ja 9-vuotiaana hän jatkoi niitä Sibelius-Akatemiassa vanhempiensa professori Igor Bezrodnyn ja professori Mari Tampere-Bezrodnyn luokalla. Myöhemmin hän opiskeli Lontoossa, jossa hän voitti kultamitalin (the Gold Medal), Guildhall School of Music and Drama -koulun korkeimman palkinnon vuonna 2006. Saman palkinnon ovat aiemmin voittaneet mm. Bryn Terfel ja Jacqueline du Pré. 

Vuosien varrella Anna-Liisa on esiintynyt orkesterien solistina maailman arvostetuimmilla konserttilavoilla, joista mainittakoon Royal Festival Hall, Barbican Hall, Wigmore Hall, Konzerthaus Berlin, Kölner Philharmonie, Cadogan Hall, Finlandia-talo, Estonia-sali, Pietarin filharmonian sali, Moskovan konservatorion suuri ja pieni sali, Rachmaninov-talo, ja lukemattomia muita. Anna-Liisa on työskennellyt lukuisien huippukapellimestarien kanssa, heidän joukossaan mm. Leif Segerstam, Nikolay Alekseyev, Eri Klas, Paavo Järvi, Olari Elts, Sian Edwards, Sascha Goetzel, Juha Kangas, Mihkel Kutson, Robin O’Neil, Arvo Volmer ja Paul Magi. Hän soittaa usein tunnetun pianisti Ivari Iljan (Dmitri Hvorostovskin pianisti) kanssa. He levyttivät yhdessä debyyttialbumin Alba Records -yhtiölle, ja levy sai ylistävän vastaanoton kaikkialla maailmassa. 

Anna-Liisa on palkittu useilla palkinnoilla, kuten Rotary-klubin erikoispalkinto, Lontoon Musicians’ Benevolent Fundin Ian Flemingin hyväntekeväisyyspalkinto, Martin Musical Scholarship Award, Hattori-säätiön ja Myra Hessin säätiön palkinnot, Ricci-säätiön palkinto 2009, Making Music -säätiön nuori taiteilija -palkinto 2009, Heifetzin kansainvälisen viulukilpailun palkinto, kansainvälinen Brahms-viulukilpailu, jne. Vuonna 2005 Bezrodny palkittiin Lontoon sinfoniaorkesterin nuorille taiteilijoille myönnettävällä PROMIS-palkinnolla, ja samana vuonna hän vastaanotti kunniapalkinnon suomalaiselta Pro Musica -säätiöltä. Kaudella 2016–17 Bezrodny sai Viron kulttuurisäätiön vuoden muusikko -kunniamaininnan kansainvälisestä ja tuotteliaasta konsertoinnistaan. 

Bezrodnyn soittoa on kuultu useaan otteeseen Suomen ja Viron televisioissa ja yleisradioissa, NBC:llä sekä BBC Radio 3:llä Isossa-Britanniassa. Viime kausina Bezrodny on käynyt esiintymässä mm. Lontoon Philharmonia-orkesterin, Lontoon Royal Philharmonic Orchestran, Birminghamin kaupungin sinfoniaorkesterin, Moskovan sinfoniaorkesterin, Zürichin kamariorkesterin, Helsingin kaupunginorkesterin, Lahti Sinfonian, Turun kaupunginorkesterin, Gewandhaus Leipzigin, Viron kansallisen orkesterin, Tallinnan kamariorkesterin, Riian sinfoniaorkesterin, Georgian kamariorkesterin, Vilnan kaupunginorkesterin ja unkarilaisen Pécsin kaupunginorkesterin solistina. 

Bezrodny on omistautunut kamarimuusikko ja on tehnyt yhteistyötä huippumuusikoiden kuten Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Ida Händel, Liana Isakadze, Alexander Rudin, Peeter Laul jne. kanssa. Hänen repertuaarinsa ulottuu barokista nykymusiikkiin, ja hän on kantaesittänyt useita teoksia mm. virolaisilta säveltäjiltä. Viimeksi Rein Rannap sävelsi ja omisti Bezrodnylle teoksen Cantilena viululle ja orkesterille. 

Lähitulevaisuudessa Anna-Liisa Bezrodnyn suunnitelmiin kuuluu Timothy Dunnin Ribbon- viulukonserton kantaesittäminen ja levyttäminen. Teos on omistettu nuorelle naisviulistille, joka kuoli traagisesti helikopterionnettomuudessa. 

Vuonna 2010 Bezrodny levytti virolaissäveltäjä Eino Tambergin viulukonserton yhteistyössä Vanemuinen teatterin ja kapellimestari Mihkel Kutsonin kanssa säveltäjän 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. 

Hiljattain Bezrodny julkaisi ERP Recordsille (Estonian Record Productions) tuotetun DVD:n, jolla hän soittaa Mozartin ja Haydnin viulukonserttoja. DVD sai kiittävän vastaanoton. DVD on omistettu hänen edesmenneelle isälleen, viulisti-kapellimestari Igor Bezrodnylle. 

Kiireisen soolouransa ohella Bezrodny on vuodesta 2007 asti opettanut Guildhall School of Music and Drama -koulussa sekä Purcell-koulussa Lontoossa, ja hän suhtautuu intohimoisesti musiikin opetukseen tuleville sukupolville. Hän toimii tällä hetkellä myös Oxfordin filharmonisen orkesterin yhtenä apulaiskapellimestarina sekä solistina. 

Anna-Liisa Bezrodny soittaa tällä hetkellä Amati-viulua, jonka hänelle on lainannut Suomen Kulttuurirahasto. 

Fredrik Paulsson, viulu & alttoviulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Fredrik Paulsson soittaa Järnåkersäätiön kautta lainassa olevaa J.B Guadagnini viulua vuodelta 1745. Hän on kamarimuusikkona tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Janine Jansenin, Leif-Ove Andsnesin, Julius Draken, Natalie Cleinin, Colin Carrin, Maxim Rysanovin, Martin Fröstin, Andreas Blauin sekä Pierre-Laurent Aimardin kanssa. Hän on solistina tehnyt yhteistyötä eri kapellimestareiden kanssa, kuten Stig Westerberg, Sylvain Cambreling ja Alexsander Lazarev.

Fredrik kiertää maailmaa säännöllisesti. Hän on osallistunut lukuisiin kansainvälisiin festivaaleihin Alderburghissa, Bathissa, Norwichissa, Edinburghissa, Perthissä, Risörissä ja Kuhmossa. Hän on myös konsertoinut Palais de Beaux Artesissa, Brysselissä, Lontoon Wigmore Hallissa, Wienin Konzertyereinissä ja Konzerthausissa, Amsterdamin Concertgebouwissa, New Yorkin Alice Tully Hallissa ja Lincoln Centerissä. Hän on kiertänyt eri kapellimestareiden kanssa kuten Emanuel Krivine, Yannick Nezet-Seguin, Vladimir Jurowski, Bernhard Haitink ja Nikolaus Harnoncourt. 

Hän on Yggdrasil-kvartetin perustaja viulisti. Kvartetti on tuottanut monta äänitettä, jotka ovat olleet ehdolla The Gramophone ”Record of the Year”-palkinnon saajaksi sekä vastaanottaneet Times Record of the Month-palkinnon ja Cannes MIDEM-palkinnon. 

