Sanna Lehto

Senja Rummukainen

Cello

Cellisten Senja Rummukainen har under det senaste decenniet gått från att vara ett framtidslöfte till att ingå i den finska musikeliten. Det inhemska konsertlivet fick upp ögonen för henne då hon vann Åbo nationella cellotävling 2014. Bara ett år senare kom hon till final i Guilhermina Suggia award i Porto och 2019 var hon finalist i den internationella Tjajkovskijtävlingen i Sankt Petersburg.

Efter tävlingsframgångarna har hon spelat som solist med exempelvis Mariinsky teaterorkester, Helsingfors stadsorkester, Tammerfors stadsorkester, Esbo stadsorkester, Åbo filharmoniska orkester och Mellersta Österbottens Kammarorkester. Hennes framträdanden har hyllats av såväl press som kollegor och publik. Rummukainen har uppträtt som solist under ledning av Valeri Gergijev, Leif Segerstam och Jorma Panula m.fl. Åren 2017- 2021 fungerade Rummukainen som Helsingfors stadsorkesters andra solocellist, och hon gästar regelbundet Oslo filharmoniska orkester som solocellist. 

Rummukainen är en av Finlands mest eftertraktade cellister och kammarmusiker. Hon har redan i flera års tid varit en del av den musikaliska stommen i de viktigaste inhemska festivalerna, så som Kuhmo kammarmusikfestival, Åbo musikfestspel och Musikfestspelen i Uleåborg. Hon har fungerat som konstnärlig ledare för Riddarhusets Kammarsommarfestival i Helsingfors tillsammans med Johannes Piirto, Kasmir Uusitupa, Tami Pohjola och Riina Piirilä åren 2017-2021. Säsongen 21/22 debuterar Rummukainen med BBC Symphony Orchestra och Sakari Oramo i Londons Barbican Centre där hon spelar Elgars cellokonsert. Hon kommer också att uppträda som solist för första gången med Radions symfoniorkester och spela Beethovens trippelkonsert tillsammans med Otto Antikainen och Fanny Söderström. Dessutom kan hon höras på europeiska festivaler samt på soundtracket till filmen Odotus av Aku Louhimies. 

Rummukainens lärare har alltid öppnat nya dörrar till musikens oändliga möjligheter. Hon inledde sina studier för Taru Aarnio och Allar Kaasik. Med Marko Ylönen på Sibelius-Akademin lärde hon sig att hantera stora linjer och helheter. I Truls Mørks klass på Norges Musikhögskola och på Folkwang-universitetet i Essen under ledning av Young-Chang Cho, hittade hon sitt egna personliga uttryck, och med Jens Peter Maintz hjälp på Berlins musikhögskola hittades ytterligare en del till Rummukainens verktygslåda; förmågan att betona skönheten i små detaljer med mikroskopisk noggrannhet.

Rummukainen eftersträvar samma tilltalande och nyansrika klang som hon själv blev förälskad i när hon som sexåring, på Östra Helsingfors musikinstitut, för första gången hörde instrumentet. Cello är det instrument vars klang är mest lik människoröstens tonfärg och ett sådant instrument kan väcka känslor hos människor på ett sätt som inte ens ord klarar av. Rummukainens spelsätt tränger djupt in i lyssnarens kropp och känslocentra, oberoende om hon framför intima duon eller kammarkonserter av Robert Schumann eller Dmitrij Sjostakovitjs konserter med ställvis knivskarpa löpningar.

Rummukainen spelar just nu på en Giovanni Grancino-cello från 1698 som ägs av OP Konststiftelse.

 

Finsk text: Jaani Länsiö