Fredrik tekee taiteellista yhteistyötä kamariorkesteri Musica Vitaen kanssa, kiertää säännöllisesti pianotrio Drake-Paulsson-Polteran kanssa sekä on ollut Artist in Residence Ruotsin Radio P2:ssa. Hän on toiminut konserttimestarina Svenska Kammarorkesternissa ja Göteborgsoperan-orkesterissa sekä tuottanut uuden sarjan Musikaliska-konserttitalossa Tukholmassa yhteistyössä Ruotsin Radio P2 ja Stockholm Syndrome Ensemblen kanssa. 

Ellen Nisbeth, alttoviulu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Ruotsalaissyntyinen alttoviulisti Ellen Nisbeth on Skandinavian kiinnostavimpia nuoria solisteja. ECHO (the European Concert Hall Organisation) valitsi hänet äskettäin yhdeksi nousevista tähdistään kaudella 2017–18.  Hän debytoi kansainvälisesti maineikkailla näyttämöillä, joista mainittakoon Amsterdamin Concertgebouw, Lontoon Barbican Center, Wienin Musikverein, Pariisin Cité de la Musique ja Brysselin BOZAR. Nisbeth on hiljattain aloittanut yhteistyön BIS Recordsin kanssa ja julkaisi kriitikoiden ylistämän levyn, Let Beauty Awake, vuonna 2017.

Ellen on esiintynyt johtavien orkestereiden solistina. Näistä voidaan mainita Ruotsin radion sinfoniaorkesteri, Norjan radion sinfoniaorkesteri, Bergenin filharmoninen orkesteri, Trondheimin sinfoniaorkesteri, Brandenburger Symphoniker, Göteborgin sinfonikot ja Norrköpingin sinfoniaorkesteri. Hän on tehnyt yhteistyötä useiden kapellimestareiden kanssa, joista voidaan mainita Neeme Järvi, Daniel Blendulf, Peter Gülke ja Santtu-Matias Rouvali.

Ellen Nisbethille on myönnetty ruotsalainen Solistpriset-palkinto. Hän voitti myös pohjoismaisen Nordiska Solistpriset -palkinnon vuonna 2013. 

Ellen on yhdessä Ruotsin radion sinfoniaorkesterin (joht. Daniel Blendulf) kanssa kantaesittänyt alttoviulukonserton, jonka Britta Byström on säveltänyt Ellenille. Daphne Records julkaisi levyn syksyllä 2014 ja sekä kansalliset että kansainväliset mediat ovat ylistäneet sitä. Byströmin konserton kantaesittämisen yhteydessä Gramophone nimitti Nisbethiä ”esimerkilliseksi solistiksi” ja hänet nimettiin Grammis 2015 -palkintoehdokkaaksi. Alttoviulukonserttoa edelsi Dream Day, Byströmin Nisbethille säveltämä sooloteos alttoviululle, joka kantaesitettiin Suomen radiossa vuonna 2013. 

Ellen esiintyy toistuvasti kansainvälisillä festivaaleilla, kuten Festspillene i Bergen, Oslon, Stavangerin ja Risørin kamarimusiikkifestivaalit, Vinterfest ja Verbier Festival. Hän on esiintynyt lukuisten muusikoiden kanssa, joita ovat m. Martin Fröst, Leif Ove Andsnes, Akiko Suwanai, Daniel Hope, Ray Chen, Natalie Clein, Truls Mørk, Martin Helmchen, Alexander Melnikov ja Bengt Forsberg.

Nisbeth opiskeli professori Peter Herresthalin johdolla Tukholman kuninkaallisessa musiikkikorkeakoulussa, Norjan musiikkikorkeakoulussa ja Lontoon Royal College of Musicissa.

Nisbeth opettaa säännöllisesti mestarikursseilla ja vuonna 2015 hänet valittiin Stavangerin yliopiston musiikinkoulutuksen apulaisprofessoriksi. Ellen opettaa myös Edsbergin linnassa ja Tukholman kuninkaallisessa musiikkikorkeakoulussa.

Hänen soittimensa on Dom Nicolo Amati -alttoviulu vuodelta 1714.

Senja Rummukainen, sello

Avaa CV klikkaamalla tästä

Senja Rummukainen (s. 1994) voitti ensimmäisen palkinnon Turun sellokilpailussa 2014. Kesällä 2015 Senja oli finalisti Guilhermina Suggia Prize-sellokilpailussa Portugalissa. Vuonna 2019 hän sai 6. palkinnon arvostetussa Tchaikovsky-kilpailussa ja sai kutsun Mikkelin musiikkijuhlille Mariinsky-orkesterin ja Valery Gergijevin solistiksi. Hän esiintyy säännöllisesti musiikkifestivaaleilla Suomessa ja ulkomailla, ja näistä mainittakoon Naantalin musiikkijuhlat, Turun musiikkijuhlat, Oulun musiikkijuhlat, Joensuun musiikkijuhlat, Kauniaisten musiikkijuhlat, Grieg in Bergen-festivaali sekä RUSK-festivaali. Hän oli Korsholman musiikkijuhlien nuori taiteilija vuonna 2015 ja on vuodesta 2016 kuulunut Kuhmon kamarimusiikin ”Nuoret kamarimuusikot”- ohjelmaan. Solistina hän on soittanut mm. Helsingin kaupunginorkesterin, Turun filharmonisen orkesterin, Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin, Kuopion kaupunginorkesterin kanssa, Pori Sinfoniettan, Vaasan kaupunginorkesterin, Joensuun Kaupunginorkesterin, Pietarin filharmonikoiden, Württembergische Philharmonie Reutlingenin, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Músican, sekä Bad Reichenhallin filharmonikoiden kanssa. Senja on tehnyt nauhoituksia YLE:lle.

Rummukainen on aktiivinen kamarimuusikko ja Senjan jousitrio voitti NMH:n kamarimusiikkikilpailun vuonna 2017. Hänet valittiin Helsingin kaupunginorkesterin 2. soolosellistiksi 2017. Hän on yksi Kamarikesä-festivaalin taiteellisista johtajista yhdessä Johannes Piirron, Kasmir Uusituvan, Tami Pohjolan ja Riina Piirilän kanssa. 

Rummukainen aloitti maisteriopintonsa syksyllä 2017 Berliinin Universität der Künstessä Jens-Peter Maintzin luokalla. Hänen aikaisempia opettajia ovat olleet Taru Aarnio Itä-Helsingin musiikkiopistossa, Marko Ylönen Sibelius-Akatemiassa, Young-Chan Cho Folkwang Universität der Künstessa ja Truls Mørk Norges Musikhøgskolessa. 

Senja Rummukaista ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Wihurin säätiö, Kordelinin säätiö, Paulon säätiö, Lehtisen säätiö, Pro Musica-säätiö sekä Wegelius-säätiö. Senjalla on tällä hetkellä käytössään Stefano Scarampella-sello vuodelta 1897, jonka hänelle on ystävällisesti antanut käyttöön Jorma Panula.

Jan-Erik Gustafsson, sello

Avaa CV klikkaamalla tästä

Sellisti Jan-Erik Gustafsson kuuluu tällä hetkellä merkittävimpien ja kysytyimpien solistien ja kamarimuusikkojen joukkoon kansainvälisissä musiikkipiireissä. Hän aloitti opintonsa Markku Luolajan-Mikkolan johdolla Länsi-Helsingin musiikkiopistossa ja jatkoi opintojaan Mikhail Homitserin ja Frans Helmersonin opissa Edsbergin musiikkiopistossa Tukholmassa, suorittaen solistidiplomitutkinnon vuonna 1992. 

Gustafsson sijoittui hienosti viisitoistavuotiaana EBU:n Young Musician -kilpailussa Kööpenhaminassa ja hän on sittemmin esiintynyt ympäri maailmaa niin solistina kuin kamarimuusikkona. Hän on esiintynyt lukuisten merkittävien orkestereiden kanssa, kuten Lontoon, Bournemouthin, Brisbanen, Hobartin (Australia), Jerusalemin ja Washingtonin sinfoniaorkestereiden ja Berliinin, Hollannin, Tanskan ja Ruotsin radion sinfoniaorkestereiden solistina sekä Australian, New Yorkin, Wienin, Camerata Bernin ja Amadeuksen kamariorkestereiden sekä Tukholman ja Hong Kongin filharmonisten orkestereiden solistina. Hän on myös esiintynyt miltei kaikkien suomalaisten orkestereiden solistina. 

Jan-Erik Gustafsson on tehnyt yhteistyötä joidenkin merkittävimpien kapellimestareiden kanssa, joista mainittakoon Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, Leif Segerstam, Leonid Grin, Yan-Pascal Tortelier, Andrew Litton, Neeme Järvi, Daniel Harding ja lukuisat muut. 

Vuonna 1994 hän solmi sopimuksen American YCA (Young Concert Artists) -agentuurin kanssa. Tämän myötä hän on tehnyt säännöllisiä kiertueita solistina USA:ssa, Euroopassa ja Kaukoidässä. Hän on esiintynyt tunnetuissa konserttisaleissa, esim. New Yorkin Carnegie ja Alice Tully Hall, Washingtonin Kennedy Center, Tokion Suntory-sali, Wienin Brahms-sali, Lontoon Barbican, Queen Elizabeth ja Wigmore Hall sekä monet muut. Hän on tehnyt yhteistyötä kamarimusiikkifestivaaleilla ympäri maailmaa esimerkiksi Pinchas Zukermanin, Ralf Gothónin, Leif-Ove Andsnesin, Paavali Jumppasen, Arto Satukankaan, Leonídas Kavákoksen, Liana Isakadzen, Ivry Gitliksen sekä lukuisten muiden taiteilijoiden kanssa. 

Vuonna 1997 Jan-Erik Gustafsson vastaanotti henkilökohtaisen kutsun kapellimestari Mstislav Rostropovichilta esittää Prokofjevin Sinfonia Concertante Pietarin filharmonisen orkesterin kanssa Pietarin sellokongressissa Venäjällä. 

Jan-Erik Gustafsson on tehnyt useita levytyksiä Ondine levy-yhtiölle. Levytykset ovat keränneet maailmanlaajuista suosiota ja kiitosta hänen tulkinnoistaan. IFPI Finland ry valitsi hänen sellosonaatteja sisältävän levynsä (ODE827-2) Vuoden levyksi 1994. Levy sisältää Szymanowskin, Kodályn ja Schnittken sonaatteja. Sama taho valitsi hänen levytyksensä Englundin sellokonsertosta (ODE 951-2) Vuoden levyksi 2000. Jan-Erik Gustafsson levytti Prokofjevin Sinfonia Concertanten yhteistyössä Radion Sinfoniaorkesterin ja kapellimestari Sakari Oramon kanssa. Yhteistyö toi huikeaa ylistystä ja arvostusta ympäri maailmaa, Washington Postin mukaan ”esitys oli raivokkaan loistokas ja kiihkeä”. 

Jan-Erik Gustafsson on pitänyt lukuisia mestarikursseja Euroopassa, USA:ssa ja Aasiassa ja hän toimii tällä hetkellä opettajana Sibelius-Akatemiassa. 

Jan-Erik Gustafsson on toiminut Loviisan Sibeliuspäivien taiteellisena johtajana vuodesta 1996.

Hänellä on tällä hetkellä käytössään Stefano Scarampella -sello vuodelta 1890.

Niek de Groot, kontrabasso

Avaa CV klikkaamalla tästä

Hollantilainen kontrabasisti Niek  de Groot on aikamme merkittävimpiä solisteja. Niek aloitti trumpetistina, mutta siirtyi kontrabassoon  18-vuotiaana. Hän pääsi uskomattoman lyhyessä ajassa kontrabasson äänenjohtajaksi moniin eurooppalaisiin yhtyeisiin sekä sai 10 vuoden vakituisen viran the Royal Concertgebouw Orchestran ensimmäisenä soolokontrabasistina.

Muodollisten opintojensa jälkeen hän kehitti taitojaan Banff Centre for the Artsissa Kanadassa. Niek on hakenut inspiraatiota mestarikursseilta, opettajinaan mm. erinomaiset sellistit Frans Helmerson, Lluìs Claret, Laurence Lesser,  sekä yhteistyössä Leonard Bernsteinin, György Sebökin ja Mstislav Rostropovitšin kanssa.

Vuodesta 2006 Niek de Groot on omistautunut täysin kamarimusiikille ja solistitehtäville. Hän esiintyy säännöllisesti solistina ja kamarimuusikkona tunnetuimmissa konserttisaleissa ja monilla musiikkifestivaaleilla. Uusi kriitikoiden  ylistämä soololevy (Nimbus) julkaistiin kesäkuussa 2015. CD-levyllinen nykymusiikkia sisältäen viulu ja kontrabassoduettoja (Audite) sekä Hoffmeisterin soolokvartetit (vol. I) sekä Rossinin sonaatit julkaistiin BIS-yhtiöltä syksyllä 2017.

Hänen ohjelmistonsa sisältää paljon uutta musiikkia ja hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä nykysäveltäjien, kuten Kurtágin, Stockhausenin, Saariahon, Vasksin ja Gubaidulinan kanssa.

Niek toimii vuodesta 1996 Folkwangin taideyliopiston professorina Essenissä, Saksassa. Niek on Saksan ainoa professorina toimiva kontrabasson opettaja, joka soittaa ranskalaisella jousella. Hän opettaa myös Norjassa, Alankomaissa,  Italiassa, Espanjassa sekä säännöllisesti mestarikursseilla ympäri maailmaa. Monet hänen oppilaistaan soittavat Euroopan arvostetuimmissa orkestereissa.

Niek de Groot on uransa aikana soittanut harvinaisilla kontrabassoilla, joita ovat m. Cerutti, Bajoni ja Amati vuodelta  1680. Hän sai vuonna 2016 elinikäisen oikeuden soittaa maailmankuululla Domenico Montagnana -kontrabassolla vuodelta 1747. Niekin käyttämät jouset ovat erikoisvalmisteisia ja hänelle räätälöityjä, valmistajana  Jochen Schmidt, Dresden. Hänen barokkijousensa sekä klassisen jousen on valmistanut Gerhard Landwehr.

Paavali Jumppanen, piano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Paavali Jumppanen heittäytyy mielellään suurten teoskokonaisuuksien esittämiseen. Yksi ikäpolvensa aktiivisimmista ja kansainvälisesti menestyneimmistä suomalaispianisteista sujahtaa vaivatta Bachin Die Kunst der Fugesta Schönbergin pianokonserttoon ja Brahmsin konsertoista Beethovenin sonaatteihin. Hän on esiintynyt lukuisien kuulujen kapellimestarien kanssa, joista mainittakoon David Robertson, Sakari Oramo, Osmo Vänskä sekä Jaap van Zweden. Avantgardea rakastava Jumppanen on tehnyt yhteistyötä monien aikamme säveltäjien kanssa. Työskentely Pierre Boulezin, William Duckworthin, Henri Dutilleuxin, Perttu Haapasen ja Lauri Kilpiön kanssa on avannut Jumppaselle monipuolisen näkökulman musiikin alati ajassa muuttuvaan luonteeseen.

Opinnot veivät Jumppasen Sibelius-Akatemian kautta Sveitsiin, jossa hän työskenteli Krystian Zimermanin johdolla kolmen vuoden ajan. Baselin Musiikkiakatemiassa hän opiskeli pianon lisäksi fortepianon, klavikordin ja urkujen soittoa – Jumppanen esiintyykin nykyään myös urkurina. Venäläispianisti Konstantin Bogino on ollut Jumppaselle tärkeä mentori hänen uransa aikana.

Jumppanen vietti 2011–12 lukuvuoden vierailijana Harvardin yliopiston musiikkitieteen laitoksella Yhdysvalloissa syventyen erityisesti Wieniläisklassismin moniin ulottuvuuksiin. Hän on esittänyt sekä Beethovenin että Mozartin pianosonaatit useissa runsasta huomiota saaneissa konserttisarjoissa Suomessa ja Yhdysvalloissa. Ensimmäisenä suomalaispianistina Jumppanen on levyttänyt Beethovenin 32 pianosonaattia.

Kansainvälisen solistiuransa lisäksi Jumppanen on suosittu opettaja, joka on toiminut mm. Sibelius-Akatemian vierailevana professorina. Hän toimii kansainvälisen PianoEspoo-festivaalin taiteellisena johtajana sekä pohjoiskalottialueella järjestettävän monitaiteisen Väyläfestivaalin taiteellisen toimikunnan puheenjohtajana. Monien levypalkintojen lisäksi Paavali Jumppanen on saanut Jenny ja Antti Wihurin Rahaston tunnustuspalkinnon suomalaisen kulttuurielämän hyväksi tekemästään työstä.

www.paavalijumppanen.com

Emil Holmström, piano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Emil Holmström esiintyy solistina ja kamarimuusikkona, yhtyemuusikkona tai lajirajoja rikkovissa tapahtumissa. Häneen törmää säännöllisesti suomalaisilla festivaaleilla ja konserttisarjoissa, ja hän on esiintynyt mm. Radion sinfoniaorkesterin, Lapin kamariorkesterin ja Tapiola Sinfoniettan solistina. Holmströmin tämänhetkisiä kiinnostuksen kohteita ovat 1800-luvun flyygelit (hänellä on omistuksessaan mm. vuoden 1882 Bösendorfer) ja aikamme musiikki koko rikkaudessaan. Uutta musiikkia hän esittää yhtyeissään Uusinta Ensemble ja defunensemble, sekä vieraillessaan Avanti!:ssa. Holmström on tehnyt nauhoituksia ja lukuisia ensilevytyksiä mm. Yleisradiolle ja Alba Recordsille. Opintonsa hän suoritti Sibelius-Akatemissa Erik. T. Tawaststjernan johdolla täydentäen niitä Pariisissa Marie-Françoise Bucquet’n oppilaana.

Holmström on aktiviinen tapahtumien järjestäjä ja on mukana suunnittelemassa mm. Klassinen Hietsu -konserttisarjaa ja Ristiveto-festivaalia. Kauden 19-20 suuri satsaus on konserttisarja Helsinki – Bösendorfer -1880, jossa hän sukeltaa 1800-luvun saksalaiseen ohjelmistoon pohjoisin maustein. Alkuvuodesta 2019 Holmström julkaisi viulisti Eriikka Maalismaan kanssa Schumannin kolme viulusonaattia sisältävän levyn, joka on kerännyt kiitosta Suomessa ja ulkomailla. 

www.emilholmstrom.com

Mirka Viitala, piano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Mirka Viitala aloitti pianistintaipaleensa nelivuotiaana isänsä johdolla, matkaten Kuusamon musiikkikoulun ja Sibelius-Akatemian nuoriso-osaston kautta Sibelius- Akatemian esittävän säveltaiteen osastolle, jossa hän opiskeli Hui-Ying Liu- Tawaststjernan, Teppo Koiviston, prof. Matti Raekallion sekä prof. Ralf Gothonin johdolla. Viitala on täydentänyt opintojaan prof. Jan Wijnin oppilaana Amsterdamin Sweelinck-konservatoriossa sekä mm. Murray Perahian, Liisa Pohjolan, Dmitri Bashkirovin ja Olli Mustosen mestarikursseilla.

Viitala on palkittu useissa kotimaisissa sekä kansainvälisissä pianokilpailuissa, mm. saavuttaen 1.palkinnon Fazerin pianokilpailuissa 1988 ja Espoon kamarimusiikkikilpailuissa 1992, sekä 2. palkinnon Tel Hai Masterclasses- pianokilpailussa Israelissa 1996. Hänet on palkittu Sibelius-Akatemian Helmi Vesa- pianokilpailuissa vuosina 1990 ja 1999. Vuonna 1994 Sienan Accademia Musicale Chigiana myönsi hänelle Diploma di Merito-tunnustuksen.

Hän soitti menestyksekkään ensikonserttinsa Sibelius-Akatemian debyyttisarjassa Helsingissä vuonna 1999. Seuraavan vuoden kohokohtiin kuuluivat resitaalikonsertti Helsingin Juhlaviikkojen Nuoret Virtuoosit-konserttisarjassa sekä Schleswig- Holsteinin musiikkijuhlilla Saksassa. Hän on esiintynyt orkesterin solistina, sooloresitaalein sekä kamarimuusikkona kotimaan lisäksi Euroopassa, USA:ssa, Israelissa, Venäjällä ja Etelä-Afrikassa. YLE:lle hän on tallentanut musiikkia vuodesta 2000, esittäen mm. Sergei Prokofjevin, Franz Lisztin, Pasi Lyytikäisen, Jean Sibeliuksen ja Jean-Philippe Rameaun teoksia.

Viitalan laaja ja monipuolinen soolo- ja kamarimusiikkiohjelmisto ulottuu barokkimusiikista uusimpaan uuteen; hän on myös kantaesittänyt lukuisia koti- ja ulkomaisten säveltäjien, kuten mm. Matthew Whittallin, Pasi Lyytikäisen, Ari Romppasen ja Henrik Denerinin teoksia. Vuonna 2009 Viitala soitti Suomen kantaesityksen Irving S. Gilmore-säätiön tilaamasta teoskokonaisuudesta ”13 ways of looking at the Goldberg”. Vuonna 2012 hän levytti säveltäjä Fred Lerdahlin pianomusiikkia Bridge Recordsille (USA). Kyseinen levy on saavuttanut ilahduttavasti radiosoittoa eri puolilla Yhdysvaltoja. Vuosina 2006-2009 hän toimi Flyygelikuu-konserttisarjan (Vuotalo) taiteellisena suunnittelijana. Viitala on viime vuosina esiintynyt useasti myös maamme eturivin nykymusiikkiyhteiden defunensemblen, Avanti!n ja Zagros Ensemblen riveissä. Vuodesta 2016 hän on ollut historialliseen avantgarde-ohjelmistoon keskittyneen UMUU-kollektiivin jäsen.

Hän ja pianisti Emil Holmström muodostavat yhdessä Viitala & Holmström Piano Duon. Duon tämänhetkinen suuri projekti on W.A.Mozartin nelikätisen piano-ohjelmiston esittäminen kokonaisuudessaan.

Taiteen keskustoimikunta, Pro Musica-säätiö, A.Kordelinin säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Greta ja William Lehtisen säätiö ovat tukeneet Viitalan taiteellista työskentelyä. Vuonna 2019 hän työskentelee Suomen Kulttuurirahaston apurahan tuella.

www.mirkaviitala.com

Helena Juntunen, sopraano

Avaa CV klikkaamalla tästä

Helena Juntunen on yksi tämän hetken valovoimaisimmista kansainvälisistä sopraanotähdistämme. Juntusen ammatillisena läpimurtona voidaan pitää Margarethan roolia Gounod’n oopperassa Faust Savonlinnan Oopperajuhlilla 2002.

Viime vuosien roolidebyyttejä maailmalla ovat olleet mm. Mozart-roolit Pamina, Kreivitär ja Donna Elviira, Mimìn rooli Puccinin oopperassa La Bohème,  Tatjanan rooli Tšaikovskin oopperassa Jevgeni Onegin, Mariettan rooli Korngoldin oopperassa “Kuollut kaupunki” Ranskassa sekä Sveitsissä, Jennyn rooli Kurt Weillin oopperassa ”Mahagonnyn kaupungin nousu ja tuho”, Madama Butterflyn, Kata Kabanovan ja Salomen nimirooli ja Marien rooli Alban Bergin oopperassa Wozzeck.

Ulkomaisista oopperataloista Juntusta on kuultu Brysselissä, Nancyssa, Minnesotassa, Aix-en-Provencessa, Dresdenissä, Göteborgissa, Montpellierissä, Nizzassa, Sydneyssä, Baselissa, Genovassa ja Wienissä.

Kuluvalla kaudella Juntunen nähdään Sebastian Fagerlundin Höstsonatenissa Malmössä; Hong Kongissa sekä Suomen Kansallisoopperassa, lisäksi hän laulaa Wozzeckin Marien Karlsruhessa sekä Roxanan Savonlinnan Oopperajuhlien uutuus tuotannossa Król Roger.

Maailman arvostetuimmat konserttiestradit Tokio, Berliini, Amsterdam ja Lontoo ovat tulleet sopraanotähdellemme tutuiksi. Useimmiten viemisinä on Jean Sibeliusta, Perttu Haapasta tai Esa-Pekka Salosta. Juntunen on levyttänyt mm. BIS Recordsille, Alballe ja Ondinelle -viimeisimpänä Sibeliuksen Kullervo Hyperionille.

Janne Thomsen, huilu

Avaa CV klikkaamalla tästä

…“Janne Thomsen oli yksi illan suurista tähdistä. Hänestä säteilee aito soittamisen ilo, täydellinen tekninen taituruus ja ainutlaatuinen lavakarisma” 

– Süddeutsche Zeitung, München.

Janne Thomsen on luonut uraa erittäin menestyksekkäänä ja kysyttynä solistina. Hän aloitti musiikinopintonsa 4-vuotiaana ja hänet valittiin myöhemmin Tanskan vuoden nuoreksi muusikoksi. Opiskeltuaan Royal Academy of Musicissä Lontoossa ja solistiluokalla Conservatoire de Musique de Paris’ssa, hän jatkoi palkintojen voittamista merkittävissä huilukilpailuissa Prahassa, Pariisissa, Bayreuthissa, Roomassa, Wienissä ja Bostonissa. Janne Thomsen on myös saanut apurahoja Dronning Margrethe II og Prins Henriks fond -rahastosta sekä Augustinusfondeninsta. Hänelle on lisäksi myönnetty palkinnot Holstebro Musikpris ja Gadeprisen. Vuonna 2016 hän sai arvonimen ARAM, Associate of the Royal Academy of Music. Tämä arvostettu arvonimi jaetaan muusikolle, joka on tehnyt merkittävän panoksen musiikin saralla. 

Janne Thomsen on esiintynyt mm. seuraavien orkesterien ja yhtyeiden solistina: the English Chamber Orchestra, Czech Philharmonic, Kremerata Baltica, Salzburg Camerata, Vienna Chamber Orchestra ja Moscow Soloists.  Hän esiintyy myös tunnettujen taiteilijoiden kanssa, joista mainittakoon Maxim Vengerov, Gidon Kremer, Janine Jansen, Pierre Laurent Aimard, Yuri Bashmet, Joshua Bell, Jana Bouskova, Steven Isserlis ja Mischa Maisky. Hän on myös tehnyt tiivistä yhteistyötä useiden aikamme säveltäjänimien kanssa, mm. Sofia Gubaidulina, Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm, Giya Kancheli, Peteris Vasks ja Michael Berkeley.

Janne on perustanut festivaalin Klassiske Dage – Holstebro International Music Festival ja toimii myös sen taiteellisena johtajana. Festivaali järjestetään vuodesta 2005 alkaen hänen kotikaupungissaan ja se on saanut suurta huomiota osakseen.

Takuya Takashima, oboe

Avaa CV klikkaamalla tästä

Takuya Takashima (s. Kushiro, Hokkaido, Japani) aloitti pianonsoiton Kawai music schoolissa ja soitti koulun puhallinorkesterissa trumpettia, saksofonia ja oboeta. Hän valmistui Sapporon Hokkaido University of Educationista musiikkikasvatuksen linjalta 2001 opettajanaan Sapporon sinfoniaorkesterin oboisti Iwasaki Hiromasa. Takashima opiskeli 2000-01 vaihto-oppilaana ja sen jälkeen varsinaisena opiskelijana Sibelius-Akatemiassa, josta hän valmistui 2008 musiikin maisteriksi. Hänen opettajiaan olivat Jouko Teikari ja Sven-Erik Paananen sekä barokkioboen soitossa Anna-Maija Marttinen. Hän oli Cité Internationale des Arts’ssa Pariisissa residenssitaiteilijana vuosina 2007-08 ja opiskeli oboeta Jacques Tysin ja barokkioboeta Rafael Palacioksen johdolla.

Takashima debytoi Sapporon sinfoniaorkesterin solistina 1999 Richard Straussin oboekonsertolla. Hän sai vuonna 2000 sekä Hokkaido International Music Exchange Societyn (HIMES) kilpailussa että Lahden puhallinkilpailuissa ensimmäisen palkinnon. Hän sai HIMES:ltä ja Hokkaidon Arts Foundationilta apurahan, joka mahdollisti opiskelun Sibelius-Akatemiassa. Hänet valittiin Pacific Music Festivalin akatemiaan vuosina 2000, 2003 ja 2004. Hän on soittanut festivaalissa Valery Gergievin, Bernard Haitinkin, Edo de Waartin, Fabio Luisin ja Charles Dutoit’n johdolla. 

Takashima on työskennellyt vuodesta 2001 lähtien Turun filharmonisessa orkesterissa, jossa hän toimii nykyisin oboen äänenjohtajana. Hän on soittanut ja työskennellyt intendenttinä Sapporossa Pacific Music Festivalissa vuosina 2005-2013. Hän on esiintynyt solistina ja kamarimusiikkikonserteissa Suomessa, Ranskassa, Etelä-Koreassa ja Japanissa. Hän on soittanut vierailu soolo-oboistina muu muassa RSO:ssa, HKO:ssa, Suomen kansallisoopperan orkesterissa, Tapiola sinfonietassa, Oslo Philharmonic orkesterssa, Norjan radio orkesterissa ja Norjan kansallisoopperan orkesterissa. Hän on levyttänyt säveltäjä Paul Schützen kanssa improvisaatiomusiikin Josiah McElhenyn installaatioon “Island Universe”, joka on ollut esillä Lontoon ja Madridin taidemuseoissa. Hän on opettanut Turun seudun musiikkiopistossa ja Sibelius-Akatemialla oboensoittoa. 

Otto Virtanen, fagotti

Avaa CV klikkaamalla tästä

Otto Virtanen aloitti musiikkiopintonsa 6-vuotiaana Ylä-Satakunnan musiikkikoulussa. 15 auringonkiertoa nähtyään hän siirtyi pitkäaikaisen piano-opettajansa Vesa-Matti Tastulan hoivista Tampereen konservatorioon, jossa alkoivat fagottiopinnot Stig Forsmanin ohjauksessa. Sibelius-Akatemiassa touhu jatkui László Haran ja Jussi Särkän evästyksin. Ehtipä hän soitinopintojen ohessa piipahdella jonkin verran myös kummastuttamassa Tapio Nevanlinnaa tämän sävellystunneilla sekä Leonid Bashmakovia orkestrointia oppiakseen.

Fagottidiplomin Otto Virtanen suoritti vuonna 1997, valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2000 ja soitti ensikonserttinsa Sibelius-Akatemian Soiva Akatemia -konserttisarjassa keväällä 2002. Hän on täydentänyt opintojaan Tanskan kuninkaallisessa musiikkikorkeakoulussa Asger Svendsenin sekä Pariisin Konservatoriossa Pascal Gallois’n fagottiluokilla sekä lukuisilla kesä- ja mestarikursseilla.

Orkesteriuransa aluksi Otto Virtanen toimi fagotistina Helsingin kaupunginorkesterissa vuosina 1995–1999 ja sen jälkeen soolofagotistina Tampere Filharmoniassa 1999–2004. Syksystä 2004 alkaen hän on soittanut nykyisessä toimessaan Radion sinfoniaorkesterin 1. soolofagotistina.

Orkesterimuusikkouden lisäksi Otto Virtanen on aktiivinen kamarimuusikko ja monipuolinen instrumenttinsa sanansaattaja. Hän on esiintynyt kotimaassaan useiden orkesterien solistina, tehnyt Yleisradiolle lukuisia nauhoituksia sekä esiintynyt monilla kotimaisilla musiikkifestivaaleilla. Muun muassa näissä yhteyksissä sekä pianisti-säveltäjä Kirmo Lintisen seurassa hän on tullut toimineeksi yhteistyössä useiden suomalaisten säveltäjien kanssa ja soittanut paljon kantaesityksiä ja Suomen ensiesityksiä useistakin fagottikirjallisuuden merkkiteoksista kuten Jouni Kaipaisen ja André Jolivet’n konsertoista, Nikos Skalkottasin Sonata Concertantesta tai Luciano Berion Sequenzasta. Konserttiohjelmissaan hän yhdistelee mieluusti eri aikakausien teoksia aina varhaisesta barokista 2000-luvulle saakka.

Oton mieleisin harrastus on sama kuin lähes kaikilla USA:n viimeaikaisilla presidenteillä. Ei siis hallitsematon twiittailu, vaan tietty perinteikäs skotlantilainen pallopeli.

József Hárs, käyrätorvi & kapellimestari

Avaa CV klikkaamalla tästä

Suomalais-unkarilainen József Hárs on kapellimestari, joka vaikuttaa aktiivisesti myös Suomen huippumuusikoiden riveissä. Hárs toimii Radion sinfoniaorkesterin soolokäyrätorvensoittajana ja säännöllisesti useiden suomalaisorkestereiden johtajana, ja on konsertoinut kotimaassa ja ulkomailla esimerkiksi nykymusiikkiyhtye Uusinta Ensemblen kanssa. 

József Hársin tie muusikoksi alkoi hänen lapsuuden kotikaupungissaan Pápassa Unkarissa, jossa hän aloitti käyrätorven- ja pianonsoiton opinnot. Hárs jatkoi käyrätorvensoiton ammattiopintoihin Saksan Freiburgiin ja Frankfurtiin, ja työskenteli opintojen jälkeen uran ensimmäiset vuodet Innsbruckissa Tirolin sinfoniaorkesterin äänenjohtajana. Keski-Euroopassa vietettyjen vuosien jälkeen hänen tiensä vei Suomeen Radion sinfoniaorkesterin riveihin vuonna 2006, ja hän on toiminut orkesterin soolokäyrätorvensoittajana vuodesta 2009 lähtien. Suomeen hänet houkutteli myös maineikas kapellimestarikoulutus, jossa hän opiskeli vuosina 2011-2015 pääopettajinaan professori Leif Segerstam ja professori Atso Almila. Hänelle tärkeitä vierailevia opettajia ovat olleet Jorma Panula, Hannu Lintu, Sakari Oramo, Mikko Franck, John Storgårds, Osmo Vänskä ja Susanna Mälkki. 

Hársin johtamistyyli pohjautuu kapellimestarin ja muusikoiden kollegiaaliseen vuorovaikutukseen. Pitkäaikainen ura muusikkona mahdollistaa laajan ymmärryksen orkesterin sisäisestä dynamiikasta, jonka hän uskoo toimivan pohjana korkeatasoiselle taiteelliselle yhteistyölle.

Jukka Perko, saksofoni

Avaa CV klikkaamalla tästä

Saksofonisti Jukka Perko (s. 1968) soitti itsensä jazz-piirien tietoisuuteen teini-ikäisenä Pori Jazz -festivaaleilla kesällä 1986. Jo seuraavana vuonna hänet kutsuttiin trumpetisti Dizzy Gillespien 70-vuotisjuhlakiertueen orkesteriin. Sittemmin Perkon taiteessa jazzin rytmiikka ja ajatuksen lento ovat saaneet rinnalleen suomalaisen musiikin sydänääniä virsien juurevasta harmoniasta Olavi Virran musiikkiin. 

Musiikki on Jukka Perkolle tapa olla olemassa. Soittamaan hän on oppinut samoin kuin puhumaan, kuunnellen ja matkien. Hiljentymällä musiikkia lähestyvä Perko kuvaa omaa asennettaan soittamiseen ja säveltämiseen tasapainotteluksi täydellisyyden tavoittelun ja keskeneräisyyden hyväksymisen välillä. Ehkä siksi hänen sävelensä soivat sitä, mitä jotkut kutsuvat armoksi.

jukkaperko.com

Christoffer Sundqvist, klarinetti

Avaa CV klikkaamalla tästä

Christoffer Sundqvist (s. 1978) aloitti klarinetinsoiton opintonsa Pietarsaaren konservatoriossa Bernhard Nylundin oppilaana. Vuonna 2002 hän suoritti diplomin Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Anna-Maija Korsimaa.  Sundqvist jatkoi opintojaan Baselin musiikkikorkeakoulussa professori Francois Bendan johdolla. Hän on myös osallistunut Hans Rudolf Stalderin, Guy Deplusin, Charles Neidichin sekä Ronald van Spaendonckin mestarikursseille sekä opiskellut kamarimusiikkia useiden merkittävien muusikoiden johdolla. Christoffer Sundqvist voitti jaetun ensipalkinnon Crusell-klarinettikilpailussa vuonna 2002. Hänet on myös palkittu Pro Musica -mitalilla sekä ensimmäisellä palkinnolla Espoon Juvenalia-kamarimusiikkikilpailussa.

Christoffer Sundqvist valittiin Radion sinfoniaorkesterin vuoden 2004 debytantiksi. Viime vuosina hän on soittanut lähes kaikkien suomalaisorkestereiden solistina. Ulkomaisista solistivierailuista mainittakoon BBC Symphony Orchestra, Göteborgin sinfoniaorkesteri, Sinfonieorchester Basel sekä liettualainen St Christopher Chamber Orchestra. Kapellimestareina ovat olleet mm. Jukka-Pekka Saraste, John Storgårds, Sakari Oramo, Okko Kamu, Juha Kangas ja Hannu Lintu. Sundqvist on vakituinen vieras eurooppalaisilla festivaaleilla. Hän on vieraillut mm. Varsovan syksy -festivaalilla, Fürstensaal Classix -festivaalilla Kemptenissä, Märzmusik-festivaalilla ja West Cork -kamarimusiikkifestivaalilla Irlannissa. Kauden kiinnityksistä 2013-14 mainittakoon solistidebyytit Nordwestdeutsche Philharmonien ja Norrköpingin Sinfoniaorkesterin kanssa sekä Erkki-Sven Tüürin klarinettikonserton kantaesitys Radion Sinfoniaorkesterin solistina.

Christoffer Sundqvist on aktiivinen kamarimuusikko ja mm. Arktinen hysteria -puhallinkvintetin perustajajäseniä. Toinen tärkeistä kamarimusiikkikokoonpanoista on turkulainen Plus-ensemble. Sundqvist on konsertoinut Suomessa ja ulkomailla myös mm. Danel-kvartetin, Kodály-kvartetin, Uusi Helsinki -kvartetin, Tempera-kvartetin, Pekka Kuusiston, Sakari Oramon, Paavali Jumppasen, Bella Davidovichin, Dmitri Sitkovetskyn, Herve Joulainin, Niek de Grootin  sekä Philippe Graffinin kanssa. Vuodesta 2013 lähtien Sundqvist on toiminut Jabostads Sinfoniettan taiteellisena johtajana sekä Rusk-festivaalin taiteellisena johtajana.

Christoffer Sundqvist on kantaesittänyt Markus Fagerrudin sekä Sebastian Fagerlundin klarinettikonsertot. Syksyllä 2007 hän kantaesitti yhdessä Tommi Aallon kanssa Aulis Sallisen kaksoiskonserton klarinetille ja alttoviululle Radion sinfoniaorkesterin solistina. Kamarimusiikkiyhtyeidensä kanssa hän on kantaesittänyt lukuisia suomalaisia teoksia mm. P.H. Nordgrenilta, Sampo Haapamäeltä, Magnus Lindbergiltä ja Atso Almilalta. Sundqvist tekee tiivistä yhteistyötä Sebastian Fagerlundin kanssa. Yhteistyön viimeisimpiä kantaesityshedelmiä ovat klarinettikonserton lisäksi Trio vuodelta 2010 ja Sonaatti vuodelta 2011.

Sundqvist levyttää BIS ja Alba -levymerkeille. Viimeisimpiä levytyksiä ovat Fagerlundin klarinettikonserton Emma-palkittu ja laajaa kansainvälistä huomiota saanut levytys Göteborgin Sinfoniaorkesterin kanssa BIS:lle, Peter Eötvösin ja Aulis Sallisen konserttojen levytys Alba:lle sekä Plus Ensemblen Jukka Tiensuun musiikkia sisältävä EMMA-palkittu levy ALBA:lle.

Vuodesta 2005 lähtien Sundqvist on ollut Radion sinfoniaorkesterin sooloklarinetisti. Christoffer Sundqvist opettaa klarinetinsoittoa Sibelius-Akatemiassa sekä säännöllisesti mestarikursseilla.

”RSO:n sooloklarinetisti Christoffer Sundqvist on eleettömästi vain parastaan tarjoten noussut suomalaisten instrumentalistien huipulle. Musisoinnin sulavuus, rytminen kimmoisuus, äärimmäisyydet tavoittava sointikirjo ja varma tyylitaju ovat lumonneet aina, olipa kyse orkesterisooloista, kamarimusiikki- tai solistiesityksistä.” Helsingin Sanomat 3.9.2011

Jarmo Saari, kitara

Avaa CV klikkaamalla tästä

Jarmo Saari (s. 1970) on yksi sukupolvensa omaleimaisimpia kitaristeja. Yli kolmessakymmenessä maassa ja sadalla albumilla esiintyneelle muusikko-säveltäjä-tuottajalle myönnettiin Suomi-palkinto vuonna 2012 taiteellisesta toiminnasta. Hänet tunnetaan konsertteihin, elokuviin, televisioon, koreografioihin, teatteriin ja levyille luomastaan visuaalisesta sävellystyylistään sekä kitaralla, ihmisäänellä ja erilaisilla harvinaisemmilla instrumenteilla, kuten thereminillä, barokkisellolla, pasuunalla ja lasiharpulla luoduista monikerroksellisista kollaaseista. Saksalainen Membran levy-yhtiö julkaisi tänä vuonna Jarmo Saari Republic:in uuden ”Soldiers of Light” -albumin.

ZetaBooXL, Reuna sekä FilmtetJarmo Saari Solu, Trubamolli ja Republic kuuluvat hänen hengentuotteisiinsa. Saari on toiminut kitaristina, multi-instrumentalistina ja säveltäjänä mm. Tero Saarisen, Jukka Perkon, Michael Breckerin, Tapiolan kuoron, Avanti!n, Emma Salokosken, Timo Lassyn, RSO:n, Meta4 -jousikvartetin, Susanna Haaviston, EBB:n, Esko Salmisen, Mika Kaurismäen, HKO:n, Anna-Mari Kähärän, Trilok Gurtun, Pekka Kuusiston, UMO:n, Tuomari Nurmion, Don Huonot -yhtyeen, Jorma Hynnisen ja Pepe Deluxen kanssa.

www.jarmosaari.com

Sivan Magen, harppu

Avaa CV klikkaamalla tästä

Sivan Magenia on kutsuttu ”harpistiksi, jonka rekisteri on ihmeellisen kattava” ja jonka ”loistava äänenväri ja huomattava tekninen terävyys murskaavat kaikki soittimeen liittyvät stereotypiat” (NY Times). Hän on ainoa israelilainen, joka on voittanut Israelin kansainvälisen harppukilpailun, Pro Musicis International Award -palkinnon ja vuonna 2012 Borletti-Buitoni Trust Award -palkinnon, jonka ojensi Dame Mitsuko Uchidan johtama palkintotoimikunta. Sivan Magen on esiintynyt resitaaleissa ja orkesterien solistina USA:ssa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa ja Israelissa. Hän on esiintynyt useissa konserttisaleissa, joista mainittakoon Carnegie Hall, Wigmore Hall, Sydneyn oopperatalo ja Wiener Konzerthaus. Hän on esiintynyt mm. seuraavien orkestereiden solistina: Israel Philharmonic, Orchestre Pshilharmonique de Strasbourg, the Saint Paul Chamber Orchestra, Sydney Symphony ja Wiener Kammerorchester. 

Magen on innokas kamarimuusikko ja hän on esiintynyt useilla kansainvälisillä kamarimusiikkifestivaaleilla yhdessä Musicians from Marlboro -yhtyeen kanssa. Näistä voidaan mainita Marlboron, Aspenin, Rosendalin, Kuhmon, Delftin ja Jerusalemin kamarimusiikkifestivaalit. Hän on tehnyt yhteistyötä useiden taiteilijoiden kanssa: Nobuko Imai, Shmuel Ashkenazi, Gary Hoffman, Emmanuel Pahud, Susanna Phillips, Danel-, Calder- ja Dover-kvartetit sekä Guarneri- ja Juilliard-kvartettien jäsenet. Hän on yksi palkitun Israeli Chamber -hankkeen perustajista sekä Trio Tre Vocin perustaja, jonka hän muodostaa yhdessä huilisti Marina Piccininin ja alttoviulisti Kim Kashkashianin kanssa.

Magen on levyttänyt kaksi soololevyä Linn Recordsille ja hänen levytyksiään Avielle, Azicalle, Koch Internationalille, ECM:lle sekä yhdessä Musicians of Marlboron kanssa on ylistetty vuolaasti. Keväällä 2017 hän toimi vierailevana professorina Pariisin konservatoriossa ja syyskuusta 2017 alkaen hän toimii ensimmäisenä harpistina Radion sinfoniaorkesterissa. 

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri

Avaa CV klikkaamalla tästä

Useasti palkittu Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri (KPKO) on toiminut ammattiorkesterina vuodesta 1989. Orkesterin perusti Juha Kangas vuonna 1972, ja hän toimi sen taiteellisena johtajana vuoden 2008 loppuun asti. KPKO:n yhtenäinen sointi ja dynaaminen iskukyky ovat pitkäaikaisen yhteistyön tulosta ja orkesterin ohjelmisto kattaa musiikin aikakaudet barokista nykyaikaan. Erityisesti aikamme suomalaisen musiikin lähettiläänä KPKO on tehnyt tärkeää työtä. Monikymmenvuotinen yhteistyö nimikkosäveltäjän Pehr Henrik Nordgrenin (1944–2008) kanssa oli poikkeuksellisen hedelmällistä, ja yhteydet pohjoismaisiin ja Baltian maiden nykysäveltäjiin ovat olleet tiiviitä.

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri on kantaesittänyt yli 170 teosta, joista suuri osa on omia tilauksia. Orkesterin tekemien levytysten määrä nousee lähes 70:een. KPKO esiintyy säännöllisesti musiikkijuhlilla kotimaassa ja ulkomailla, ja se on tehnyt ulkomaankiertueita ja -vierailuja Euroopan maiden lisäksi myös Japaniin ja New Yorkiin. Kesällä 2019 orkesteri vieraili jälleen Würzburgin maineikkailla Mozart-festivaaleilla Saksassa.  

Sakari Oramo toimi orkesterin taiteellisena johtajana vuosina 2013-2019. KPKO:n ja Oramon levy-yhtiö Alballe tekemä levytys C. Ph. E. Bachin sinfonioista 1–6 palkittiin Emmalla kategoriassa Vuoden klassinen albumi 2014. Sama levy oli ehdokkaana BBC Music Magazine Awards vuoden levyksi. KPKO:n ja kunniakapellimestari Juha Kankaan levy ’A Finnish Elegy’ (2018, Alba) oli hiljattain ehdokkaana ICMA (International Classical Music Awards) -palkinnon sekä Emma-palkinnon saajaksi. 

Syksystä 2019 lähtien KPKO:n taiteellisena johtajana toimii viulisti-johtaja Malin Broman.

I Viulu
Reijo Tunkkari
Matti Vanhamäki
Kati Niemelä
Andrei Sytchak
Saana Laitinen

II Viulu
Teija Pääkkönen
Annica Brännkärr
Saana Parviainen
Heidi Ilmolahti
Maria Pulakka

Alttoviulu
Hanna Pakkala
Ari Hanhikoski
Rosa Parada
Liisa Tamminen

Sello
Janne Virkkala
Lauri Pulakka
Ulla Lampela

Kontrabasso
Oskari Hannula
Julius Pyrhönen

SEKÄ:

Käyrätorvi
Iiro Koskinen

Lyömäsoittimet
June Binnie

Novia Sisustusarkkitehtuuri

Avaa CV klikkaamalla tästä

Novian sisustusarkkitehtuurikoulutus on ainoa ruotsinkielinen vastaava korkeakoulutasoinen koulutus Suomessa. Opintoihin sisältyy sekä teoreettisia aineita että käytännön tehtäviä, joissa käytetään työvälineinä mm. piirtämistä, sommittelua, digitaalisia työvälineitä ja kolmiulotteista hahmottamista. Opintoihin kuuluvat myös yhteistyöhankkeet yrityselämän kanssa sekä koulun sisäiset hankkeet. Painopiste on ihmisten tarpeissa ja viihtyvyydessä. Novian sisustusarkkitehtuurikoulutus tekee yhteistyötä vuoden 2019 RUSK-festivaalin kanssa.

”Meidän näyttämölavastuksemme RUSKiin on saanut inspiraationsa metsäpaloista. Metsäpalot voivat saada meidät tuntemaan itsemme voimattomaksi, mutta ne voidaan myös nähdä luonnonvaltana joka valloittaa rauhallisuuden.”

Opiskelijat: Emelie Asplund, Iryna Hansten, Jenny Sommardahl, Sofia Jägerskiöld, Nicolina Lindahl, Niklas Lindholm, Janina Nylund, Tekla Sundqvist, Catarina Clayhills, Moa Lundqvist, Camilla Nabb, Elin Larsson ja Maike Jansen.

Ohjaajat: Elina Rebers ja Anders Aromäki.